• knäckis

KUB_test någon som vet vad som räknas..

Hej alla
    jag funderar på KUB test,  har förstått att dom räknar in kvinnans ålder och vikt
    plus ett blodprov och UL.
    Har man större risk att föda ett barn med kromosom fel om man e överviktig?
    Och hur vanligt är det att man får bra på testet när man är 34?
    min vän som e 38 fick 1 på 82 i risk och fick göra fostervattenprov, (vilket var helt ok) 
    Så jag oroar mig och stålsätter mig inför att få dåligt värde.
    Någon som gjort testet i min ålder och kan berätta hur det var?

• Svar på tråden KUB_test någon som vet vad som räknas..
  • sommar 77

dianmant 76,

nu är det gjort, fvp:et.
    Det var väldigt fyrkantiga läkare, dem sa knappt något, så jag visste knappt vad jag skulle göra när jag gick in i rummet. Till sist fick jag veta att vi skulle sätta oss först.
    Sen började hon med att säga att ,: 
    - Du är i låg risk-zonen men har ändå valt att göra ett fostervattenprov!
    -Nja, jag fick ju 1.202, sa jag.
    -Ja, du är i lågriskzonen.
    Tänkte för mig själv att det ju nästan är 1.200, men jag sa inget mer.

Sen skulle jag lägga mig på britsen och jag sa att jag skulle blunda då hon stack in sprutan, och det gjorde jag. Sambon tittade.

Nu är jag hemma och ska bara ta det lugnt. Nervös, att jag ska börja blöda nu eller läcka fostervattenprov.
    Ja, dem sa att det kommer ett brev inom en vecka om allt är bra, annars ringer dem tidigare. Jag kommer ju vara så nervös för att dem ska ringa och springa till brevlådan varje dag!!!:)

Tack för ditt stöd!

• Aromas

Håller tummarna för dig TS!!! Trist att du verkade blivit lite "kallt" bemött! :-/
    Vila nu så hoppas vi att allt ser bra ut!!

• Aromas

Mitt inlägg var till dig sommartjej 77 Trodde du var ts....

• dianmant76
    Lindis1974 skrev 2011-02-28 22:23:28 följande:
    Mig frågade de inte efter vikten. Testet visade på låg risk för Downs syndrom men av annan anledning gjorde vi moderkaksprov och de visades sig tyvärr att barnet hade DS ändå. Jag är 36.
    Verkligen tråkigt. Undrar en sak och jag hoppas att du inte tar illa vid dig. Kommer ni att behålla barnet eller avbryta?
    Kram
  • dianmant76
    sommar 77 skrev 2011-03-03 11:29:26 följande:
    dianmant 76,

nu är det gjort, fvp:et.
    Det var väldigt fyrkantiga läkare, dem sa knappt något, så jag visste knappt vad jag skulle göra när jag gick in i rummet. Till sist fick jag veta att vi skulle sätta oss först.
    Sen började hon med att säga att ,: 
    - Du är i låg risk-zonen men har ändå valt att göra ett fostervattenprov!
    -Nja, jag fick ju 1.202, sa jag.
    -Ja, du är i lågriskzonen.
    Tänkte för mig själv att det ju nästan är 1.200, men jag sa inget mer.

Sen skulle jag lägga mig på britsen och jag sa att jag skulle blunda då hon stack in sprutan, och det gjorde jag. Sambon tittade.

Nu är jag hemma och ska bara ta det lugnt. Nervös, att jag ska börja blöda nu eller läcka fostervattenprov.
    Ja, dem sa att det kommer ett brev inom en vecka om allt är bra, annars ringer dem tidigare. Jag kommer ju vara så nervös för att dem ska ringa och springa till brevlådan varje dag!!!:)

Tack för ditt stöd!
    Var inget trevligt bemötande du fick. När jag skulle göra mitt så var jag nervös. Jag visste på ett ungefär vad jag skulle göra för när jag väntade sonen tömde dom mig på ca 1 liter fostervattem(hade för myket), men läkaren förklarade allt lugnt o fint för mig och jag var lugn som en filbunke när han stack...Sen efteråt när jag skulle resa mig...då fick jag ont. Vet inte hur många ggr jag sprang på toa under dagen flr jag var så rädd att jag skulle börja blöda...
    Ta det lugnt och nu hoppas vi inte på något samtal....Hoppas du får brevet!!
    Kram
  • Lindis1974

Vi avbröt graviditeten för ca 6 veckor sedan.
    Det har var jättejobbigt. Speciellt då jag var tvungen att föda fram. Men vi tvekade aldrig i fråga om avbrytandet.
    Påbörjar nu i dagarna ett nytt IVF försök. Känns bra att få lite fokus på det.
    Det e ok att fråga:)

• guldrosen1

Hej vill bara ge lite glädjande nyheter och hopp för alla andra.
    Fick 1/10 på dows syndrom, gjorde fostervattensprov i måndagsoch fick svar idag. Inga fel!
    Så nu börjar vi leva igen!

• sommar 77

Lindis1974, förstår att det var jobbigt att gå igenom men jag hade gjort samma sak.

Grattis guldrosen!!!

