• Floffeen

magbesvär.. :(

Upptäckte att min pojk inte skitit på 1 vecka så  frågade bvc vad jag skulle göra.
    Fick rådet om att använda tempen, det gjorde jag och han sket..
    Nu var jag där igen (gått 1 vecka)  Inte bajsat sen jag gjorde tempen senast dvs 6 dagar sedan exakt.
    Var på bvc idag med och då fick jag rådet:

tempen var 5:dag
    magmassage 2gg/dag MINST
    sempers magdroppar

Jag ska dit om 1 vecka igen (föräldragrupp 1gång/vecka)
    Hade det inte blivit bättre skulle vi kanske få någonform av laxerande medel.
    Har funderat lite nu när jag kommit hem & har lite frågor.

Han är 11 veckor bara & jag hel ammar.

Hört att man kan ge 1 tsk solrosolja, stämmer det? Hur vanligt är det att barn blir förstoppade när man hel ammar? Vad kan det bero på? Kan han kanske vara laktosintolerant? Min mor är nämligen det, kanske går i generna? Hur märker jag det? Blir man trög & gasig i magen då?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-27 15:04
    Glömde säga att han är besvärad utav att inte ha bajsat efter 3-4 dagar. Han sover då jätte oroligt och kvider/skriker till i omgångar (ej långvarit) 1 gång i timmen vaknar han om det går mer är 4 dagar. Annars sover han 8h i streck (enstaka fall vaknar han men somnar om direkt igen)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-27 15:07
    Är även öm vid berörig på magen om det går för många dagar så är rädd för att massera ibland då han blir så fruktansvärt ledsen :(
  • Svar på tråden magbesvär.. :(
  • BVC Sköterskan

Hej!

Det låter onekligen som att han är besvärad av att inte bajsa regelbundet.
    Att födas med laktosintolerans är ovanligt, men kan förekomma.  Det ger ofta samma symtom som vid vad man kallar tre-månaderskolik och även komjölksallergi. Det vill säga uppsvälld mage, diarré eller förstoppning, magknip och gaser.
    För att veta vad som ger vad bör man göra en mer omfattande bedömning. 

Att behandla hans förstoppning med massage, tempen eller laxerande medel löser problemet tillfälligt, men det ger inga svar. 

Boka en tid till BVC.

MVH Christine 

Svar på tråden magbesvär.. :(