• Matheus mamma

När kan sonen gå hem från skolan

Hej,

Jag har en son på snart 9 år som jag undrar om han kan gå hem själv snart.
    Vi bor i en sthlm-förort och han skulle behöva gå 400 m till bussen och åka några stationer för att komma hem.
    Han har egen mobil och brukar ringa om det är något ang skolan och är ganska vuxen till sättet tycker jag själv.
    Men när tycker ni det är okej?
    Tacksam för svar.

• Svar på tråden När kan sonen gå hem från skolan
  • Matheus mamma

Mamma Surfen; Det låter ju som en jättebra ide! Men kan jag göra så om vi har delad vårdnad o pappan inte vill det? Måste jag inte få tillstånd från soc/familjerätten när han säger nej till saker? Han kan ju hålla på och säga nej till allt som han vill annars.

• Tuffen

Vår son kommer att börja gå hem från skolan när han börjar fyran. Vi bor nära skolan, och gatan är inte så väldigt trafikerad. Han går nu i ettan.

• Matheus mamma

Hej,

Om jag hade någon granntant eller vän eller någon som skulle åt samma håll eller som skulle vara arbetslös eller pensionär så hade jag gjort det. Jag har tom annonserat i lokaltidningen efter hjälp men ingen svarade.

Jag har viss förståelse för min exman med. Han vill inte att något ska hända vår son och det spelar ju ingen roll om vi har mobilkontakt och så, kommer det ett gäng äldre killar och misshandlar honom tex eller något annat hemskt så hjälper det ju inte honom för att han har en mobil. Men samtidigt blev han psykiskt kränkt av en fritidspedagog förra året som kallade honom för idiot och dum i huvudet för att han inte kunde sin pappas nr när pappan var sen med hämtningen och läraren ville gå hem.

Jag mår verkligen dåligt över det här och önskar att det fanns en lätt lösning. Han lämnas ju kl 7 på morgonen och det är olidligt långa dagar.

• SOL10
    Matheus mamma skrev 2011-01-28 10:21:53 följande:
    Hej,

Om jag hade någon granntant eller vän eller någon som skulle åt samma håll eller som skulle vara arbetslös eller pensionär så hade jag gjort det. Jag har tom annonserat i lokaltidningen efter hjälp men ingen svarade.

Jag har viss förståelse för min exman med. Han vill inte att något ska hända vår son och det spelar ju ingen roll om vi har mobilkontakt och så, kommer det ett gäng äldre killar och misshandlar honom tex eller något annat hemskt så hjälper det ju inte honom för att han har en mobil. Men samtidigt blev han psykiskt kränkt av en fritidspedagog förra året som kallade honom för idiot och dum i huvudet för att han inte kunde sin pappas nr när pappan var sen med hämtningen och läraren ville gå hem.

Jag mår verkligen dåligt över det här och önskar att det fanns en lätt lösning. Han lämnas ju kl 7 på morgonen och det är olidligt långa dagar.
    Kan du inte få deltid?
  • mamma smurfen
    Matheus mamma skrev 2011-01-28 10:10:18 följande:
    Mamma Surfen; Det låter ju som en jättebra ide! Men kan jag göra så om vi har delad vårdnad o pappan inte vill det? Måste jag inte få tillstånd från soc/familjerätten när han säger nej till saker? Han kan ju hålla på och säga nej till allt som han vill annars.
    Jag har oxå delad vårdnad, med ett EX som är som ditt, han har redan anmält mig till soc 2 ggr, utan grund...
    Jag tog helt sonikt med mig utlåtandet från Familjerätten, där det svart på vitt står att JAG är den "bättre" vårdnadshavaren, å borde få enskild vårdnad.
    Båda de gångerna har soc gått på min linje, dvs att Exet inte har GRUNDER för sina anklagerser!

Låt han anmäla, gå dit om dom nu vill ha ett möte, och förklara VARFÖR du vill att sonen ska åka hem själv, att han ÄR mogen för det, och att det skulle innebära KORTARE dagar för honom på fritis, att ni har telekontakt under tiden han åker osv...
    Kan nästan lova att dom går på DIN linje i det läget.

• Matheus mamma

Sol; Nej, jobbar på bemanningsföretag o de sa att de behövde mej på heltid. :(

• Matheus mamma

Mammasmurfen;
    Tack så mycket för att du berättade din historia! Det känns skönt att inte vara den enda som har problem med exet. Det känns väldigt jobbigt att behöva söka ensam vårdnad även om min son nu har valt att han vill bo hos mej. han kan ju ändra sig och jag försöker tänka på hans bästa, att han ska kunna ha båda föräldrarna, även om jag ska vara ärlig kanske inte tycker att han är en sån bra förebild. Det hade varit bra om famijlerätten kunde avgöra i det här men jag vill ju inte springa dit varje gång han motsätter sig till något. Suck. Jag får väl lov att ringa även om de hela tide daltat med honom tidigare :(

• mamma smurfen
    Matheus mamma skrev 2011-01-28 12:08:50 följande:
    Mammasmurfen;
    Tack så mycket för att du berättade din historia! Det känns skönt att inte vara den enda som har problem med exet. Det känns väldigt jobbigt att behöva söka ensam vårdnad även om min son nu har valt att han vill bo hos mej. han kan ju ändra sig och jag försöker tänka på hans bästa, att han ska kunna ha båda föräldrarna, även om jag ska vara ärlig kanske inte tycker att han är en sån bra förebild. Det hade varit bra om famijlerätten kunde avgöra i det här men jag vill ju inte springa dit varje gång han motsätter sig till något. Suck. Jag får väl lov att ringa även om de hela tide daltat med honom tidigare :(
    Att JAG har problem med xcet innebär inte att han är en DÅLIG pappa, snarare så att han är "blind i sitt hat" gentemot MIG, och DET går ut över barnen....
    Sedan får han anmäla mig hur mycket han vill*ler* VET ju att jag endast har barnas BÄSTA för mina ögon, å liksom DU skulle jag inte sätta dom på en buss om jag inte trodde dom skulle kunna hantera det.

