• HannaS86

Skulle du bli upprörd om jag inte kom på ditt barns dop med motiveringen att jag är ateist?

Min kusin har fått sitt första barn i början av januari. Hon kommer att döpa barnet. Hon är inte kristen och om hennes sambo inte hade velat döpa barnet är jag säker på att de inte gjort det. Vad jag hört av hennes sambos kompis är han inte särskilt kristen men hans familj är ganska traditionell så för honom är det självklart att döpa barnet.

Min kusin har ingen stor familj utan förutom sin bror och sin mamma är det mormor och morfar. Hennes pappas familj bor i ett annat landskap och de träffas väldigt sällan. Jag antar att hon kommer att bjuda mig och mina 3 syskon eftersom vi brukar träffas när någon fyller år och till jul (vi träffas inte förutom det).

Men till saken, jag tycker det känns helt fel att sitta och titta på när hon och hennes sambo står och lovar att de ska ge sitt barn en kristen uppfostran. Jag anser att man inte ska göra en bebis medlem i en församling och ge den en religiös uppväxt. Och det är definitivt inget som jag tycker är värt att fira. Hade hon velat ha en namngiviningsfest eller liknande hade jag gärna kommit på det. Är det oförskämt att tacka nej med motiveringen ovanför?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-27 15:55
    Oj, jag hade inte förväntat mig ett sånt stort gensvar. Jag måste läsa ikapp i tråden innan jag svarar på inlägg igen men jag ska försöka hinna ikväll :) Välj gärna "visa endast" om ni vill se vad jag svarat tidigare.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-27 16:22
    Jag skulle vilja tillägga att jag inte "firar" några kristna högtider. Det faktum att jag är ledig som de flesta andra vid kristna högtider och kanske träffar släkten har inget att göra med att jag eller min släkt skulle vara kristna vilket vi inte är. Visst, indirekt har det med kristendom att göra eftersom man är ledig då pga traditioner från kristendomen. Hade det varit ett bröllop eller begravning hade jag inte tackat nej.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-27 16:38
    Jag måste säga att jag är förvånad över hur många som anser att det skulle vara löjligt och ofint av mig eftersom jag är där för min kusins skull. Och att det är namnet man firar för att det är tradition? Dop har inget med namn att göra över huvud taget, jag har konfirmerat mig och det var prästen väldigt noggrann med att uttrycka.

Jag tycker att det är skrämmande att många är så konservativa att de döper sina barn bara för att det är tradition, hur mycket ska man egentligen göra för att det är tradition fastän man själv inte tror på det?

Och ja, jag är en fruktansvärt egoistisk människa. Jag är trött på att ställa upp för andra som inte ger något tillbaka och att allt alltid är på andras villkor så nu för tiden ser jag till att tänka på mig själv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-28 18:51
    Ang dop/bröllop/begravning

Jag är ganska säker på att min kusin o hennes pojkvän inte är kristna men om de väljer att gifta sig i kyrkan så antar jag att det är för att de vill gifta sig inför gud och då är det ett val de själva gjort som vuxna människor.

Om en person har önskat att ha sin begravning i kyrkan antar jag att det är för att den har en sådan tro och respekterar dens sista vilja. T.ex. min pappa har uttryckt att han vill bli kremerad och att vi inte ska ha begravning i kyrkan medan min mamma vill ha en kyrklig begravning.

Att däremot göra en bebis som inte har något att säga till om medlem av en församling och lova att de inte ska ge den en neutral uppväxt vad det gäller religion är emot mina principer och jag vill inte stödja sånt ens inaktivt genom att se på det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-25 23:03
    Har inte tänkt på tråden på ett tag. Jag har träffat min kusin och hennes barn några gånger och min kusin säger att dopet blir när barnet är 3-4 månader. Just nu lutar det nog mot att säga att jag inte kan sen när det är dags att svara på inbjudan, jag står verkligen inte ut med tanken på att se mer hyckleri och sånt bs som jag tycker dopet är. Det hänger ihop med mina konfirmationsupplevelser och ungdomsgruppen som jag var med i, jag vill aldrig mer känna mig som en hycklare eller se några som går igenom en hel ceremoni och dessutom bjuder in gäster till ceremonin fast de inte tror på innebörden av den (min kusin har bekräftat att hon inte ville döpa barnet men att hennes sambo tycker att det är tradition och därför går hon med på det... Hon har blivit en sån toffel...)

