• MansonDust

Bromsljusen lyser hela tiden

Vi har en Chrysler Grand Voyager -05, vars bromsljus har börjat lysa hela tiden vid körning. Det var inte såhär för nån dag sen. Ett bakljus har nyss bytts dock, kan det ha något samband? Och vad kan felet vara? Nån som kan tipsa vart vi kan kika?

flicka -02, flicka -06, pojke -08 & BF Juli -11.
  • Svar på tråden Bromsljusen lyser hela tiden
  • GulTussilago

Jordfel? (kan vara besvärligt)
    Är bromspedalen helt uppe eller är den något nedtryckt?

Ta ur det nybytta bakljuset och montera det igen

• Fikabröds Kungen

Skulle säga Jordfel eller broms ljus relä.
    Svårt när man inte har sett bilen.
    Kan ju även vara så enkelt att någon bara monterat fel med juh

• MansonDust

Ska be sambon kika på era förslag.

flicka -02, flicka -06, pojke -08 & BF Juli -11.
  • Nonym

Kan vara givaren för bromspedalen eller att sen som monterade baklyktan har kopplat en sladd nånstans som inte ska vara inkopplad

• Rabarbapuppa
    Nonym skrev 2016-03-25 18:47:57 följande:

Kan vara givaren för bromspedalen eller att sen som monterade baklyktan har kopplat en sladd nånstans som inte ska vara inkopplad

Jag tolkar det som att en _glödlampa_ till bakljuset är nybytt. Då involveras inga sladdar. 

Även vid byte av hela bakluset, inklusive ramen som håller glödlampor för bromsljus, bakljus, backljus etc så finns begfintliga flerpoliga kontakter som sticks i. Nästan omöjligt att göra fel. 

Min röst faller på jordfel, alt fel i bromsljuskontakten.

www.google.se/webhp&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=bromsljuskontakt%20chrysler%20voyager
  • Nonym
    Rabarbapuppa skrev 2016-03-27 23:50:17 följande:

Jag tolkar det som att en _glödlampa_ till bakljuset är nybytt. Då involveras inga sladdar. 

Även vid byte av hela bakluset, inklusive ramen som håller glödlampor för bromsljus, bakljus, backljus etc så finns begfintliga flerpoliga kontakter som sticks i. Nästan omöjligt att göra fel. 

Min röst faller på jordfel, alt fel i bromsljuskontakten.

www.google.se/webhp&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=bromsljuskontakt%20chrysler%20voyager

Och jag ser att det inte står glödlampa, så varför ska jag tolka det som att det står det då?

Har flera bekanta som äger chrysler och det kan lika väl vara att det är fel temperatur/väder som ger det här felet.. sämre bilmärke är svårt att hitta..
  • Rabarbapuppa
    Nonym skrev 2016-03-28 09:37:06 följande:
    Och jag ser att det inte står glödlampa, så varför ska jag tolka det som att det står det då?

Har flera bekanta som äger chrysler och det kan lika väl vara att det är fel temperatur/väder som ger det här felet.. sämre bilmärke är svårt att hitta..
    Ok, det var bara min tolkning, men TS får väl återkomma och bekräfta om det är en lampa enbart eller om det är hela baklyktan som håller alla lampor. 

Fortfarande gäller min teori om kablaget, att det rimligen är ganska svårt att koppla fel. De (kopplingarna) BÖR vara olika så att det inte är rena rama gissningsleken för montören. Så fall skulle väl varannan Chrysler rulla av bandet med slumpmässigt kopplade kablage.

Ja, det är svårt att hitta sämre bilmärke, absolut, men samtidgt så är det ju inte vädret det kommer an på, utan undermålig koppling och konstruktion från början och förmodligen svaga/dåligt dimensionerade jordpunkter.
    Där väder (fukt etc) kan hjälpa till att öka problemet.

/Puppa 
Svar på tråden Bromsljusen lyser hela tiden