• Anonym

De vill inte ens utreda mig för familjehem. :-(

Jag såg verkligen fram emot att bli familjehem även om jag såklart visste att det inte var säkert att jag skulle bli godkänd.

De ringde igår från ett ställe som hanterar detta, efter att jag skickat en intresseanmälan. På hemsidan står det att de söker alla former av hem, singlar som par osv.

Jag är singel och 27år, med ett bra jobb och ett tryggt socialt nätverk som är redo att ställa upp. Arbetar även med ungdomar.
    Denna kvinna som ringde ställde lite frågor och säger sedan att hon inte ser någon mening med att utreda mig för att hon vill inte slösa bort sin eller min tid. Hon säger att ungdomar kan vara jättebra på det här med barn, men att det nog är bättre att jag som är ungdom börjar med att vara kontaktperson via kommunen istället.
    Jag blev väldigt paff. Är man verkligen ungdom när man är 27år???
    Blev  så besviken.

• Svar på tråden De vill inte ens utreda mig för familjehem. :-(
  • Anonym (Vera)

Vad sade du då hon ringde? Försökte du "försvara" dig eller blev du bara så paff när hon ringde?

• Anonym
    Anonym (Vera) skrev 2011-01-26 15:05:39 följande:
    Vad sade du då hon ringde? Försökte du "försvara" dig eller blev du bara så paff när hon ringde?
    Jag blev bara paff och sårad. Sa inte emot eftersom jag visste att det var liten chans att få ett familjehemsbarn iallafall eftersom jag var singel. Jag var beredd på att sorteras bort pga det, men inte pga min ålder...
  • Anonym (Vera)

Kan du inte ringa upp kvinnan? Säg att du läste på hemsidan att de utreder alla typer av hem, att du faktiskt är 27 och vill veta lite mer om varför du blev bortsållad.

• Anonym
    Anonym (Vera) skrev 2011-01-26 15:10:20 följande:
    Kan du inte ringa upp kvinnan? Säg att du läste på hemsidan att de utreder alla typer av hem, att du faktiskt är 27 och vill veta lite mer om varför du blev bortsållad.
    Jag vill inte "tränga mig på" där jag är oönskad. Funderar på att kontakta något annat ställe som hanterar familjehem, men blev lite avskräckt. Kändes förnedrande att hon verkade tycka att jag var en naiv småunge som på fullt allvar trodde att de skulle placera ett barn hos mig.
  • Försök inte

Jag tror att du sorterades bort därför att ett familjehemsbarn ska helst stanna tills dem gått ut gymnasiet. Socialsekreteraren kanske menade att du är så ung och ditt liv kanske kommer att förändras om ett par år. Du kanske träffar en partner, du kanske flyttar ihop med honom och du kanske vill ha egna barn. Vad gör du då med ditt familjehemsbarn? Vill din blivande sambo ta hand om det barnet? Förutsättningarna är ganska stora att du som är i den åldern där det händer många livsavgörande saker i ens liv kanske inte passar ett familjehemsbarn som har mkt i ryggsäcken redan. Jag tyckte det var ett bra förslag att börja med kontaktbarn. Jag skulle föreslå jourbarn också dvs innan de placeras i familjehem, De stannar mellan 4-6 månader och behöver ett tryggt hem under tiden en utredning pågår.

• Anonym
    mylife skrev 2011-01-26 15:21:37 följande:
    Jag tror att du sorterades bort därför att ett familjehemsbarn ska helst stanna tills dem gått ut gymnasiet. Socialsekreteraren kanske menade att du är så ung och ditt liv kanske kommer att förändras om ett par år. Du kanske träffar en partner, du kanske flyttar ihop med honom och du kanske vill ha egna barn. Vad gör du då med ditt familjehemsbarn? Vill din blivande sambo ta hand om det barnet? Förutsättningarna är ganska stora att du som är i den åldern där det händer många livsavgörande saker i ens liv kanske inte passar ett familjehemsbarn som har mkt i ryggsäcken redan. Jag tyckte det var ett bra förslag att börja med kontaktbarn. Jag skulle föreslå jourbarn också dvs innan de placeras i familjehem, De stannar mellan 4-6 månader och behöver ett tryggt hem under tiden en utredning pågår.
    Självklart har jag ju tänkt på framtiden också om vad som händer då. Och jag hade inte skaffat massa en hel hög egna barn så att jag inte kunde ta hand om familjehemsbarnet. Hade heller inte skaffat en partner som inte accepterade barnet. Det är ju ingen leksak som jag kan lämna tillbaka när det inte längre passar. Jag tänker att hon borde förstå att en 27åring är ansvarig nog att tänka lite framåt. Och det står på hemsidan att även singlar är välkomna då det behövs olika sorters hem.

