är också ensamstående med en 4åring, lever på socbidrag.
Bil - jag har ingen bil så där sparar man ju enormt mkt pengar, funkar jättebra att åka kommunalt med månadskort, man sparar mängder bara genom det, man blir ju lite beroende när man är van med bil men man nänjer sig snabbt av också.
Mat - Storhandlar en gång i månaden, köper då kött och pasta, ris etc, sånt som ska räcka en månad. man ransonerar ut det helt enkelt och kastar inga rester, frys in allt allt allt som blir över! Självklart blir det inga oxfileer men mest fläsk, man tar det som det råkar vara rea på just då. massa köttfärs oftast för det är lättast att variera och billigt. i slutet av månaden blir det ofta väldigt kreativa rätter då man ska försöka pussla ihop nåt av de kvarvarande ingredienserna :D sen har jag 200kr/vecka som är "låsta" till färskvaror som grönsaker, mjölk och lördagsgodis, men också sånt som kan behövas spontant som glödlampa, batterier el så. finns det inget kvar av dom 200 den veckan så får det vänta till nästa. blir det något över så köper jag chips :D
Kontanter - Nu använder jag mig inte av detta själv då jag kan kontrollera mina utgifter ganska bra utan att impulsköpa saker, men många säger att det är en kanoneffektiv idé att ta ut sina pengar och ha i plånboken istället för på kortet, för då ser man verkligen hur mycket som bara försvinner på oviktiga saker
Barn - Köper inga onödiga kläder, så länge man håller sig till det nödvändiga så behöver man inte heller köpa begagnat. Leksaker får man ju ändå lägga en slant på, men försöker köpa sånt som är kul länge och man kan använda mycket, tex vattenfärger ist för fingerfärg. men som sagt, leksaker får man ju ändå köpa. Sen är det väl mest smågrejer, man köper en flaska koncentrerad saft istället för festisar, ritar egna spel på stora papper istället för att köpa dyra brädspel, laddar ner filmer istället för att köpa massa dyra dvd :D
Sen är det väl basic grejjerna du säkert tänkt på som att säga upp hemtelefon och bara ha mobilen, säga upp tidningen och läsa nyheter på nätet, sluta röka och hoppa över vinet på helgen.
sen tycker jag faktiskt att det är ganska kul att ha en liten "ekonomisk utmaning", dotra vet ju om att det inte finns så mkt pengar så hon är väldigt förstående och det är verklgien dunder. och jag är stolt över att hon förstår, det har hon gjort sen 2-års åldern. tjatar hon om något i affären så accepterar hon om jag säger att "nej, denna gången har vi inte extra pengar till det" eller så låter jag henne helt enkelt välja mellan tex en prinsesstidning eller om hon vill ha sin favorit frukost-yoghurt den veckan. förvånansvärt nog har hon valt rätt 90% av gångerna.