• babyfamily

fler som är gravida o aldrig slutar spy?

Någon mer än jag som är gravid efter v.12 och mår skit...Jag har inte kunnat röra mig från säng och toalett på 2 månader. Har bara spytt o spytt o varit helt slut. Nu har jag börjat jobba så det är ju lite bättre men varje vaken minut är en plåga och jag spyr fortfarande och det sitter heeela tiden en klump i halsen. Det är värst på kvällen så jag lägger mig gärna tidigt men det är inte så lätt o sova. Jag kämpar hela tiden med att jag inte ska vara tom i magen så jag måste äta nästan hela tiden. Men jag måste oxå äta rätt för äter jag något som magen eller hjärnan inte tycker om just den dagen så spyr jag. Jag kan spy av dofter men även av att tänka på mat eller godis. Jag hade det likadant med min son men det blev mildare och mildare och tillslut gick det över direkt..jag blir deprimerad och orkar snart inget mer inget hjälper....

• Svar på tråden fler som är gravida o aldrig slutar spy?
  • ludan8

Stort grattis! Tänk att det äntligen är över för oss båda!!

Skönt för dej att förlossningen inte blev alltför komplicerad. O jag hoppas att du återhämtar dej fort!!
    Hur länge måste ni stanna på BB? Hur mkt vägde din lilla tjej? Riktigt skönt att du slapp gå tiden ut, glad för din skull!

• Linda1986

Hejsan!!!
    Jo det är jätte skönt att det är över.
    Hon vägde 3045 gr och var 47 cm läng. Vi är hemma nu på permiss ska tillbaka imorgon på en läkarkontroll och förhoppningsvis bli utskrivna....

• ludan8

Men då låter hon som en riktigt frisk och fin tjej.. Vår lilla grabb vägde 3384gr och då gick jag ändå 5 dagar över tiden.. Hoppas läkarkontroller går bra :)
    Förresten hur är det med illamåendet??

• Linda1986

illamåendet är helt borta... jag äter massor nu.

läkarkontrollen gick väl så där... Hon är frisk o så men har gått ner lite för mycket i vikt så nu ska jag pumpa ur och ge henne... Det var precis så här som jag inte ville ha det. Att behöva lägga ner så mycket tid på amning... Först ska hon få suga på bröstet sedan ska hon stödmatas med bröstmjölk som jag har pumat ut och räcker inte det så ska hon också ha ersättning där emellan ska jag pumpa.Hon ska äta var tredje timme dygnet runt. Funkar väl ett tag men sen vet jag inte hur jag ska orka när stora syster kommer också

Hur går det för er?

• ludan8

Visst är det underbart att kuunna äta? äter med som en häst..

Ja usch det här med amning är skitdrygt, jag fick ju ett revbensbrott under förlossningen plus att jag jäkligt ont efter snittet. Så jag pumpar ur och ger ur flaska. Då kan jag liksom mer lägga honom på armen plus att sambon kan ge på natten för jag kommer knappt upp ur sängen pga smärtorna.
    Det låter drygt för dej. Men nån gång kanske du bara kan köra på ersättning? Och mer bröst när dottern inte är där?
    Förrutom smärtorna och att jag oroar mej för diverse infektioner och komplikationer efter snittet så går det bra :)

• mamma201107

Grattis till er båda... själv är man bara i V 28... längtar så efter vår son..

Måste vara skönt att kunna äta normalt igen.. Glad

• Linda1986

Tackar jo det är så skönt att kunna äta normalt.

jo pumpa är inte alls roligt.. verkar inte finnas så mycket mat heller så förstår om lillan inte går upp i vikt. Jag tror att jag kommer gå över mer och mer till ersättning om det inte kommer igång snart.. imorse försökte jag amma dottern men hon somnade bara och sedan ville hon inte ha flaskan heller. Ska till bvc imorgon och då hoppas jag att hon har gått upp i vikt

• ludan8
    Linda1986 skrev 2011-05-25 08:28:18 följande:

Tackar jo det är så skönt att kunna äta normalt.

jo pumpa är inte alls roligt.. verkar inte finnas så mycket mat heller så förstår om lillan inte går upp i vikt. Jag tror att jag kommer gå över mer och mer till ersättning om det inte kommer igång snart.. imorse försökte jag amma dottern men hon somnade bara och sedan ville hon inte ha flaskan heller. Ska till bvc imorgon och då hoppas jag att hon har gått upp i vikt

tycker det är upp till var och en om man vill amma, tycker det råder sån hets kring det.. viktigast är att bebis mår bra och du. ersättning nuförtiden är så välutvecklad. har ni funderat på namn??
  • Linda1986

Amningen går skit här. Idag har jag ammat lillan en gång men hon somnade direkt. Har pumat ut var tredje timme. Märker då att det tar jätte lång tid innan min mjölk rinner ner så hon orkar inte få ner mjölken utan då somnar hon och då blir hon jätte svår att ge flaskan. Jag är ganska nere över detta nu. Hade verkligen hoppats på att kunna amma...