Fick inte vara jourhem heller.
  • Försök inte
    Anonym skrev 2011-01-26 15:26:31 följande:
    Självklart har jag ju tänkt på framtiden också om vad som händer då. Och jag hade inte skaffat massa en hel hög egna barn så att jag inte kunde ta hand om familjehemsbarnet. Hade heller inte skaffat en partner som inte accepterade barnet. Det är ju ingen leksak som jag kan lämna tillbaka när det inte längre passar. Jag tänker att hon borde förstå att en 27åring är ansvarig nog att tänka lite framåt. Och det står på hemsidan att även singlar är välkomna då det behövs olika sorters hem.

Fick inte vara jourhem heller.
    Bor du i Sthlms län? Var det organisation du kontaktade? Sthlm stad?
  • Anonym
    mylife skrev 2011-01-26 15:30:14 följande:
    Bor du i Sthlms län? Var det organisation du kontaktade? Sthlm stad?
    Nej detta var i skåne.
  • Försök inte
    Anonym skrev 2011-01-26 15:37:29 följande:
    Nej detta var i skåne.
    Ok, då kan jag inte hjälpa dig mer än att ta kontakt med alla kommuner runt omkring. Vet inte hur de jobbar där om de samkör med flera kommuner samtidigt. Det spelar egentligen ingen roll då du iaf kan kontakta enskilda kommuner för en utredning.
    Det beror på många ggr vem du pratar med osv. Skriv brev med foto till kommunerna och fråga om de är intresserade. Om du börjar med jourhem så brukar det vara så att jourhemsbarn blir ofta placerade som familjehem i sina jourhem:). www.familjehemmet.se där kan du lägga ut en egen annons.
    Lycka till
  • Anonym
    mylife skrev 2011-01-26 15:43:05 följande:
    Ok, då kan jag inte hjälpa dig mer än att ta kontakt med alla kommuner runt omkring. Vet inte hur de jobbar där om de samkör med flera kommuner samtidigt. Det spelar egentligen ingen roll då du iaf kan kontakta enskilda kommuner för en utredning.
    Det beror på många ggr vem du pratar med osv. Skriv brev med foto till kommunerna och fråga om de är intresserade. Om du börjar med jourhem så brukar det vara så att jourhemsbarn blir ofta placerade som familjehem i sina jourhem:). www.familjehemmet.se där kan du lägga ut en egen annons.
    Lycka till
    Tack så mycket
  • morochmer

Börja med att kontakta kvinnan chef och ifrågasätt om de verkligen har så gott om familjer att de har råd att "slänga bort" dig. Om denne håller med kvinnan så är det bättre att lämna det och kontakta en org istället. Finns flera just i skåne.

Lycka till!

• Lewede

Jag tycker att du ska ringa upp igen. Be att få prata med någon annan, tex avdelningschefen, och berätta om samtalet. Tala om hur samtalet löpte och dina känslor efteråt. Så länge du har ordnade förhållanden runt dig själv, inte finns i belastningsregistret och ett bra socialt nätverk, så har du goda chanser att få bli stöd- kontakt- eller familjehem. Ring tillbaka och kräv att få prata med ansvarig. Jag tycker att du har bemötts på ett kränkande sätt. 

• Anonym (grandwolf)

Strunta i den kommunen, det du kan göra är att skriva, maila att de är välkomna att höra av sig om situationen förändras, om du skulle kunna vara till hjälp senare för ngt barn. Antagligen har de just nu kö på barn som skall placeras, men vet att de inte har ngn just nu som matchar dig så därför kan de inte prioritera att utreda dig. Men det kanske en annan kommun gör? Ring _alla_ kommuner inom 10 mils radie, då är det störst chans att det finns något barn som skall placeras som matchar just dig!

• Lilia

Jag blev godkänd som familjehem då jag var 22 år och jag var också singel, jag bodde i andra hand i en etta på 30 kvadratmeter medan jag pluggade och jag blev som sagt godkänd, så jag tycker att det är helskumt att du inte blir det. Det här var en anhörig placering kanske jag ska tillägga,men ändå.

• fostermamman

Såg att det var ett tag ssedan du gjorde inlägget men ge inte upp kontakta andra kommuner eller organisationer som har hand om familjehem.

Svar på tråden De vill inte ens utreda mig för familjehem. :-(