• Azurblå

Hur får ni ekonomin att gå ihop? Spartips?

Är ensamstående mamma och har förstås både underhållsstöd och barnbidrag, jobbar 75%  och har svårt att kunna gå upp mer i tid pga skiftarbete. Har nu haft flera månader på raken där pengarna knappt räcker till, börjar känna mig lite...ja, det känns inte bra! Vet inte om sonen börjat kosta mer nu när han är 2,5, tror knappast det, men vete 17 hur jag ska få pengarna att räcka framöver när räntorna dessutom kommer att stiga :-S

Hur gör ni andra för att ha råd med livet? (Och då menar jag det vardagliga som mat, bensin osv, INTE fikapengar, bio, nöjen, kläder o dyl)
    Tar tacksamt emot spartips!!!

• Svar på tråden Hur får ni ekonomin att gå ihop? Spartips?
  • Nyfiken gul

Gå igenom alla utgifter och kolla upp vad du har, ta bort allt du verkligen inte behöver just nu och det du behöver - välj om möjligt det billigaste som går. (kolla elbolag, bredband, telefonbolag)  Kanske du kan ta bort hemtelefon för ett tag och kanske bara köra mobil?  Bara köra kontantkort i mobilen tex?

och tänk så här också att du kan se det som en kort period - JUST NU har du inte råd med allt, men kanske om ett halvår-ett år kan du ha råd med sakerna igen...

gör en veckomeny och handla utefter den - handla alltid med matlista, köp aldrig nånting på måfå.  Sluta småhandla och gör storhandlingar.

Fundera på bensinkostnaderna, gå eller åk buss vid kortare sträckor (cykla? )  samåk med andra om ni är fler som ska åt samma håll. Beroende på vart du bor - kanske det är billigare med ett månadskort och åka kommunalt?

Gör en budget och ha koll på vart alla pengar tar vägen.

Har du avbetalningar och skulder? - kolla med bolagen om du kan förhandla bort räntor och avgifter, förändra avbetalningsplanerna till din fördel.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Tainted

är också ensamstående med en 4åring, lever på socbidrag.

Bil - jag har ingen bil så där sparar man ju enormt mkt pengar, funkar jättebra att åka kommunalt med månadskort, man sparar mängder bara genom det, man blir ju lite beroende när man är van med bil men man nänjer sig snabbt av också.

Mat - Storhandlar en gång i månaden, köper då kött och pasta, ris etc, sånt som ska räcka en månad. man ransonerar ut det helt enkelt och kastar inga rester, frys in allt allt allt som blir över! Självklart blir det inga oxfileer men mest fläsk, man tar det som det råkar vara rea på just då. massa köttfärs oftast för det är lättast att variera och billigt. i slutet av månaden blir det ofta väldigt kreativa rätter då man ska försöka pussla ihop nåt av de kvarvarande ingredienserna :D sen har jag 200kr/vecka som är "låsta" till färskvaror som grönsaker, mjölk och lördagsgodis, men också sånt som kan behövas spontant som glödlampa, batterier el så. finns det inget kvar av dom 200 den veckan så får det vänta till nästa. blir det något över så köper jag chips :D

Kontanter - Nu använder jag mig inte av detta själv då jag kan kontrollera mina utgifter ganska bra utan att impulsköpa saker, men många säger att det är en kanoneffektiv idé att ta ut sina pengar och ha i plånboken istället för på kortet, för då ser man verkligen hur mycket som bara försvinner på oviktiga saker

Barn - Köper inga onödiga kläder, så länge man håller sig till det nödvändiga så behöver man inte heller köpa begagnat. Leksaker får man ju ändå lägga en slant på, men försöker köpa sånt som är kul länge och man kan använda mycket, tex vattenfärger ist för fingerfärg. men som sagt, leksaker får man ju ändå köpa. Sen är det väl mest smågrejer, man köper en flaska koncentrerad saft istället för festisar, ritar egna spel på stora papper istället för att köpa dyra brädspel, laddar ner filmer istället för att köpa massa dyra dvd :D

Sen är det väl basic grejjerna du säkert tänkt på som att säga upp hemtelefon och bara ha mobilen, säga upp tidningen och läsa nyheter på nätet, sluta röka och hoppa över vinet på helgen.

sen tycker jag faktiskt att det är ganska kul att ha en liten "ekonomisk utmaning", dotra vet ju om att det inte finns så mkt pengar så hon är väldigt förstående och det är verklgien dunder. och jag är stolt över att hon förstår, det har hon gjort sen 2-års åldern. tjatar hon om något i affären så accepterar hon om jag säger att "nej, denna gången har vi inte extra pengar till det" eller så låter jag henne helt enkelt välja mellan tex en prinsesstidning eller om hon vill ha sin favorit frukost-yoghurt den veckan. förvånansvärt nog har hon valt rätt 90% av gångerna.

