• heartgirl

Dottern ska få glasögon (4 år)... Får man nått ekonomiskt bidrag??

Hej!
    Dottern har varit på ögonmottagning o ska nu få sina första glasögon...funderar bara hur andra gjort....

1. får man något bidrag eller så till barns glasögon??
    2. vad kostar dem ungefär?
    3. Hur valde ni o ert barn bågar?? ni valde som passade eller barnet välja något den vill ha o tycker är fina??

snälla hjälp!!

• Svar på tråden Dottern ska få glasögon (4 år)... Får man nått ekonomiskt bidrag??
  • ByggareBob

1. Vi fick bidrag från landstinget, tror det var på 700. Vi valde Synsam och där fick man ytterligare 700 kr (tror jag det var).
    2. Efter avdragen rabatt och bidrag gav vi runt 1400 
    3.  Tuva har fått välja fritt, vi försökte visa några vi tyckte var fina men fick ge med oss, det är ju trots allt hon som ska ha dom. Första brillorna var ett par Hello Kitty och andra ett par superfina markerande lila brillor (som vi var VÄLDIGT skeptiska till först...)

• Nolle

Hej!
    Sonen fick glasögon vid 10 månaders ålder. O det var en ganska kostsam historia.
    När vi valde bågar provade vi några, på en inte allt så impad bebis =) Mest för att se vilken färg som passade honom bäst. Sen blev det de bågarna som var billigast eftersom han antagligen skulle kasta dem på golvet hela tiden o vi antog att de inte skulle hålla så länge. Sen ska man tänka på att bågarna är så pass "stora" att de täcker hela synfältet. 
    Våran nota slutade på 2000kr. Vi fick glasögonbidrag från barnhabiliteringen på 500kr. Detta bidrag fixade optikern med så fråga dem.

Lycka till!

• heartgirl

ska man söka bidrag av landstinget innan då eller sköter optikern det...vi har ju kollat synen på ögon o skulle nu bara åka o köpa allt....dem sa inget om bidrag där det är alla man pratat med som tror det finns nått men ingen vet vart man vänder sig.....försäkring har vi ju på barnet men det är väl inte glasögon eller?? kanske om dem går sönder?!!

vart vänder man sig?? optikern eller??

• Millsan

1 Nope fick inget bidrag till sonens glasögon. De sa att Stockholm tagit bort bidraget man tidigare kunde få.

2 Kostade ca 1400:- med en försäkring som jag tipsar om att ta (tror den kostade bara 125:- engångskostnad) eftersom glasögon, speciellt till barn, lätt kan gå sönder olyckor händer speciellt på dagis. Kan va skönt att slippa betala fullt pris då.

3 Sonen var nästan 3 när han fick sina glasögon och han valde ett par helt själv som han ville ha ett par mörkblåa fyrkantiga glas, utbudet var inte så stort men han vart nöjd. Köpte på specsaver. Köpte inte med böjda öron på glasögonen men löste det genom att skaffa ett reglerbart band som man sätter bak på bågarna så glasögonen inte ramlar av ex om sonen råkar ramla ordentligt eller blir knuffad på dagis.

• Bordeaux
    heartgirl skrev 2011-01-25 21:14:53 följande:
    ska man söka bidrag av landstinget innan då eller sköter optikern det...vi har ju kollat synen på ögon o skulle nu bara åka o köpa allt....dem sa inget om bidrag där det är alla man pratat med som tror det finns nått men ingen vet vart man vänder sig.....försäkring har vi ju på barnet men det är väl inte glasögon eller?? kanske om dem går sönder?!!

vart vänder man sig?? optikern eller??
    Jag jobbade i östergötland då kom kunderna med ett speciellt papper från landstinget som både kunden och optikern ska fylla i, sen tar optikern hand om pappret och du får rabatt på tror det var 700kr.
    Pris på glasögon är svårt att säga för det beror så mycket på vart du går, många som gör aggressiv reklam om att de är billiga och man får två till priset av en, är sällan billiga i slutänden. Kolla även upp vad som händer om glasögonen går sönder, det gör nästan alla barn glasögon. Ingår reparationer eller vad kostar de på ett ungefär. Låt barnet vara med i bestämma processen och tycka till för om barnet inte gillar glasögonen kommer de inte användas hur snygga du än tycker de är. Barnet behöver ju inte välja helt själv men med lite guidning så
  • vixan

Vi köpte två par. Ett par som dottern valde (rosa snövit) och ett par bruna bågar som vi valde. Hon använder de bruna mest. VI gav 1400kr för bägge. Köpte dem på specsaver. Vi har försäkring på bägge.

• Bordeaux
    Millsan skrev 2011-01-25 21:19:54 följande:

1 Nope fick inget bidrag till sonens glasögon. De sa att Stockholm tagit bort bidraget man tidigare kunde få.

2 Kostade ca 1400:- med en försäkring som jag tipsar om att ta (tror den kostade bara 125:- engångskostnad) eftersom glasögon, speciellt till barn, lätt kan gå sönder olyckor händer speciellt på dagis. Kan va skönt att slippa betala fullt pris då.

3 Sonen var nästan 3 när han fick sina glasögon och han valde ett par helt själv som han ville ha ett par mörkblåa fyrkantiga glas, utbudet var inte så stort men han vart nöjd. Köpte på specsaver. Köpte inte med böjda öron på glasögonen men löste det genom att skaffa ett reglerbart band som man sätter bak på bågarna så glasögonen inte ramlar av ex om sonen råkar ramla ordentligt eller blir knuffad på dagis.

Man kan sätta dit ridskalmar kallas det, som du kallar böjda öron Prata med en optiker om det, på en firma jag jobbade gjorde vi det gratis på alla barnglasögon då de är bättre än snöre runt nacken.
  • Millsan
    Bordeaux skrev 2011-01-25 21:25:41 följande:
    Man kan sätta dit ridskalmar kallas det, som du kallar böjda öron Prata med en optiker om det, på en firma jag jobbade gjorde vi det gratis på alla barnglasögon då de är bättre än snöre runt nacken.
    Aha det hade jag ingen aning om tack för tipset ska kolla upp det :)
  • mamma smurfen

När mina fick glasögon så var det genom ögonläkare, man fick ett "recept" på glasen, som man sedan lämnade in i butiken, då drogs "bidraget" automatiskt från totalsumman, men BARA på glasen, inte på bågarna, de får man bekosta helt själv, bidraget var för barn upp till 7 år, bor i gbg.
    Nu är killarna 9 och 11, jag får stå för hela summa, deras senaste glasögon kostade totalt ca 6000kr....
    Lilla killens 4000, och stora 2000. 

Svar på tråden Dottern ska få glasögon (4 år)... Får man nått ekonomiskt bidrag??