• lattjodag

Vad kan er tvååring göra/säga?

Jag undrar hur snittet ligger bland tvååringar i utveckling. Jag har själv en grabb på 2 och han är väldigt sen. Så berätta gärna vad era små tvååringar kan, tex äta själv, dricka, ta på sig något klädesplagg, hur långt de går utomhus...måste ni ha vagn tex, går det att föra en konversation eller bara några få ord, potta...

Ja med andra ord...hur ser deras vardag ut? Man blir lite hemmablind så det vore kul att veta.

Hoppas på lite svar.
    Ha det gott i vårt vackra vinterväder!!!

• Svar på tråden Vad kan er tvååring göra/säga?
  • BlommyNess12

Äter själv, ber om mer, säger tack för maten, tvättar händerna, hämtar vatten om han är törstig, klär av och på sig de flesta plagg själv, han kan gå 1 km  utan problem ungefär, vi har vagnen ibland om han är trött.. Han håller på lite med pottan men vi avvaktar. Han talar i 3-ordsmeningar ungefär, men har inte så bra uttal. Han kan räkna till 10, kan sjunga "alfabetsramsan" från fem myror är fler än fyra elefanter och skilja siffror från bokstäver även om han inte vet att 3 är tre och g heter g, namnger det mesta i hans vardag, drar egna slutsatser (t.ex så vet han vad ett fönster är, när då kupan på fläkten är gjord av glas kallar han den för "fönster")
    Han fyllde 2 i oktober.

• lattjodag

Oj...vad han kan! Vad kul det måste känns att se hur barnet går framåt med stormsteg! Tack så jättemycket för ditt svar!!!

• BlommyNess12

Hehe, ja jag är jättestolt över honom! Han var sen i det mesta, men sen rasslade det bara till under de senaste 4 månaderna, så sånt kommer i sinom tid!

• ofrivilligbonusmamma

Mitt bonusbarn är två år och han kan säga: Tack, bil, klocka, lampa, macka, mamma, pappa, bilar, katt, anka, titta där, tåg, tuff-tuff tåg(nu kommer ja inte på mer i skrivande stund, men han säger små ord ibland)

Han kan äta själv, dricka ur riktigt glas, ta på skorna (blir dock oftast på fel fot), sätta på tv:n (haha), be om hjälp genom kroppsspråk. Han kan bre sin macka ganska okej.

Han vet var hans mage, navel, fötter, öron, ögon och näsa sitter. Även var exempelvis min navel sitter. Han kramar personer hejdå när de ska gå om vi exempelvis haft gäster. Jag får alltid en hejdå-puss när han ska åka hem till sin mamma igen. Han förstår när man säger saker som t.ex. "kan du hämta...?" "var är pappa?".

Det är så svårt att komma på en massa saker nu när man sitter här :)

• Waitmstar

Min tjötar om allt, oftast i tre-ordsmeningar, men uttalar k som t eller s.  Macka heter matta. Ica är isa.. 
    Han skämtar, säger en sak som han vet är felaktig, väntar en stund, lägger sen huvet på sne och säger näääej med ett stort leende.

Potta har vi inte kommit på vad den är till för, kläderna är inte intressanta att försöka ta av eller på.

Han är en liten butler, hämtar saker man ber om, sopsorterar rätt med lite vägledning. Plockar ur besticken i diskmaskinen och lägger dem rätt i lådan.

Han har oxå full koll på kroppen. Och dvd-spelaren. Tv-dosan är svårare.
    Han kommer med en dvd-skiva, sen hämtar han rätt fodral, så att vi kan hjälpa honom att lägga i den. 
    Ha har listat ut hur keyboarden funkar, och andra spelande/pratande leksaker. Vet hur han ska trycka för att få höra sin favoritsång.
    Han vet hur micron fungerar. Hur man startar och även nollställer efter sig- det kan inte ens sambon!! :P 

Han går väldigt långt själv. Har inte behövt ha med vagnen sen förra våren egentligen. Men nu har vi en bebis i familjen, så då har vi syskonvagn. Han får välja om han vill gå eller åka.

Det går att föra samtal med honom. Jag har dock svårt att förstå/höra vad han säger om jag inte vart med honom under dagen. Han berättade att vanten hade vart borta på förskolan. Det fick en av pedagogerna översätta för mig. 

Han gör ojämna kullerbyttor. Hoppar mycket i soffor och sängar. Släpar fram saccosäckar som han kan hoppa ner i, men även som skydd- tror jag.
    han gör handvolter över ryggstödet. Han har bra kroppskontroll. Kan gå i trappor utan att hålla sig i. Han brukar dock hålla i sig, men han kan utan.  

• ELI 79

Äter själv, pratar så vi förstår i stort sätt allt han säger 5-7 ordsmeningar, kan byta film i dvd:n, sätta på/stänga av tv:n, hoppa jämnfota, stå på ett ben en kort stund, vara utan blöja, kan följa instruktioner som "gå och släng dina kläder i tvättkorgen" eller liknande, förstår allt vi säger, kan sjunga bä bä vita lamm bl a, åker inte vagn utan går helst om vi ska någonstans, räkna till 5, kan namnen på alla i familjen, kan några ord på engelska.

Han är ganska tidig

• Miamaria 79

Min dotter fyllde 2 år för en månad sedan. Hon räknar till 12, sjunger blinka lilla stjärna och lilla snigel, pratar långa meningar som längst 10 ord.

Just nu är hon väääldigt frågvis och undrar om allting. tex, vad gör du mamma? vad har du där för nåt mamma?
    eller som i affären idag: vad heter hon då mamma? vad gör tanten mamma? ha ha

hon cyklar runt inomhus på sin 3hjuling och skriker AKTA DIG MAMMA här pomme (kommer) jaa!!

Hon har alltid varit tidig med allting och började gå innan hon var 10 månader. (hon hade gääärna fått krypa ett tag till)
    Alla barn är olika och det är väl först vid 3 år de ska vara på ett ungefär ikapp varandra har jag för mig.

• Flickan och kråkan

Jag har en "tidig" och en "sen"

Yngsta fyller 2 år i slutet av april. Han pratar i 4-ordsmeningar, går mer eller mindre överallt vi ska, hoppar och klättrar från allt, äter själv sedan länge med både sked och gaffel, väldigt hjälpsam med allt , "Kan själv" är väl hans mellannamn . älskar att slå kullerbyttor .

Storebror är en helt annan personlighet. Han sa 5 ord totalt när han var 2 år och de kom rätt sparsamt. Hade precis lärt sig hoppa. Inte alls motoriskt lagd övehuvudtaget. Han har däremot alltid varit en fena på bokstäver och siffror, former och färger. Kunde peka ut de flesta bokstäver i alfabetet när han var 2, färger samma sak - även nyanser och ljus- resp. mörk etc. och kunde räkan till 20 och även känna igen antal (= inte enbart ramsa). Han är idag 3 år ganska precis. Har börjat läsa korta meningar, men har fortfarande jätteproblem att både få av och på kläder själv. Av kommer de för det mesta men strumpor har han fortfarande inte lyckats få på sig . Han har fortfarande svårt med uttalet och tycker lite synd om honom att ingen riktigt förstår honom......han blir så frustrerad när han berättar om solsystemets planeter vad de heter och i vilken ordning de kommer......när denhan pratar med inte fattar.

Barn är olika

Svar på tråden Vad kan er tvååring göra/säga?