• Svar på tråden Skulle du bli upprörd om jag inte kom på ditt barns dop med motiveringen att jag är ateist?
  • 100kgpappa

Jag har gått på kompisar dop fastän det bär mig emot att gå på gudstjänster, och jag stör mig också på att folk som inte är troende står och döper in barnen i kyrkan bara för att det är fint. Likaså är det hyckleri att gifta sig i kyrkan om man inte är troende, men jag går dock på vänners bröllop ändån, onödigt att bli osams om det, men som sagt, det stör mig lite.

Håller med om att många är rätt obildade, fick frågan "hur får de då ett namn" av en bekant när han fick klart för sig vi inte skulle döpa dem.

Håller med ricken, eftersom man blir bjuden kan man lägga sina egna principer åt sidan för tillfället och glädja de som bjudet en med ens närvaro.

• ica
    100kgpappa skrev 2011-03-07 21:04:21 följande:
    Jag har gått på kompisar dop fastän det bär mig emot att gå på gudstjänster, och jag stör mig också på att folk som inte är troende står och döper in barnen i kyrkan bara för att det är fint. Likaså är det hyckleri att gifta sig i kyrkan om man inte är troende, men jag går dock på vänners bröllop ändån, onödigt att bli osams om det, men som sagt, det stör mig lite.

Håller med om att många är rätt obildade, fick frågan "hur får de då ett namn" av en bekant när han fick klart för sig vi inte skulle döpa dem.

Håller med ricken, eftersom man blir bjuden kan man lägga sina egna principer åt sidan för tillfället och glädja de som bjudet en med ens närvaro.
    Tycker det är ett hyckleri av de som är öppet ickekristna att döpa sina barn. Det gör det svårt att spela med i hyckleriet. Då barnet döps till en tro. Barn ska få välja när de är gamla nog att tänka själva. Inte bli påtvingade.
  • Kimona

Jag hade blivit upprörd ja!
    Jag är också ateist, men blir jag bjuden på dop är jag ju inte där för kyrkans skull utan för familjen som skall ge sitt barn dess namn.

Skulle du tacka nej till ett bröllop också bara för att det var i kyrkan? Eller en begravning?

• ica
    Kimona skrev 2011-04-07 17:27:57 följande:
    Jag är också ateist, men blir jag bjuden på dop är jag ju inte där för kyrkans skull utan för familjen som skall ge sitt barn dess namn.

Skulle du tacka nej till ett bröllop också bara för att det var i kyrkan? Eller en begravning?
    Ett dop är ju enbart en religiös cermoni. En vigsel är ju att två personer säger att de vill dela sitt liv. En begravning är ett farväl av nån man brytt sig om.
    Dvs dopet har enbart en religiös innebörd.
  • Kimona
    ica skrev 2011-04-07 17:30:01 följande:
    Ett dop är ju enbart en religiös cermoni. En vigsel är ju att två personer säger att de vill dela sitt liv. En begravning är ett farväl av nån man brytt sig om.
    Dvs dopet har enbart en religiös innebörd.
    Jag är döpt men varken mamma eller pappa var religiösa. De tyckte att det var ett bra ställe, fint i kyrkan och att man fick låna lokal efteråt till fika odyl.
  • bubblan79

har bara läst TS och kan inget annat än att hålla med... jag har tackat nej till 4 inbjudningar till dop i kyrkan då det gått helt emot allt jag känner.. att folk som inte ens tror kan stå i kyrkan och ljuga en präst rätt i nyllet.. fy skäms säger jag bara, mår illa av ett sånt beteende...
    däremot tycker jag det är fint för de som verkligen tror på det.. då blir det ju liksom ingen lögn..
    jag brukar hoppa över kyrkan och hela cermonin men kommer gärna på festen efteråt.. alla jag känner vet min ställning till allt detta och det är ingen som tagit illa upp, det har ju inget med mina känslor till barnet att göra utan mer av att jag måste kunna stå för det jag gör och jag kan inte se på när folk vanhedrar andra

