• artax

Böcker om hur man sköter BEBIS

Verkar finnas hur måna böcker som helst om hur man tar hand om småbarn barn tonåringar men jag hittar inte så många om hur man tar hand om bebisar? 
    jag  vill ha en bok att läsa skriven av en bildad person baserar sin bok på fakta och undersökningar inte en person som "jag har 7 barn därför kan jag ALLT!", ni fattar.. ;)

Jag vill läsa om allt från hur man ska amma, hur man ska bada barnet hur ofta osv, läsa om hur och vart barnet ska sova.. jag är helt enkelt trött på alla "experter" här på fl och vill läsa hur det egentligen "ska" vara!

Någon som har några bra tips? :) 

• Svar på tråden Böcker om hur man sköter BEBIS
  • Sonic

"Ska vara"-Det är väl därför det inte finns några böcker om  hur man sköter om sin bebis! Ingen är den andra lik och det finns ingen mall att följa,
    ´Vissa barn kan badas varje dag och andra är torrisar som max ska bdas en gång i veckan. Några barn sover gott inne i vaggan eller spjälsängen dagtid andra kan helt omöjligt sova bra inomhus utan sover bäst ivagn ute på dagen eller kanske i vagn inomhus. vissa baebis älskar napp andra hatar den osv, osv....
    Men på BVC har de massor av tips och där kan man ju diskutera fram till olika lösningar som man sedan får testa och kanske så funkar de.

Däremot kan jag tipsa om en bra bok när det gäller bebisens utv under sitt första år. Den är skriven av två forskare!!
    "Växa och upptäcka världen" av; Hetty van de Rijt och Frans X. Plooij
    Många bvc, läkare och barnpsykologer brukar tipsa om den.

• kixan

Fast det finns väl inga färdiga lösningar som passar alla? Följ ditt hjärta och var lyhörd för ditt barn säger jag. Amma när bebisen vill så länge ni trivs med det, sov med ditt barn om ni och h*n vill (annars måste ni ju hitta en annan lösning och vem är jag eller någon annan att säga vad som funkar på ditt barn?). Bada när barnet är smutsigt, börja ge mat när barnet visar intresse etc.
    En bok som jag tycker ger en del tankeställningar angående sitt föräldraskap är "Vad är naturligt för mitt barn" av Tomas Ljungberg, men det är inte heller en handbok utan bara fakta om hur människan har utvecklats och hur man kan vara förälder utifrån det.

A -03, F -05, V -10
  • artax

Haha, ja alltså självklart är alla olika även bebisar men jag vill läsa liksom hur det exempelvis påverkar bebis att sova i  egen säng, samma säng som mamma+pappa eller eget rum.. lite generalisering får man väl alltid göra.. ;)

tack för tipsen, ge gärna mer tips! :) 

Svar på tråden Böcker om hur man sköter BEBIS