Så stå på dig, gör som du anser är bäst, har ditt Ex problem med det, så får ta upp SAKLIGA argument, inte bara att han inte VILL...

LYCKA TILL 
  • Matheus mamma

Vad använde du som skäl när du sökte ensam vårdnad? Eller ville han inte ha gemensam? Jag vet inte riktigt hur det går till. Måste man skaffa en advokat också? Jag önskar verkligen att vi kunde komma överens men vi bråkar jämt trots att det gått 3 år sedan skilsmässan.

• Little Ms Chatterbox

TS, verkligen synd att det inte finns någon som kan följa honom. Förstår att du redan har gjort det som går för att få tag på någon.

Hoppas ni hittar någon lösning. Har själv en son som blir 9 år om några månader, vi bor i ett litet samhälle och hans klasskompisar går till och från skolan själv men min son har ADHD och vill inte vara själv hemma. Ibland får han vara kvar på fritis till 5 tiden och han är så trött att han inte håller ihop när jag hämtar. Lyckligtsvis är det bara 3 dagar på en 2veckors period men väldigt jobbigt för honom ändå.
    Måste vara jobbigt för din son att vara kvar så länge alltid.

• Matheus mamma

Hej,
    Mitt ex hade ADHD (inte min exman) och han ville hela tiden vara sysselsatt. Bara man gav honom ett spel eller något han gillade kunde timmarna flyga iväg på det sättet? Kan inte skolan låta honom få gå undan och syssla med det innan du kommer?
    Min son blir inte trött han tycker bara att det är tråkigt att vänta. Fast ibland tror jag att det kan vara skönt att få personalens uppmärksamhet helt själv också. När jag kommer är ju han ensam och då ser man att de stter o pratar eller spelar spel och då känns det som om de bryr sig lite extra. Ja ja hur man än funderar så går det väl inte att lösa direkt, men jag ska nog ta med mod o ringa soc den här veckan och fråga vad jag har för rättigheter iallafall. Tack för ditt svar! Kram

• mamma smurfen
    Matheus mamma skrev 2011-01-28 14:28:58 följande:
    Vad använde du som skäl när du sökte ensam vårdnad? Eller ville han inte ha gemensam? Jag vet inte riktigt hur det går till. Måste man skaffa en advokat också? Jag önskar verkligen att vi kunde komma överens men vi bråkar jämt trots att det gått 3 år sedan skilsmässan.
    Det var Xcet som ville ha Egen Vårdnad, men jag emot sa mig det.
    Då blev det först in på Famrätten för utredning, dels enskillda samtal, dels gemensamt, sedan var det enskilda samtal med barnen, där e fick berätta hur de känner, och vad som händer en dag hemma hos pappa resp mamma...sedan hade de även ett samtal med dagis fröknarna.
    I Tingsrätten bestred jag hans "krav" på enskild vårdnad,
    begärde i MIN tur GEMENSAM, eftersom jag ansåg att BÅDA föräldrarna har lika RÄTT till bestämmande om dem...i andra hand enskild vårdnad..

Det tog ca 6 mån från hans "stäming" tills att vi hamna i TR, där jag "vann" *ler*
    Dvs Delad vårdnad, och barnen stadigvarnade boende hos MIG,
    DEN kvällen det beskedet kom, skålade vi med skumpa på jobbet*S*
    Han överklagade givetvis beslutet till hovrätten.

När det skulle upp till hovrätten, så tog jag och min advokat beslutet om att ändra mina "krav" från gemensamt i första hand...till enskild för mig...,
    Hovrätten försökte sig på en förlikan mellan mig och xcet, villket inte han gick med på...sedan verkade han få skrämsel hicka, för han drog tillbaka sin överklagan.

Antagligen för att hovrätten hade tilldömt mig enskild vårdnad iom att vi hade sammarbetssvårigheter,
    OCH för att famrätten uttalat sig om att JAG var den "bättre" boende föräldern,
    och att VÅRA svårigheter bestog i att HAN var bitter, inte pga mig..

Fick koppla in advokat iom att det kulle upp i Tingsrätten, men man får rättshjälp, så visst kostar det men inte såå dyrt som man kan tro, tror det blev ca 7000 totalt tillslut...men kommer inte riktigt ihåg...
    Synd du bor i sthml, annars kunde jag tipsa om en BRA advokat.

HAr du fler frågor så inboxa mig...jag svara gärna på frågor, för jag VET hur rådvill man är i det läget, man VET ju ingenting, om hur det går till osv.....

Lycka till med allt=) 
  • Matheus mamma

Tack så jättemycket för ditt långa svar!
    Jag tror nog att det är många som inte vet hur det fungerar med att söka ensam vårdnad och känner sig rädda och osäkra på hur det fungerar och kostar, precis som jag.
    Hoppas andra kan läsa det du skrivit. För det du berättade var verkligen jättebra!
    Kram!

Svar på tråden När kan sonen gå hem från skolan