Skulle du bli upprörd om jag inte kom på ditt barns dop med motiveringen att jag är ateist?
Min kusin har fått sitt första barn i början av januari. Hon kommer att döpa barnet. Hon är inte kristen och om hennes sambo inte hade velat döpa barnet är jag säker på att de inte gjort det. Vad jag hört av hennes sambos kompis är han inte särskilt kristen men hans familj är ganska traditionell så för honom är det självklart att döpa barnet.
Min kusin har ingen stor familj utan förutom sin bror och sin mamma är det mormor och morfar. Hennes pappas familj bor i ett annat landskap och de träffas väldigt sällan. Jag antar att hon kommer att bjuda mig och mina 3 syskon eftersom vi brukar träffas när någon fyller år och till jul (vi träffas inte förutom det).
Men till saken, jag tycker det känns helt fel att sitta och titta på när hon och hennes sambo står och lovar att de ska ge sitt barn en kristen uppfostran. Jag anser att man inte ska göra en bebis medlem i en församling och ge den en religiös uppväxt. Och det är definitivt inget som jag tycker är värt att fira. Hade hon velat ha en namngiviningsfest eller liknande hade jag gärna kommit på det. Är det oförskämt att tacka nej med motiveringen ovanför?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-27 15:55
Oj, jag hade inte förväntat mig ett sånt stort gensvar. Jag måste läsa ikapp i tråden innan jag svarar på inlägg igen men jag ska försöka hinna ikväll :) Välj gärna "visa endast" om ni vill se vad jag svarat tidigare.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-27 16:22
Jag skulle vilja tillägga att jag inte "firar" några kristna högtider. Det faktum att jag är ledig som de flesta andra vid kristna högtider och kanske träffar släkten har inget att göra med att jag eller min släkt skulle vara kristna vilket vi inte är. Visst, indirekt har det med kristendom att göra eftersom man är ledig då pga traditioner från kristendomen. Hade det varit ett bröllop eller begravning hade jag inte tackat nej.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-27 16:38
Jag måste säga att jag är förvånad över hur många som anser att det skulle vara löjligt och ofint av mig eftersom jag är där för min kusins skull. Och att det är namnet man firar för att det är tradition? Dop har inget med namn att göra över huvud taget, jag har konfirmerat mig och det var prästen väldigt noggrann med att uttrycka.
Jag tycker att det är skrämmande att många är så konservativa att de döper sina barn bara för att det är tradition, hur mycket ska man egentligen göra för att det är tradition fastän man själv inte tror på det?
Och ja, jag är en fruktansvärt egoistisk människa. Jag är trött på att ställa upp för andra som inte ger något tillbaka och att allt alltid är på andras villkor så nu för tiden ser jag till att tänka på mig själv.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-28 18:51
Ang dop/bröllop/begravning
Jag är ganska säker på att min kusin o hennes pojkvän inte är kristna men om de väljer att gifta sig i kyrkan så antar jag att det är för att de vill gifta sig inför gud och då är det ett val de själva gjort som vuxna människor.
Om en person har önskat att ha sin begravning i kyrkan antar jag att det är för att den har en sådan tro och respekterar dens sista vilja. T.ex. min pappa har uttryckt att han vill bli kremerad och att vi inte ska ha begravning i kyrkan medan min mamma vill ha en kyrklig begravning.
Att däremot göra en bebis som inte har något att säga till om medlem av en församling och lova att de inte ska ge den en neutral uppväxt vad det gäller religion är emot mina principer och jag vill inte stödja sånt ens inaktivt genom att se på det.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-25 23:03
Har inte tänkt på tråden på ett tag. Jag har träffat min kusin och hennes barn några gånger och min kusin säger att dopet blir när barnet är 3-4 månader. Just nu lutar det nog mot att säga att jag inte kan sen när det är dags att svara på inbjudan, jag står verkligen inte ut med tanken på att se mer hyckleri och sånt bs som jag tycker dopet är. Det hänger ihop med mina konfirmationsupplevelser och ungdomsgruppen som jag var med i, jag vill aldrig mer känna mig som en hycklare eller se några som går igenom en hel ceremoni och dessutom bjuder in gäster till ceremonin fast de inte tror på innebörden av den (min kusin har bekräftat att hon inte ville döpa barnet men att hennes sambo tycker att det är tradition och därför går hon med på det... Hon har blivit en sån toffel...)