• enmamma

Bra spartips enligt mig.
     Picknick i parken istället för fika på stan.
    Byt kläder och leksaker med andra i liknande situation.
    Handla efter notan, Det enda man bör köpa på avbetalning är bostad, ev.bil.

• MeAndMyGirls

Försöker också spara in på så mycket som möjligt nu för jag har en del projekt på gång. Men jag har nog alltid varit ganska ekonomisk av mig när det gäller matinköp så jag ska dela med mig av några tips. Det funkar inte att göra upp veckomatsedel för mig och storhandla. Jag gör så här istället: åker till min vanliga affär när jag behöver handla middag för några dagar, oftast har jag ingen aning vad jag ska laga. När jag väl är där så kikar jag alltid i frysdisken vad de har för erbjudanden. Är det billig lax, ja då kör jag favoriträtten med lax nån kväll den veckan, är det billig kyckling, ja då blir det kanske en chicken tikka. Billig köttfärs, ja då blir det någon köttfärsrätt (det finns rätt många man kan variera med). Annat de har erbjudande på är också bra att köpa på sig, sånt man vet alltid kommer gå åt.

Mitt tips är att alltid köpa storpack köttfärs och frysa in det som blir över, går enkelt att ta fram och göra något gott med. Likaså med billig lax eller kycklingfiléer, jag köper oftast ett paket extra för att frysa in.

Ha alltid djupfrysta grönsaker hemma, billigt och gott. Dessutom gör jag barnens favoritpastasås på dem. Har man ett halv paket rökt skinka så strimlar jag det, tar en lök och djupfrysta grönsaker och gör såsen med mjölk (vilket jag alltid har hemma) och reder med mjöl. Lyxa till det med lite ost för fylligare smak. Kostnaden på denna rätt är ca 30-40 kr och det räcker oftast till en matlåda dan efter :)

Nu blev det mest mattips men hur ser det ut för dig i övrigt, har du mycket lån. Är det på bostaden eller andra lån/krediter. Se över om du ska binda räntan om det är bostadslån om du har dem rörligt. Själv band jag mina i somras när jag köpte, för jag kände att jag behövde ha lite koll på mina utgifter när man gick från att vara gift till att bli ensamstående. Har ingen hemtelefon heller, endast mobil och det funkar bra.

Hoppas du kan få lite inspiration av mitt inlägg! Lycka till!

• Landslide

Ett tips jag kommer på är rätt basic men ändå viktigt tycker jag.

*Innan du går in i affären, ät något litet så att du inte är hungrig när du går därinne.. det är väldigt lätt att impulsköpa varor man egentligen kan vara utan.

*Skriv upp en lista på exakt allt du ska, följ listan slaviskt och även fast chipspåsen eller äpplena ser gudasända ut, ignorera, ignorera, ignonera. Om det inte står på listan så ska det inte med hem.

*Köp inte något du är sugen på för stunden, utan köp bara sånt du vet att du kommer att äta upp innan det blir dåligt.

*Oftast finns det en låda med varor som har nedsattpris med bäst före datum dagen efter eller så. Jag kan garantera att det är bra grejer. När vi hade det knapert så var det jättebra att gå dit och kolla ibland.

*Handla på den billigaste mataffären, alltså inte Ica maxi, Coop, Citygross.. utan Willys, Netto, Lidl. Det svider jag vet, men nöden har ingen lag. 

• Mundt

Köper du bröd? man kan spara en hel del pengar på att baka brödet själv. det är lite knepigt i början men man lär sig snabbt hur man ska göra och det smakar fantastiskt gott. Det tar lite tid och planering men det lär man sig med tiden och barnen brukar älska att hjälpa en, min son älskar att hjälpa mig med brödbaket men det blir lite väl kladdigt snabbt.

Sedan tror jag det är lite av en myt att det är mycket billigare att handla på lidhl än på ica maxi, basvaror (mjölk, bröd, smör, ost, potatis) kostar nästan samma överallt, det är dom andra varorna som skiljer sig åt och då får man vara uppmärksam på extrapriser och kort-datum.

Potatis är en anna sån där "fattigmanskost" och som kan varieras rätt så mycket. Lär dig att göra såser själv istället för att köpa pulversåser, det sparar pengar och det varierar maten en hel del.

Annars så får jag hålla med dom andra, man får lära sig att ignorera godissuget och handla det man verkligen behöver.