Jag är öm , som håll uppe i magen då jag står och sitter, nästan inget då jag ligger, hade ni så också?

Har annars haft en mysig kväll med min vän ikväll:)

• guldrosen1
    sommar 77 skrev 2011-03-03 20:40:55 följande:
    Lindis1974, förstår att det var jobbigt att gå igenom men jag hade gjort samma sak.

Grattis guldrosen!!!

Jag är öm , som håll uppe i magen då jag står och sitter, nästan inget då jag ligger, hade ni så också?

Har annars haft en mysig kväll med min vän ikväll:)
    Hej tack så mycket, känns nästan lite overkligt. HAr varit en mycket jobbig tid då vi redan har en son med kromosomavvikelser.
    Ja jag hade ont i magen samma kväll, typ som träningsverk och dagen efter hade jag som håll längre upp i magen men sen dagen efter det var det borta.
    Så det är nog helt normalt.
    Lycka till!
  • sommar 77

Guldrosen1, vad skönt att höra att det verkar normalt att vara lite öm.

Din son du har, har han DS? Gjorde ni fvp med honom?

• guldrosen1
    sommar 77 skrev 2011-03-03 21:31:19 följande:
    Guldrosen1, vad skönt att höra att det verkar normalt att vara lite öm.

Din son du har, har han DS? Gjorde ni fvp med honom?
    Hej hoppas det är bättre med magen idag.
    Nä vi blev inte erbjudna KUB med sonen, eftersom vi är ganska unga. Fick reda på kromosomavvikelsen när han var 6 månader, då började vi upptäcka att han hade kramper, så han äter medicin varje dag mot epelepsin. Men är som vanligt annars.
    Å vi har kollat så vi intebär på den avvikelsen så det finns ingen risk att få ett till barn med det felet.
    Kram
  • sommar 77

Guldrosen1,

han har alltså inte DS?

Magen är bättre idag men jag har haft extrem huvudvärk hela hela dagen och bara vilat och sovit, kanske pg.a all spänning?

• guldrosen1
    sommar 77 skrev 2011-03-04 20:19:45 följande:

Guldrosen1,

han har alltså inte DS?

Magen är bättre idag men jag har haft extrem huvudvärk hela hela dagen och bara vilat och sovit, kanske pg.a all spänning?

Hej nä han har inte Ds, han har en kromosomförändring som heter Tuberös skleros, har skrivit lite om det i min presentation.
    Jag känner igen det där, jag var extremt trött efteråt och nu när man fått svaret som har jag haft huvudvärk och väldigt trött, så det är nog all spänning i kroppen.
    Hoppas verkligen ni får ett positivt resultat. Jag hde ju 1/10 och det är ju ganska dåliga odds.
  • sommar 77

guldrosen1,
    aha, då ska jag läsa om det, har aldrig hört talas om det.

Min dotter har ev asperger, diagnosen är inte satt än och hon "verkar som vilken tjej som helst" men har svårigheter i vissa moment.
    Känner ännu mer därför att ett barn med Ds, orkar vi inte med. Vi behöver ge allt vi har till de barn vi har.
    Sen vet man ju aldrig om man får ett barn med autism, sånt kan man ju inte se innan.

Skönt att höra att du ockås var däckad efteråt, sjukskrev du dig? Jag sjukskrev mig igår och idag, hoppas verkligen man är fit for fight på måndag igen.
    Hur länge ska man egentligen vara orolig för missfall?

• guldrosen1
    sommar 77 skrev 2011-03-04 20:31:57 följande:
    guldrosen1,
    aha, då ska jag läsa om det, har aldrig hört talas om det.

Min dotter har ev asperger, diagnosen är inte satt än och hon "verkar som vilken tjej som helst" men har svårigheter i vissa moment.
    Känner ännu mer därför att ett barn med Ds, orkar vi inte med. Vi behöver ge allt vi har till de barn vi har.
    Sen vet man ju aldrig om man får ett barn med autism, sånt kan man ju inte se innan.

Skönt att höra att du ockås var däckad efteråt, sjukskrev du dig? Jag sjukskrev mig igår och idag, hoppas verkligen man är fit for fight på måndag igen.
    Hur länge ska man egentligen vara orolig för missfall?
    Hej jag förstår helt er situation, så resonerade vi också att, vi måste se till Gustavs bästa och få ett barn till med svåra problem orkar vi nog inte med. Vet som sagt inte hur svårt det kommer bli för Gustav än.
    Jag tog semester på måndagen då jag gjorde fostervattensprovet och sedan har jag varit ledig hela veckan på mitt schema så det passade väldigt bra att göra provet just den veckan, jobbar bara 50% inom vården och är hemma med Gusatv om dagarna  så vi har inget dagis till honom än.
    Jag tror inte man behöver vara orolig för missfall om allt gick bra på provet, till mig sa läkaren att det kan tillstöta saker under tiden man tar provet men det gjorde det inte för mej och allt såg bra ut på ultraljudet efteråt.
  • Annaloo

Jag var 37 när jag gjorde KUB och fick 1:20000

Svar på tråden KUB_test någon som vet vad som räknas..