• gastronomer

Vi är särbos och ska flytta ihop - men vårt barn "hatar" pappa!

Jag står helt handfallen här och biter på naglarna inför vad som komma skall...

Nu har jag och min älskade bestämt oss för att flytta ihop. Vi har en femmånaders dotter tillsammans, som bor hos mig. Pappan ska flytta till min lägenhet. Det jag är orolig över är att vårt barn är så otroligt mammig och blåvägrar att acceptera sin pappa när de väl umgås! Han kan inte hålla henne längre än några sekunder innan hon börjar gallskrika. Och inte blir det bättre när de är ensamma längre stunder - ett par timmar eller så - det blir snarare värre. 

Pappa har prövat att mata henne två gånger och det har gått hyffsat bra, hon har fått i sig litegrann innan hon kom ihåg vad det var hon gjorde innan - "just ja, jag var ju tvärarg ju, det måste jag fortsätta vara nu" - och börjar skrika igen.

Detta är säkert inget som är farligt för vårt barn. Jag är övertygad om att det är en period som går över. Det som oroar mig mest är hur mycket vår dotters beteende tär på pappa. Han älskar henne och skulle aldrig göra illa henne, men hon håller på att göra honom galen. Han får ingen ro och behöver "semester" ifrån henne varje gång de har umgåtts, vilket är dagligen...

Någon som har varit med om en liknande situation? Vet någon vad man skulle kunna göra för att lindra situationen, dels för barnet, men också för pappan? 

• Svar på tråden Vi är särbos och ska flytta ihop - men vårt barn "hatar" pappa!
  • Snooz

Båda våra barn har varit väldigt mammiga i den åldern och har ofta börjat gråta när någon annan kommit för nära. Tänker att det kanske blir bättre när hon upptäcker att pappan bor på samma ställe och faktiskt hör till familjen han oxå.

Ta det lugnt när de ska umgås. Ha henne i famnen och sätt dig intill pappan och prata och gosa. Vänta tills hon själv söker kontakt med honom och visar att hon vill vara nära honom. Flytta försiktigt över henne i hans famn och sitt kvar bredvid så att hon känner sig trygg med att du inte går iväg direkt. Om ni gör så några gånger så kommer hon nog på att pappa duger ganska bra han oxå. Glad

Svar på tråden Vi är särbos och ska flytta ihop - men vårt barn "hatar" pappa!