• Sandra Forslund

Ersättning; Tetra vs Pulver.

Vi väntar barn nu i mitten av mars.
    Jag kommer inte att amma och börjar fundera nu hur vi skall göra med ersättningen vi skall ha med till BB, Tetra eller pulver. Vad är bäst. Tetra känns ju smidigt då man skall ha en väldigt liten mängd till bebis i början, men ändå känns det tokigt då vi kommer att behöva kasta större delen av förpackningen eftersom den hinner bli gammal. Men går det ens att blanda till 10 ml med pulver ?!

Nyfiken.. någon som varit/är i samma sits?

• Svar på tråden Ersättning; Tetra vs Pulver.
  • mithrandil

tetra kan du ju spara i kylskåp i ett dygn, bebisen kommer säkerligen äta måånga gånger udner dagen så det mesta borde gå åt.
    Pulver kan du ju ta med dig så får bm göra ersättningen, men det minsta man brukar göra är 30ml eftersom det är så viktigt med hur mycket pulver man har till hur mycket vatten. vilket innebär att du då måste slänga 20ml varje gång. ifall bebisen bara äter 10ml första dagarna.

då röstar jag nog tetra iaf.

varför vill du inte amma?
    (ej dömande,  bara undrande fråga)

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil
    Bonanza skrev 2011-01-26 20:21:51 följande:
    Men du behöver ju inte ge bara 10 ml? Gör 30 ml och se hur mycket bebisen äter, ge mer om den vill ha mer osv.
    Är det inte bäst att följa en viss mängd som de "ska" äta?
    Mina barn har alltid ätit det man gett dom, är det inte risk att de får ont i magen om de äter förmycket?
    det är ju en helt nyfödd bebis som ska äta.

Vet att de gav sonen 10ml första dagarna i sin sond, men det ökades ganska så snabbt. Hur snabbt minns jag inte.
  • mithrandil
    mithrandil skrev 2011-01-26 20:24:03 följande:
    Mina barn har alltid ätit det man gett dom, är det inte risk att de får ont i magen om de äter förmycket?

Vet att de gav sonen 10ml första dagarna i sin sond, men det ökades ganska så snabbt. Hur snabbt minns jag inte.
    De, alltså personalen på neonatalavd.
  • Mymlan80

På vårt BB behövde vi inte ta med egen ersättning eller flaska. Om det inte var nån spec. sorts flaska vi ville ha, dom hade ESSKA

Välkommen Liten 091203
  • Bonanza
    mithrandil skrev 2011-01-26 20:24:03 följande:

Men det är ju skillnad på barn som sondmatas och mår dåligt, och på friska barn. Ett ersättningsbarn ska äta precis som ett barn som ammas, dvs fritt. Mina barn väger till exempel 5 kilo när de föds och har snabbt ätit stora mängder mjölk. Det finns ingen anledning till att neka dem ersättning. Men visst, ge 10 ml och ge mer strax igen om barnet vill ha mer. Då har du ju följt rekommendationerna och barnet får ändå äta sig mätt.
  • mithrandil
    Bonanza skrev 2011-01-26 20:28:11 följande:
    Men det är ju skillnad på barn som sondmatas och mår dåligt, och på friska barn. Ett ersättningsbarn ska äta precis som ett barn som ammas, dvs fritt. Mina barn väger till exempel 5 kilo när de föds och har snabbt ätit stora mängder mjölk. Det finns ingen anledning till att neka dem ersättning. Men visst, ge 10 ml och ge mer strax igen om barnet vill ha mer. Då har du ju följt rekommendationerna och barnet får ändå äta sig mätt.
    Okej.. ja, jag tänker aldrig riktigt på det där. Friska och sjuka barn. Jag går gärna efter hur vi gjorde men jag kanske inte borde lägga mig i, eftersom han var sjuk så skiljer sig ju litegrann.
Svar på tråden Ersättning; Tetra vs Pulver.