• hubbabubba

när sluta med ersättningen?

Undrar när man slutar med ersättning och övergår helt till välling o fast föda?
    Min son är 6 månader och är uppväxt på Nan. Har nu börjat äta små portioner mat/ gröt och sen en skvätt ersättning med välling i.
    Kan man ge välling ist för ersättning?

• Svar på tråden när sluta med ersättningen?
  • La Lola

Hedda är snart 2 år o äter ersättning fortfarande, nu med vällingpulver i.

Ersättning kan man ge hela första året utan problem.
    Börjar man med välling så bör man inte ge det mer än max 3 ggr per dygn (inkl gröt). Så det förutsätter ju att barnet äter flera riktiga mål med fast föda.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Kazeer

Min yngste har får fortfarande ersättning och han är över året.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • älskarlivet81

Vår tjej är snart 8 månader och vi håller på att avveckla ersättningen. Tidigare har hon fått det på natten när hon vaknat, men hon vaknar knappt på natten längre. I övrigt äter hon enbart vanlig mat.

• Finesse

Vi slutade ge vid 9 månader då hon självmant gav upp flaskan. Hon hade bara ätit två ggr om dagen sen 6 månaders ålder, som mellis.

Åt gröt till frukost, ersättning till mellis, mat till lunch, ersättning till mellis, mat till middag och sen välling till kvällsmål.

Ebba 071228, bebis bf 110216
  • yes79

Man byter ju inte ut modersmjölksersättning mot välling utan med fast föda, så när bebisen äter hela portioner med mat hela dagen kan man väl sluta med ersättning fast rekommendationen om man inte ammar är ju till 1 år. Gröt och välling (som är i princip samma sak i olika form) ska man ju ge max 3 ggr/dygn.

Min dotter äter mest vanlig mat nu men får fortfarande ersättning 1 gång per dag och om hon någon gång ibland vill ha mer mat sent på kvällen/natten. Hon är 9,5 månader och vi kommer fortsätta med ersättning till minst 1 år. Välling äter hon 1 gång per dygn.

• Bellini
    Rockan skrev 2011-01-27 13:27:47 följande:
    Den genrella rekommendationen är att barn som inte ammas ska få ersättning som tillskott upp till minst ett års ålder.
    Finns det någonstans man kan hitta dem rekomendationerna? Skulle vilja se det skrivet nånstans eftersom mitt bvc säger att välling ska ersätta ersättning, men jag gick ändå emot dem o fortsatte med ersättningen. Välling kan ju inte vara likvärdigt....välling är ju gröt i lös form medans ersättningen är mer liknande bröstmjök o de mår ju barnen bra på i ett par år!
  • Finesse
    Bellini skrev 2011-01-28 08:54:56 följande:
    Finns det någonstans man kan hitta dem rekomendationerna? Skulle vilja se det skrivet nånstans eftersom mitt bvc säger att välling ska ersätta ersättning, men jag gick ändå emot dem o fortsatte med ersättningen. Välling kan ju inte vara likvärdigt....välling är ju gröt i lös form medans ersättningen är mer liknande bröstmjök o de mår ju barnen bra på i ett par år!
    Står det inte på förpackningen?
  • Bellini
    Finesse skrev 2011-01-28 09:33:01 följande:
    Står det inte på förpackningen?
    Du...det har jag inte tänkt på, nu äter hon inte ersättning längre så jag kan inte kolla det, men man kanske kan kolla deras hemsida!
  • yes79

Min (f.d.) BVC-sköterska sade att välling inte var nödvändigt utan att vi skulle fortsätta med ersättning då hon redan åt gröt och bara ge väling om vi ville och hon har gått i pension nu, så inte ens alla äldre inom vården tycker att man ska ge välling istället.

I de broshyrer jag fått från mitt BVC om smakportioner står inget om välling alls, däremot står det att man med tiden byter ut bröstmjölk och modersmjölksersättning med fast föda och när barnet äter hela portioner och får i sig protein och allt annat behövs inte bröstmjölk eller modermodersmjölksersättning längre som hvuudföda.

• Kazeer
    Bellini skrev 2011-01-28 08:54:56 följande:
    Sonens BVC-sköterska sade också att vi skulle sluta med ersättning och ge välling i stället. Jag frågade enbart för att jag var nyfiken på vad hon skulle svara. Jag hade inga planer på att byta ersättningen mot välling.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • jag7

Vi bytte mot välling vid 6 månader med första, då åt han mycket mat. 

• Finesse
    Bellini skrev 2011-01-28 09:48:50 följande:
    Du...det har jag inte tänkt på, nu äter hon inte ersättning längre så jag kan inte kolla det, men man kanske kan kolla deras hemsida!
    Nej det tror jag inte då man inte får göra reklam för ersättning.. eller ens ge råd till barnfamiljer.. det är bara bvc som har sånna broschyrer..
  • hubbabubba

Tack för alla svar.
    Nu dricker han en flaska med ersättning+välling till natten.
    Sover gott o länge på den.
    I övrigt dricker han ersättning efter smakportionerna.
    Tyvärr har han blivit vrålförkyld så maten inte smakar alls just nu..
    Tur att han iaf dricker ersättningen :)

• Petra123

När min son började äta fast mat, eller smaka iaf, vid 5-6 månader, så slutade han nästan helt med ersättningen...Vi bytte till välling, men det ville han bara ha lite då och då, tills han helt ratade det vid 10 månaders ålder. Gröt gillar han inte heller, och har aldrig varit så förtjust i det. Bröd, ska det vara...en torr brödskiva utan nåt på. Då njuter han, knasbollen ^^

• sommartjejen1

min kille har fått ersättning sen han va 1,5 vecka..Nu är han snart 6 måander och dricker ingen ersättning.......innan fick han ersättning+frukt pure till lunch och morgon gröt, middag burkmat och grlt på kvällen och erästtning på natten men sen 3 veckor tillbaka så ger jag honom välling på morgonen när han vaknar vid 5...sen gröt vid 9 tiden....och riktig mat till lunch (5-6 månaders mat)....5-6 månaders mat till middag och  god natt havrevällingen på kvällen och natten och vanlig majsvälling på morgonen..funkar jättebra

• bergan
    La Lola skrev 2011-01-27 07:04:06 följande:
    Hedda är snart 2 år o äter ersättning fortfarande, nu med vällingpulver i.

Ersättning kan man ge hela första året utan problem.
    Börjar man med välling så bör man inte ge det mer än max 3 ggr per dygn (inkl gröt). Så det förutsätter ju att barnet äter flera riktiga mål med fast föda.
    Varför är det så att man kan bara ge det 3ggr/dygn?
  • La Lola
    bergan skrev 2011-01-29 20:06:24 följande:
    Varför är det så att man kan bara ge det 3ggr/dygn?
    Det blir för mycket gluten.

Ger man majsvälling slipper man ju det men många barn blir ju hårda i magen av den vällingen.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • bergan
    La Lola skrev 2011-01-29 20:08:04 följande:
    Det blir för mycket gluten.

Ger man majsvälling slipper man ju det men många barn blir ju hårda i magen av den vällingen.
    Okej, min lilla son är lite hård i magen till o från men vi provar med lite mer frukt, fibrer, messmör o vätska. Tänkte prova majsvälling till frukost o godnatt välling till kvällen men då kan man ju ge ett mål gröt oxå om jag förstår det rätt...?
Svar på tråden när sluta med ersättningen?