(¯`°?.¸ ღ Siamo Te ed Io ღ ¸.?°´¯)
  • ica
    bubblan79 skrev 2011-04-07 17:42:42 följande:
    har bara läst TS och kan inget annat än att hålla med... jag har tackat nej till 4 inbjudningar till dop i kyrkan då det gått helt emot allt jag känner.. att folk som inte ens tror kan stå i kyrkan och ljuga en präst rätt i nyllet.. fy skäms säger jag bara, mår illa av ett sånt beteende...
    däremot tycker jag det är fint för de som verkligen tror på det.. då blir det ju liksom ingen lögn..
    jag brukar hoppa över kyrkan och hela cermonin men kommer gärna på festen efteråt.. alla jag känner vet min ställning till allt detta och det är ingen som tagit illa upp, det har ju inget med mina känslor till barnet att göra utan mer av att jag måste kunna stå för det jag gör och jag kan inte se på när folk vanhedrar andra
    Ord!
  • Marianne84

Du kan tacka ja att komma till fikat med dop present och närvara där. Behöver ju inte vara med i kyrkan om de tar emot. De är ändå din kusin. Då har ni gjort en kompromiss :)

• Sven Erik Johansson
    100kgpappa skrev 2011-03-07 21:04:21 följande:

jag som troende kristen tycker också det är tragiskt med "icke seriösa" föräldrars
    inställning, de som ser kyrkan som mest tradition. Däremot så tror jag personligen
    att Gud handlar i en dopsituation alldeles oberoende av hur seriösa föräldrarana är.

Jag är alltså inte mot dopet i sig självt, men jag skulle RESPEKTERA en ateistisk vän
    som inte ville gå på mitt barns dop och inte bli arg.

Kyrkans huvuduppdrag är att förkunna Jesus och inte att vara traditionsbärare.
    Det känns tragiskt med personer som gifter sig i kyrkan utan att vara intresserade av
    evangeliet. jag tycker att kyrkor inte ska ha vigselrätt. Jag tror det kunde bli ett andligt
    lyft för kyrkorna.
  • Sven Erik Johansson
    ricken skrev 2011-03-07 20:38:00 följande:
    hej ts.
    jag förstår ditt dilemma. jag är av samma åsikt . folk verkar inte fatta vad ett dop är egäntligen.
    men om jag var du så skulle jag gå ändå, för att inte verka knepig.
    ibland får man strunta i sig själv o ställa upp för andra i det dom tycker är en stor händelse o milstolpe i deras liv. 
    och om du absolut inte vill gå, så hitta på en annan ursäkt, sjuk eller nåt: 
    Som troende kristen har jag respekt för ateister som tex inte vill
    gå på ett dop så länge de inte är dirrekt otrevliga. Jag tycker det är tragiskt
    med de som ser kyrkan som främst tradition.
  • Sven Erik Johansson
    Kimona skrev 2011-04-07 17:35:39 följande:
    Jag är döpt men varken mamma eller pappa var religiösa. De tyckte att det var ett bra ställe, fint i kyrkan och att man fick låna lokal efteråt till fika odyl.
    Dopet har inget med namngivning att göra och det finns inget
    sekulärt dop. (apropå "tyckte det var ett bra ställe).
    Som troende kristen har jag respekt för ateister som inte
    vill gå på ett dop o tycker det är tragiskt emd dem som
    se kyrkan som mest tradition.
  • ica
    Sven Erik Johansson skrev 2011-04-08 13:14:28 följande:
    Som troende kristen har jag respekt för ateister som tex inte vill
    gå på ett dop så länge de inte är dirrekt otrevliga. Jag tycker det är tragiskt
    med de som ser kyrkan som främst tradition.
    Ord!
  • Sven Erik Johansson
    ica skrev 2011-04-07 17:24:19 följande:
    Tycker det är ett hyckleri av de som är öppet ickekristna att döpa sina barn. Det gör det svårt att spela med i hyckleriet. Då barnet döps till en tro. Barn ska få välja när de är gamla nog att tänka själva. Inte bli påtvingade.
    I o för sig så lär inte barn som döps pga att sådana föräldar vill det
    "påtvingas" någon tro och eftersom jag tror att Gud kan handla i
    dopet oberoende av om föräldrarna är seriösa eller inte sås är jag
    på ett sätt inte mot själva dopet som sådant.

