• Niveaa

Betalar/mutar ni era barn?

Som rubriken anger,
    Betalar ni era barn för saker, inte som att hjälpa till hemma utan självklara saker.
    Tre olika föräldrar har jag stött på nu under den senaste tiden betalar sitt barn 10 kr för:
    varje kapitel i en bok hon läser (10år)
    För att inte kissa i byxorna (snart 6år) 10 kr per dag utan olycka.
    varje måltid hon äter upp.

Är det verkligen vanligt att betala barn för sådana saker?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Betalar/mutar ni era barn?
  • Mylla

Jag mutar dem om de måste ta antibiotika, tycker de förtjänar en muta då. Det är ju så äckligt.

• canmamma

Vi mutar inte till vardags och killarna är så pass små ännu att några pengamutor inte varit på tapeten. Vi kör ofta "mormorregler": först x sedan y. Typ först borstar vi tänderna sedan leker vi lego. Först städar vi rummet sedan går vi till lekplatsen. Det är ju en sorts muta. Och vid tillfällen när något otrevligt MÅSTE göras tex provtagning eller att ta medicin så kör vi med uttalade mutor. Men de får de oavsett hur det gick eller hur de uppförde sig under det obehagliga. Vi har faktiskt diskuterat andra mutor med för att bryta otrevliga mönster. Sonen gick igenom ett par månader när han inte kunde sätta på sig kläderna utan att det var en hel cirkus med gråt och tandgnisslan varje morgon. Vi snackade om att införa en muta för att komma ur det hela men just när vi låg i startgroparna så växte killen ur det hela och påklädningen tog mer normala former. 

• pigglet

Mutar vid tex äcklig medicin, eller belöna om det nu låter bättre...

Betalar om de utför saker i hemmet som är sådant jag inte tycker att man kan ´förvänta sig ingår i en tex 6-åringas "arbetsuppgifter", tex om de skottar snön från uppfarten eller dammsugar huset.

• neelliee

Mutor och hot is da shit! Helst i kombination! Cool

Jag mutar ibland, jag erkänner. Det som är bra med mutor är att det kan hjälpa barnet "över tröskeln" ibland. Tänker på mutor runt läsning t.ex.. Enda sättet att lära sig läsa är att läsa, så enkelt är det (undanta specifika svårigheter). Och det är inte så lätt som att säga "slipp då!" och vänta ett halvår, barnen kommer så mycket efter och riskerar ett litet helsike sen. Även om inte skolan pressar på så ÄR det jobbigt och negativt för motivationen att vara sämst. Och det är ju extra tråkigt att läsa när man inte kan, när texten inte ger behållning utan bara är fånig (HÄR ÄR EN HUND. DEN ÄR GLAD.) Vill barnet inte läsa kan man muta: "läs en kvart om dagen och för varje dag får du en stjärna. 10 stjärnor och du får en ny packe fotbollskort". Lyckas man med det och barnet utvecklas i sin läsning så pass att det kan läsa roliga saker (serier, RIKTIGA barnböcker) är ju chansen stor att det just "kommer över tröskeln" - dvs lär sig och upptäcker glädjen. Och så slipper man mutan.

• view

ja självklart...  dock inte i pengar... min son e ju helt tokig i mina exta tugumin.... om han vill ha ett så får han göra typ...städa rumet eller liknane...

• teambe
    canmamma skrev 2011-01-27 21:12:17 följande:
    Vi mutar inte till vardags och killarna är så pass små ännu att några pengamutor inte varit på tapeten. Vi kör ofta "mormorregler": först x sedan y. Typ först borstar vi tänderna sedan leker vi lego. Först städar vi rummet sedan går vi till lekplatsen. Det är ju en sorts muta. Och vid tillfällen när något otrevligt MÅSTE göras tex provtagning eller att ta medicin så kör vi med uttalade mutor. Men de får de oavsett hur det gick eller hur de uppförde sig under det obehagliga. Vi har faktiskt diskuterat andra mutor med för att bryta otrevliga mönster. Sonen gick igenom ett par månader när han inte kunde sätta på sig kläderna utan att det var en hel cirkus med gråt och tandgnisslan varje morgon. Vi snackade om att införa en muta för att komma ur det hela men just när vi låg i startgroparna så växte killen ur det hela och påklädningen tog mer normala former. 
    Det är ingen muta!
  • mandelblomma

inte för sånt kanske...men för annat ;)
    Ex skoltrött tjej i högstadiet fick en summa för varje G, mer för vg och mest för mvg.
    Mindre barn...muta absolut i vissa lägen " Om vi skyndar ss dit eller dit eller gör det eller det så köper vi glass sen ;)

• YokohamaNr2

Jag mutar absolut ibland, ser inget direkt fel i det! Kan tom vara så enkla saker som att om du följer med och handlar (det värsta min 4åring vet) så får du en (nåt gott och onyttigt oftast)

Jag klarar det bra utan mutor men gör det lättare för mig själv ibland -  so shoot me

• Alle
    neelliee skrev 2011-01-28 06:45:20 följande:
    Mutor och hot is da shit! Helst i kombination! Cool
    Håller med!

Mutar gör vi, särskilt 3-åringen som är det mest envisa som gått i ett par skor
    5-åringen börjar bli så pass stor att han är mer resonabel och inte behöver mutas på samma sätt längre.
    Skoltrötta 15-åringen mutar vi med Betygspengar
    Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • MamaJustify

Ja ibland blir det mutor här, ibland för att upppmuntra med läxa, hjälpa till mer hemma. Men det är små mutor, inga dyrbara saker eller pengar utan en liten sak eller godis

Jag behöver inga tatueringar, min mans och mina barns namn är ristade i mitt hjärta i för evigt!
  • JWM

ibland får barnen en mindre slant som tack för dom har hjälpt till hemma men inte som TS beskriver NEJ NEJ

• Ellieott

Okej att muta sina barn för att äta äcklig medicin, göra nåt tråkigt eller kanske i nödfall för att uppföra sig i någon speciell situation,...

Men att muta ett barn för att inte kissa på sig? Det kändes inte snällt tycker jag. Hej skamkänslor liksom.

Svar på tråden Betalar/mutar ni era barn?