• miinellaa

när ska du ´som jobbar ta mammaledigt! Gäller Alla Oss maj mammor

Jag sitter just och  funderar & planerar när jag ska gå på mammaledigheten.
    Jag har antingen tänkt mig 11 April då jag är i vecka 35 eller 25 april då jag är i vecka 37 !
    Men allt beror på hur jag mår de sista veckorna,tidigast skulle då bli 11 April så man kan vila o förbereda inför allt.

När har ni tänkt er? :)

• Svar på tråden när ska du ´som jobbar ta mammaledigt! Gäller Alla Oss maj mammor
  • miinellaa
    NinnaLilltroll skrev 2011-01-30 17:19:31 följande:
    Jag är beräknad till 3 maj. Ska om allt går som det ska jobba fram till 15 april.
    Min barnmorska tjatar hela tiden om att jag inte ska räkna med att kunna jobba alls i april. Hon tycker att jag ska vara ledig så mycket jag kan nu och sedan vara ledig hela april. Tycker att det känns som väldigt länge. Men vem vet hon har kanske rätt :)
    Väntar första barnet.

Jag jobbar som förskollärare och det är redan nu i v 27 tugnt även om jag jobbar med de äldsta barnen och slipper lyft etc. Har även fått konstaterat att jag har foglossning.. så det slutar kanske med att jag inte kan jobba så länge som jag vill..
    ah jag jobbar juh som barnsötare :) så dte är juh tungt redan nu men vi får la se :) ska bli skönt o va ledig, det jobbigaste är juh att dte är vinter ,på o av med alla kläder annars hade det varit mycket lättare
  • miinellaa

barnSKÖTARE :) inte barnsötare , hahhahaha :)

• NinnaLilltroll
    miinellaa skrev 2011-01-31 19:25:16 följande:
    ah jag jobbar juh som barnsötare :) så dte är juh tungt redan nu men vi får la se :) ska bli skönt o va ledig, det jobbigaste är juh att dte är vinter ,på o av med alla kläder annars hade det varit mycket lättare
    Ja kläderna är verkligen det värsta. Både att ta på sig själv och hjälpa barnen.. Puh.
    Det ska verkligen bli skönt när det blir lite varmare...
  • Bell82

Jag måste tyvärr vara ledig sista 60 dagarna och har redan sjukskrivit mig på halvtid då jag har ett riktigt tungt jobb och har foglossning. Inte roligt... nu kommer tiden gå mycket saktareSkrikandes.. bf 22 maj..
    Hoppas bara inte försäkringskassan börjar tjafsa, då vet jag inte vad jag gör. Inte lätt som egenföretagare.. Men jag har lite ideer som jag kan börja spåna på om jag blir alldeles för rastlös..

• miinellaa
    Bell82 skrev 2011-02-06 15:51:57 följande:
    Jag måste tyvärr vara ledig sista 60 dagarna och har redan sjukskrivit mig på halvtid då jag har ett riktigt tungt jobb och har foglossning. Inte roligt... nu kommer tiden gå mycket saktareSkrikandes.. bf 22 maj..
    Hoppas bara inte försäkringskassan börjar tjafsa, då vet jag inte vad jag gör. Inte lätt som egenföretagare.. Men jag har lite ideer som jag kan börja spåna på om jag blir alldeles för rastlös..
    ja det blir nog bra.
  • gaby84

Jag e beräknad till den 6maj, har sökt havandeskapspenning from 1april.

jag har så dålig koll, va gör jag om jag inte får den, jag är fritidsledare,
    jobbar med äldre ungdomar, stimmigt o intensivt på jobbet kan även bli
    våldsamt. mycket stå o gå o sitta längre perioder på möte osv. 

vet inte riktigt om man ska ta ut semester eller vad man gör..

