• liie

Vad är rimligt för min sambo att betala?

Min sambo flyttade ifrån sin lgh i sommras, hem till mig och mitt hus. Tanken är den att han ska köpa in sig på halva huset, jag har idag lån på ca 2 milj. Men nu har han blivit arbetslös och vio ska ha barn i April. Han har jobbat som snickare så jobb är inget svårt för honom att få men han ligger lite lågt nu eftersom vi snart ska bli föräldrar. Jag har eget företag och tjänar ca 25 000 i månaden. Han fick ut runt 20 men nu är han som sagt utan jobb men han har ju a kassa så länge..
    Hur mycket tycker ni han borde betala varje månad? Som det har varit nu så har han förit över 5 000 i månaden till vårat matkonto, som jag har hand om. Jag betalar alla räkningar, men det känns lite som att jag inte kan göra något för alla pengar går till räkningar/hus m.m. medans han kan lägga undan x antal tusen och köpa något som han vill ha till sin bil eller vad det nu är.
    Har tagit upp det med honom ang hur mkt han ska betala och som sagt så bestämde vi innan han flytta hit att han skulle stå för maten. Men nu är han arbetslös, och han tycker inte att han ska betala något? Men han får endå ut 80 procent utav sin lön, detta är första månaden som han är arbetslös. Klart jag inte vill att han ska betala allt när han inte äger huset men just nu känns det inge vidare för han tycker ja bara tjatar medan jag själv går runt med en klump i magen. Hur mkt borde han betala nu när han går hemma utan jobb?

• Svar på tråden Vad är rimligt för min sambo att betala?
  • Erese

Han ska betala mer enligt mig. Om han får ut 80% av 20 000 tycker jag att han betalar för lite. Men sammtidigt, Vem är det som betalar bensin? Små utgifter som ex. mjölk, extra kläd inköp, bio osv.? Hur stora matkostnader har ni? Vad betalar ni i boendekostnader?

Ett tips är att redan nu boka in ett samtal med eran bank ang privat ekonomi och att han ska köpa in sig på lånet.

• liie

Jag betalar bensinen, men han brukar för det mesta betala typ nöjen såsom bio, gå ut och äta m.m.
    Jo tanken har varit den att han ska köpa in sig på huset men vi hade inte riktigt räknat med att han skulle bli arbetslös just nu, känns kanske lite dumt att be honom att ta över halva lånen när han går hemma?  Som det är nu så betalar han mindre i månaden än vad han gjorde för sin lgh som var en 1:a ..

• HankyPanky
    Erese skrev 2011-01-26 14:41:32 följande:
    Han ska betala mer enligt mig. Om han får ut 80% av 20 000 tycker jag att han betalar för lite. Men sammtidigt, Vem är det som betalar bensin? Små utgifter som ex. mjölk, extra kläd inköp, bio osv.? Hur stora matkostnader har ni? Vad betalar ni i boendekostnader?

Ett tips är att redan nu boka in ett samtal med eran bank ang privat ekonomi och att han ska köpa in sig på lånet.
    Han kan omöjligt få 80% av 20 000. Taket ligger på 18 700, alltså man får max 80% av 18 700 innan skatt.
    Tror det är 680kr om dagen innan skatt.

Ts. Klart han ska betala mer. Ni kan ju göra en procentuell uträkning?

Dvs säg att du får ut dubbelt så mycket som honom, då ska du betala dubbelt så mycket.
    Men självklart gäller det endast era gemensamma räkningar. Och huset, för han bor ju ändå där?
  • MiaKelekia

Räkna ihop vad ni har för gemensamma utgifter, inräknat bensin och mat. Slå sedan ihop er totala inkomst. Räkna ut procenten av vad ni båda bidrar med i inkomster och betala sedan den procenten i utgifterna.
    Så gör vi, och det känns rättvist. Vi har båda pengar över varje månad och jag, som tjänar extremt mycket mindre än min sambo, får ändå känna att jag bidrar med det jag kan.

Om jag till exempel får in tretusen och han får in sjutusen så betalar jag 30% av alla våra gemensamma utgifter och han betalar 70%. Så lite pengar rör det ju sig inte om, men bara för att visa hur jag menar.

• Pirum

På boendet är det rimligt att han är med och delar på allt utom amorteringarna på huslånet. Han ska inte heller betala renoveringar eller liknande.

• Erese
    flikkanemil skrev 2011-01-26 14:50:50 följande:
    Han kan omöjligt få 80% av 20 000. Taket ligger på 18 700, alltså man får max 80% av 18 700 innan skatt.
    Tror det är 680kr om dagen innan skatt.

Ts. Klart han ska betala mer. Ni kan ju göra en procentuell uträkning?

Dvs säg att du får ut dubbelt så mycket som honom, då ska du betala dubbelt så mycket.
    Men självklart gäller det endast era gemensamma räkningar. Och huset, för han bor ju ändå där?
    TS..förklarade att han får ut 80% av 20 000kr, jag antar att detta då stämmer.
  • Kalycia

Jag får ut 8000 kronor i månaden och betalar 5000 till vårt gemensamma konto. Min sambo tjänar mer än dubbelt så mycket som jag (19000) och betalar 6000 varje månad. Jag tycker att din sambo ska betala mer, det är ett dyrt lån du har och han får ändå ut rätt mycket.

Svar på tråden Vad är rimligt för min sambo att betala?