DÄREMOT tycker jag föräldrarans inställning är tragisk. Att se
    kyrkan som mest en tradition leder ofta till hyckleri och leder
    bort från kyrkans huvuduppdrag.

Jag respekterar  som troende ateister som uteblir så länge de inte är otrevliga.
  • ica
    Sven Erik Johansson skrev 2011-04-08 13:20:27 följande:
    I o för sig så lär inte barn som döps pga att sådana föräldar vill det
    "påtvingas" någon tro och eftersom jag tror att Gud kan handla i
    dopet oberoende av om föräldrarna är seriösa eller inte sås är jag
    på ett sätt inte mot själva dopet som sådant.

DÄREMOT tycker jag föräldrarans inställning är tragisk. Att se
    kyrkan som mest en tradition leder ofta till hyckleri och leder
    bort från kyrkans huvuduppdrag.

Jag respekterar  som troende ateister som uteblir så länge de inte är otrevliga.
    Ord!
  • härärjag trorjag

Jag själv tackar nej till alla dop. Totalvägrar. har varit på ett i hela mitt liv och då var jag 8-9 kanske.. Och nej jag firar inga andra högtider, har bara varit på ett bröllop och när min farfar dog för ett par år sedan hade vi ingen begravning alls! Precis som det inte kommer bli det den dagen mina föräldrar dör...

• silhuett

Jag tycker också det känns olustigt att gå på dop där föräldrarna inte är kristna, men ändå "lovar" att ge barnet en kristen uppväxt.. Känns som hyckleri.
    Men jag går ändå, för föräldrarnas skull. Om de står mig nära, känns det viktigare för mig att inte ställa till osämja mellan oss än att hålla på principsaker.

• ica
    härärjag trorjag skrev 2011-04-09 08:50:32 följande:
    Jag själv tackar nej till alla dop. Totalvägrar. har varit på ett i hela mitt liv och då var jag 8-9 kanske.. Och nej jag firar inga andra högtider, har bara varit på ett bröllop och när min farfar dog för ett par år sedan hade vi ingen begravning alls! Precis som det inte kommer bli det den dagen mina föräldrar dör...
    När och min man dör kommer det inte bli begravning.
  • HannaS86
    Kimona skrev 2011-04-07 17:27:57 följande:

Fast det är inte för att ge sitt namn, det gör de när de skickar in papper på vad bebisen ska heta, inte vid dopet.
  • HannaS86

Det är intressant att ni inte tänker ha någon begravning efter ni dött. Vill ni ha någon form av minnesceremoni? Jag vill inte ha någon ceremoni i kyrkan efter jag dött, däremot om någon vill samlas för att minnas mig får de gärna hitta på något utanför kyrkan :)

• Lilia

Jag skulle förmodligen inte ha dykt upp om jag var i din situation. Hade de velat ha en förklaring hade jag sagt som det var, men jag hade inte sagt det spontant.

Jag har nekat konfermation av samma anledning. (Det är någon som inte alls är religös som ska konfemera sig.) Jag har aldrig varit med om att någon har varit otrevlig när jag har sagt det, däremot finns det en delsom tyckt att jag har varit konstig, och det har säkert sagt något bakom ryggen på mig.

Svar på tråden Skulle du bli upprörd om jag inte kom på ditt barns dop med motiveringen att jag är ateist?