Namn är svårt här. Vi har tre namn som vi känner in just nu och det är Linneá, Agnes och Elsa

Håll tummarna för oss imorgon då vi ska väga lillan ingen. Hoppas verkligen hon har gått upp nu men hon är så svår att ge mat

• ludan8

Usch jag känner verkligen med dej. amningen är en kamp här med, vi har i princip helt gått över till flaskmatning.
    Det trista är ju att ju mer stressad man blir över det desto svårare blir det. Men kör helt på ersättning? Eller bara bröstmjölk i flaska? Min lille somnar oxå nästan alltid under matning, men han hade gått upp över sin födelsevikt på bvc så alltid något. Dock har han börjat skrika en hel del över kvällarna.

Först en helvetes graviditet, fruktansvärd förlossning, smärta av snittet och revbensbrottet, amningen går skit, och kanske kolik... känner mej helt knäckt :(
    vi hade verkligen varit värda att få ha det bra.. Alla namnen är jättefina, agnes är väldigt sött tycker jag :)

• Linda1986

fy så ni har det... här pumpas det och ger även ersättning. ammar inte alls mycket försöker kanske en gång per dag. Det blev en Linnéa... Nu har storasyster kommit och det är kaos. Hon är jätte svartsjuk och bara bråkar. På tisdag ska hon få gå på dagis så jag får vila mig lite.

Linnéa har väldigt olika dagar. Hon är aldrig ledsen men säger ifrån, men mest sover hon.

• ludan8

Svårt för din dotter att vänja sej vid ett syskon, men det lossnar säkert till slut. Men i början känner sej nog syskonen lätt utanför, men det är ju inte så himla kul för dej när hon bråkar, det är jobb nog att ta hand om en liten.. Samma här, ammar bara en gång om dagen, lillen blir ändå inte mätt såhar det är lika bra han får ur flaska. Skrikandet har lugnat sej lite, har köpt kolikdroppar på apoteket så det verkar som om magen fungerar lite bättre.
    Jag har börjat må lite illa igen, inte på något sätt i närheten som innan men det vcker ändå obehagliga minnen, antar att det är en kombination av stress, trötthet, dåligt blodvärde och en hel del smärtstillande..

• feministbrud

Jag slutade spy för fyra veckor sedan, jag är nu i v 28. Dock mår jag fortfarande inte bra. Inget hjälper, inte ens receptbelagda illamåendetabletter.

• ludan8
    feministbrud skrev 2011-06-01 21:47:48 följande:
    Jag slutade spy för fyra veckor sedan, jag är nu i v 28. Dock mår jag fortfarande inte bra. Inget hjälper, inte ens receptbelagda illamåendetabletter.
    Nej samma här.. jag spydde fram tills mina krystvärkar kom. O jag testade allt från lergigan till akupunktur och diverse huskurer. dock tipsade en BM mej om Zofran, hon hade själv spytt och varit inlagd ett antal ggr under graviditeten. Jag tackade nej för jag hade bara 4 dagar kvar till BF så det kändes som om det kunde kvitta.. Kanske du ska höra med din läkare om zofran om du inte testat den..
  • feministbrud
    ludan8 skrev 2011-06-02 10:39:53 följande:
    Nej samma här.. jag spydde fram tills mina krystvärkar kom. O jag testade allt från lergigan till akupunktur och diverse huskurer. dock tipsade en BM mej om Zofran, hon hade själv spytt och varit inlagd ett antal ggr under graviditeten. Jag tackade nej för jag hade bara 4 dagar kvar till BF så det kändes som om det kunde kvitta.. Kanske du ska höra med din läkare om zofran om du inte testat den..
    Tack för tipset! Men nu har jag slutat att spy så jag klarar mig nog de tre månaderna som är kvar. Jag har inte haft sås stora problem eftersom jag är reflux-opererad och därför inte "kan" spy. Det kommer mao inte upp så mycket så jag har aldrig behövt läggas in. Dock är det ju inte semester att spy i vilket fall
  • Mama17

Jag började må illa i vecka 7 ca och sedan försvann det runt vecka 11 och gick över till kräkning på morgonen efter första intag av mat i vecka 12! Hoppas det håller sig till morgonen så länge det varar, då jag fått in vanan att gå upp tidigt och äta för att hinna kräkas innan man åker till jobbet om det skulle komma, lärt mig äta något lätt som fil eller en klick kräm för att det inte blir så jobbigt att kräkasupp och sen efter jag fått upp de kan jag äta som vanligt och dagen är sedan lugn! Peppa peppa ta i trä

Svar på tråden fler som är gravida o aldrig slutar spy?