Matheus mamma skrev 2011-01-28 14:28:58 följande:
Vad använde du som skäl när du sökte ensam vårdnad? Eller ville han inte ha gemensam? Jag vet inte riktigt hur det går till. Måste man skaffa en advokat också? Jag önskar verkligen att vi kunde komma överens men vi bråkar jämt trots att det gått 3 år sedan skilsmässan.
Det var Xcet som ville ha Egen Vårdnad, men jag emot sa mig det.
Då blev det först in på Famrätten för utredning, dels enskillda samtal, dels gemensamt, sedan var det enskilda samtal med barnen, där e fick berätta hur de känner, och vad som händer en dag hemma hos pappa resp mamma...sedan hade de även ett samtal med dagis fröknarna.
I Tingsrätten bestred jag hans "krav" på enskild vårdnad,
begärde i MIN tur GEMENSAM, eftersom jag ansåg att BÅDA föräldrarna har lika RÄTT till bestämmande om dem...i andra hand enskild vårdnad..
Det tog ca 6 mån från hans "stäming" tills att vi hamna i TR, där jag "vann" *ler*
Dvs Delad vårdnad, och barnen stadigvarnade boende hos MIG,
DEN kvällen det beskedet kom, skålade vi med skumpa på jobbet*S*
Han överklagade givetvis beslutet till hovrätten.
När det skulle upp till hovrätten, så tog jag och min advokat beslutet om att ändra mina "krav" från gemensamt i första hand...till enskild för mig...,
Hovrätten försökte sig på en förlikan mellan mig och xcet, villket inte han gick med på...sedan verkade han få skrämsel hicka, för han drog tillbaka sin överklagan.
Antagligen för att hovrätten hade tilldömt mig enskild vårdnad iom att vi hade sammarbetssvårigheter,
OCH för att famrätten uttalat sig om att JAG var den "bättre" boende föräldern,
och att VÅRA svårigheter bestog i att HAN var bitter, inte pga mig..
Fick koppla in advokat iom att det kulle upp i Tingsrätten, men man får rättshjälp, så visst kostar det men inte såå dyrt som man kan tro, tror det blev ca 7000 totalt tillslut...men kommer inte riktigt ihåg...
Synd du bor i sthml, annars kunde jag tipsa om en BRA advokat.
HAr du fler frågor så inboxa mig...jag svara gärna på frågor, för jag VET hur rådvill man är i det läget, man VET ju ingenting, om hur det går till osv.....
Lycka till med allt=)