När det gäller telefon kan jag föreslå mobiltelefon med kontantkort och sedan till datorn skaffa ett program som heter skype och så uppmuntra din kompisar att skaffa skype också. Med skype och ett headset ringer man nämligen gratis inom mellan skypeanvändare. hade jag inte bundit min mobilabonnemang precis innan jag skulle börja söka jobb (jag gick från föräldraledighet till att söka jobb i 2008 precis innan krisen slog till) så hade jag skaffat ett kontantkort och då hade min telefonräkning varit typ 75 kr i månaden.

• AndreasH

Hade det tufft ekonomiskt när jag pluggade så jag känner igen mycket här.

Tror ändå att en av de onödigaste utgifterna är att slänga mat. Med lite fantasi kan man använda nästan alla rester i nya rätter och spara ganska mycket pengar. Som någon sa kan man även baka eget bröd, efter ett tag får man in tekniken och det går ganska fort, dessutom mycket godare än att köpa i butik. Jag bakar fortfarande eget bröd nu, trots att jag egentligen inte behöver.

Gillade även tipset med att köpa billiga varor med kort hållbarhetsdatum. Hållbarhetsdatemet är en tid leverantören kan GARANTERA maximal kvalitet, men den verkliga hållbarhetstiden är oftast betydligt längre än den som står på paketet. Därför behover man inte heller slänga saker bara för att datumet gått ut, luktar och ser det ok ut, är det ok!

Sen enkla saker som att sluta röka, säga upp kabel tv (finns tv på internet), se över ev lån och avbetalningar och se om man kan få lägre kostnader där.

• mia maria

Jag är också ensamstående med barn.

Efter att alla räkningar är betalda (o sparande till sparkonton) o  så kollar jag vad jag har över efter det.
    Jag har sedan tidigare gjort upp om en summa med mig själv som jag o barnen ska leva på per vecka - för att göra det enkelt så säger vi 1000:- - så jag räknar hur många veckor som månaden består av (oftast fyra, men ibland lite mer) o så drar jag av 4000:- på det jag har kvar efter räkningarna, för det ska vi leva på under månaden (mat, nöjen osv).
    Summan som blir kvar efter det sparar jag ifall jag vill spara till någon resa, handla kläder eller något annat dyrare.
    Blir det pengar över från min veckobudget (dvs 1000 så sparar jag det också.

Det gäller att leva ekonomiskt o försöka att göra en budget för sig själv, så att på så vis förhindra att man svävar iväg o handlar upp allt ett par dagar efter lön.
    Delar man upp ekonomin veckovis så lär man sig att veta vad man klarra sig på en normal vecka o man behöver således inte slösa.

Att göra upp en matsedel o sedan veckohandla sparar man massor på! Anpassa matsedeln efter de extrapriser som råder just nu.

Se över dina utgifter.

Leta rätt på gratisnöjen/billiga nöjen som anordnas i din närhet (familjeaktiviteter tänkte jag på).

Försök att upprätta ett sparande till barnen, o dig själv, hur liten summan är må vara. Många bäckar små...

Sätt undan en hundralapp varje månad på ett särskilt konto, för att sedan göra något kul för på sommaren.
    Det hinner ju iaf bli en tusenlapp på ett år o för det kan man ju göra något kul med barnen; tälta på camping, djurpark, nöjesfält osv.

• Lydiaree

Hej Hej! DU verkar ha fått en massa bra tips! men vill ändå tilläga efter att jag själv har sett flera av mina kompisar slänga disktrasor (låter kanske inte fräscht men de blir helt rena). Man kan tvätta dem i 60 graders tvätt. blir som nya! (du kanske redan gör så eller inte vetat om det) men det är ett litet bra spartips som jag kan tillföra =).

Hör med vänner om de rensar gaderober för sina egna barn som kanske är äldre än ditt barn om de ändå ska slängas eller skänkas om du själv kan få ta emot!

köp frysta grönsaker! Håller länge! Rotfrukter är väldigt billigt! där kan du hitta himmelriket till billig och god mat!! (+ det är JÄTTE nyttigt och roligt för barn med olika färger) exempel på mat med rotfrukter är sötpotatissoppa el ungsbakade rotfrukter där man blandar olika sorter ;). Willys butik billigt jämfört med icA(vet ej vad du har men kan va bra o veta ;))

om du och lillen behöver köpa skor är skopunkten väldigt bra! Köper skor där till mina två barn och man sparar ändå. man kan köpa 3 skor till priset för 2. (medlem då, kostnadsfritt)

• hymafr

Om du har smålån - kolla om du kan få ett billigare lån t ex inbakat i bolånet (om du äger bostaden). Vid bolån kan man också kolla om man kan få amorteringsfritt eller iaf amortera mindre.
    Kolla om du kan flytta bolånet till en billigare långivare.

Svar på tråden Hur får ni ekonomin att gå ihop? Spartips?