• miinellaa

ja vrf inte :)

jag har redan slutat jobba ,skulle ha jobbat till 31 mars men tog ledig från igår!
    orkar ej mer,ryggen tar kål på mig.så nu e jag hemma o vilar o umås med min 2 åring! härligt

• mariaadele

Blev beviljad graviditetspenning igår, vilken lättnad, jobbar sista dagen på fredag :) arbetar som fritidspedagog i en etta och har varit sjukskriven på halvtid sedan 1 feb pga foglossningssmärtor, men nu ska det bli skönt att bara få fokusera på det som komma skall!! 

• AboynamedSue

Jobbar som lärare på högstadiet (idrott och engelska) Jag har BF 11 maj och har tänkt jobba till sista april, men jag får se hur länge jag mår bra. Min BM tyckte att sista april var i senaste laget att sluta jobba men jag har påsklov i mitten av april och därefter en lugn arbetsvecka som avslutning då många elever är ute på praktik så det ska nog gå bra.

Det som oroar mig är hur jag ska orka köra till och från jobbet varje dag i 6 veckor till. Jag har 10 mil enkel väg och jag blir inte piggare precis...

• miinellaa
    AboynamedSue skrev 2011-03-08 19:35:17 följande:
    Jobbar som lärare på högstadiet (idrott och engelska) Jag har BF 11 maj och har tänkt jobba till sista april, men jag får se hur länge jag mår bra. Min BM tyckte att sista april var i senaste laget att sluta jobba men jag har påsklov i mitten av april och därefter en lugn arbetsvecka som avslutning då många elever är ute på praktik så det ska nog gå bra.

Det som oroar mig är hur jag ska orka köra till och från jobbet varje dag i 6 veckor till. Jag har 10 mil enkel väg och jag blir inte piggare precis...
    kan du inte ka buss ,eller tåg, visst är det skönt o ha bil,men om du inte orkar  köra så prova med buss/tåg.

om jag hade stora barn 3-5 år på förskolan hade jag med jobbat till april men jag jobbade med 1-3 och har en 2 åring hemma ,blev lite för mycket kände jag, mycket lyft o sånt.
  • Lantbon

Sökte gp from 5 mars på 50%. Arbetar som förskollärare med barn 1-5. Har en 2 åring hemma som föddes 5 veckor för tidigt. Fick avslag Valde att ta föräldraledigt så nu jobbar jag 75% i fyra veckor. Går hem på heltid en månad före bf som är 4/5. Har skickat in begäran om omprövning men det kan ta sex veckor så......

• AboynamedSue
    miinellaa skrev 2011-03-10 20:28:18 följande:
    kan du inte ka buss ,eller tåg, visst är det skönt o ha bil,men om du inte orkar  köra så prova med buss/tåg.

om jag hade stora barn 3-5 år på förskolan hade jag med jobbat till april men jag jobbade med 1-3 och har en 2 åring hemma ,blev lite för mycket kände jag, mycket lyft o sånt.
    Nej den kollektiva trafiken i norrland räknar inte med att man vill ta sig från större till mindre ort på morgonen och sedan hem på kvällen. Tvärt om hade fungerat...
  • miinellaa
    Lantbon skrev 2011-03-10 20:42:14 följande:
    Sökte gp from 5 mars på 50%. Arbetar som förskollärare med barn 1-5. Har en 2 åring hemma som föddes 5 veckor för tidigt. Fick avslag Valde att ta föräldraledigt så nu jobbar jag 75% i fyra veckor. Går hem på heltid en månad före bf som är 4/5. Har skickat in begäran om omprövning men det kan ta sex veckor så......
    ja dom är super stränga,riktigt tråkigt!!
  • 197809

hej, jag undrar hur mamaledighet fungerar till nybörjare i företag? Jag kommer att börja i ett nytt företag i Sep när jag är 18-19 veckor. Hur långt skulle man arbeta för att få ta på mamaledighet? är det så att man måste arbeta minst 6 månader för att gå till mamaledighet? Vet nån om det? tack :) 

Svar på tråden när ska du ´som jobbar ta mammaledigt! Gäller Alla Oss maj mammor