Kya skrev 2011-01-28 08:35:18 följande:
det spelar väl ändå ingen roll av vilken anledning de söker tröst och närhet? även om jag vet att skadan är inbillad så blåser jag och pussar. de kommer till mig av någon anledning, och sen spelar det mindre roll om det är för att de har ont eller behöver lite kramar och kärlek.
mina barn är också väldigt framåt och sociala, utan att de slåss. och jag har "hönsat" dom som du kallar det. så inte är det en lösning att ignorera när de behöver tröst.
Jag har lite större barn och valt att inte "hönsa".
Man kan ge kärlek och omtänke ändå vid det specifika tillfället UTAN att lägga fokus på krokodiltårarna.
Eftersom samtliga barn i vår umgängeskrets nu har blivit stora barn ser man en jättestorskillnad just innom detta område. De barn vars föräldrar snabbt varit framme och "blåst upp" situationen (trösta) är riktiga gnällspikar nu. De skvallrar om ALLT och har svårt att förstå varför andra vuxna inte gör någon stor sak av situationen. känner sig orättvist behandlad och blir stött och lite ledsen.
De barn som inte har haft föräldrar som blåst upp, de rester sig och fortsätter skrattande leken som om ingenting har hänt.
Tittar många gånger även lite snett på "gnällspiken" (som då känner sig ännu mer orättvist behandlad)
Att förstora upp och överdriva saker tror jag inte ett dugg på. Det fungerar säkert bra när barnen är små men kan nog mindre bra långsiktigt.
Jag tycker att man som förälder är skyldig sitt barn att vara rak och ärlig. Det är man inte om man gör en höna av en fjäder. Alla "skador" är inte något märkvärdigt och då ska inte föräldern visa för barnet att det var en jättegrej som hände. Det är ju inte sant. Det är överdrift.
Men alla föräldrar har valmöjligheten att uppfostra sina barn som man vill. Alla föräldrar formar sina barn dit man vill.
Det viktiga tycker jag är att man ser barnuppfostran i ett längre perspektiv och inte bara vad som sker här och nu. Allt vi gör och allt vi lär påverkar våra barn - alltid.
Och så länge föräldrarna inte suckar, pustar och gnäller över hur barnet sen är och hur det fungerar så är den linje man valt helt okej.
Men när man hör föräldrar som då ex. har "hönsat" med barnen när de varit små och beklagar sig över hur jobbigt barnet är när det sen har gått några år tycker jag är tvärfel! För det är inte barnets fel.