• ninaaw

Plugga med barn. Vilket alternativ fungerar bäst? (Distans, närdistans? osv)

Jag är ensamstående på heltid och har ingen form av avlastning. (Så jag måste alltså vara hemma när sonen är sjuk.)

Har precis börjat plugga på Komvux, Omvårdnadsprogrammet, men vet inte hur jag ska hinna med i deras tempo i.o.m att sonen kommer att vara sjuk ofta (han har precis börjat på dagis och är 1år och 4mån). Jag har redan missat mycket i början pga sjukdomar..

Hur har ni andra gjort som pluggar med barn? Pluggar ni på distans då eller? (Det jag går för tillfället är närdistans. Alltså att vi läser mycket i grupp. Så jag har alltså tider att passa)..

Ni som pluggar på distans: Är det lättare/svårare? Hur högt tempo är det?

Vad har fungerat bäst för er?

Kan tillägga att jag inte har så mycket erfarenhet av skolan, har inte gått gymnasiet t.ex. Så frågan är om jag kan plugga på distans, eller om det är för svårt?

• Svar på tråden Plugga med barn. Vilket alternativ fungerar bäst? (Distans, närdistans? osv)
  • Thessla

Jag har pluggat på universitet och vår dotter började i dagis i samma veva, dock var hon inte mycket sjuk så det störde aldrig. Nu pluggar jag distans, också högskolestudier, men det känns smidigare tycker jag. Dock krävs det mer av studenten om man pluggar distans, det kan vara lite kämpigt innan man kommer in i det, vissa klarar inte av det utan pluggar bättre på skolan, det är väldigt individuellt.

~ du är din egen lyckas smed ~
  • ninaaw
    Thessla skrev 2011-01-25 19:21:11 följande:
    Jag har pluggat på universitet och vår dotter började i dagis i samma veva, dock var hon inte mycket sjuk så det störde aldrig. Nu pluggar jag distans, också högskolestudier, men det känns smidigare tycker jag. Dock krävs det mer av studenten om man pluggar distans, det kan vara lite kämpigt innan man kommer in i det, vissa klarar inte av det utan pluggar bättre på skolan, det är väldigt individuellt.
    Okej, vad skönt att din dotter inte är sjuk så ofta!
    Min son blir sjuk rätt ofta ändå.. Så pass ofta att jag känner mig orolig över att missa mycket av skolan..
    Okej.. Jag får fundera vidare.
  • Thessla
    ninaaw skrev 2011-01-25 19:58:19 följande:
    Okej, vad skönt att din dotter inte är sjuk så ofta!
    Min son blir sjuk rätt ofta ändå.. Så pass ofta att jag känner mig orolig över att missa mycket av skolan..
    Okej.. Jag får fundera vidare.
    Eftersom han är sjuk ofta så kan ju distans då vara bättre, då slipper du oftast passa tider. Men det finns ju distans utan sammankomster och distans med x antal sammankomster och många gånger har man seminarium via webb, men i det totala så tjänar du ju på att plugga distans för att slippa missa mycket.
    ~ du är din egen lyckas smed ~
  • nathali3

Jag pluggar på halvdistans, 1 dag i skolan och resten hemifrån. Jag har sonen på 10-månader hemma och pluggar mest kvällstid. Det fungerar bra för mig, det kräver ju en del att läsa på distans men skoldagen gör det så mycket lättare kan du dessutom ha din son på dagis några timmar så tror jag att det skulle gå galant för dig!

• nathali3

Ska tillägga att jag läser 100%..

• ninaaw
    nathali3 skrev 2011-01-25 23:02:04 följande:
    Jag pluggar på halvdistans, 1 dag i skolan och resten hemifrån. Jag har sonen på 10-månader hemma och pluggar mest kvällstid. Det fungerar bra för mig, det kräver ju en del att läsa på distans men skoldagen gör det så mycket lättare kan du dessutom ha din son på dagis några timmar så tror jag att det skulle gå galant för dig!
    Okej. Ja sonen går på dagis på heltid, jag får bestämma tiderna helt själv.
    Men tror du att jag kan plugga på distans trots att jag inte har så mycket skol-erfarenhet?
    Alltså jag har ju missat jätte mycket alla dessa år.
Svar på tråden Plugga med barn. Vilket alternativ fungerar bäst? (Distans, närdistans? osv)