• Makka Pakka

Pottränat sen i sommras.. Hur gå vidare?

Sonen är 2,5 år. I sommras, då han var dryga 2 år,  upptäckte han själv toaletten och tyckte att det var roligt att kissa/bajsa på toan. Nu har vi hållit på i alltså i 6 mån och han fortfarande säger inte till när han behöver kissa/bajsa.. På natten är han torr.. alltså kissar innan läggdags och när vi gr upp.. Han har blöjan på men den är alltså torr.

En av stora problemen är att han är väldigt sen med talet så han brukar vanligtvis inte säga till om andra saker heller.. pratar bara ord och inga meningar heller.

Till våren tänkte jag prova med att bara ha kalsonger och ingen blöja på dagen.. tror ni att det hjälper? Hur ska man göra för att han ska börja fatta att han ska säga till när han är t.ex. kissnödig.. eller är det ett tecken på att han är fortfarande inte redo?

♥♥♥ Pojke 080626 ♥♥♥ BF 110605 ♥♥♥
  • Svar på tråden Pottränat sen i sommras.. Hur gå vidare?
  • Sofia8504

Min dotter slutade med blöja helt i somras, men började inte säga till att hon var kissnödig förrän ett par månader senare. Jag tog det inte som ett tecken på att hon inte var redo, jag såg bara till att gå med henne till toaletten varannan, var tredje timme och då kissade hon nästan alltid. Samma sak på dagis, där går de alltid innan de går ut, efter lunch osv.
    En del anser att barnen inte är redo om de inte genast börjar säga till själva, men jag tyckte att dottern var redo eftersom det var lätt att hålla henne torr om man bara påminde henne lite. Efter en vecka med torr nattblöja så tog vi bort den också, det blev billigast så. Glad

• Suneboll

Ingen av våra barn har börjat säga till direkt....utan vi har börjat med trosa/kalsong först o att rutinkissa o sen efter det har det kommit att de börjat säga till. Sonen var tidig med talet o jag tror att det hjälpte för han blev torr tidigt. Dottern har varit mer normal i talet o blivit heltorr när hon börjat prata ordentligt.
    Men man måste våga ta steget att skita i blöjorna helt, åtminstone hemma o att se till att de kissar innan man går ut o innan de ska sova etc.
    Att de säger till brukar inte komma förrän flera månader efter det så väntar man för länge blir det liksom fel o man tror de ska bli torra direkt. 

Svar på tråden Pottränat sen i sommras.. Hur gå vidare?