• jennifer85

bilbarnstol framåt eller bakåtvänt????

Hur kan det komma sig att i mauallen man får med bilbarnstolen så står det att vid 9 kg så kan man vända så barnen åker framåt och på vägverket och på NTF så säger dom att dom ska sitta bakåtvänt tills minst 4 år.

Hur kan det komma sig att det inte står så i manualen man får me???????

• Svar på tråden bilbarnstol framåt eller bakåtvänt????
  • Misery

Men rätta mig om jag har fel. Är det inte 15 kg som man måste väga innan man vänder? Och det gör man väl inte vid 9 månaders ålder. Lr har jag fått det hela om bakfoten?

• Margaux
    Misery skrev 2011-02-04 19:45:47 följande:
    Men rätta mig om jag har fel. Är det inte 15 kg som man måste väga innan man vänder? Och det gör man väl inte vid 9 månaders ålder. Lr har jag fått det hela om bakfoten?
    Det är olika för olika stolar... Vissa stolar gar helt fran 0-25kg, andra fran 9-25 och sen tror jag 15-36?
  • Margaux

I Norge börjar det bli vanligare med bakatvänt ocksa... Och BeSafe som är norskt kan man bara aka bakvänt i.
    Men Sverige är väl det desiderat mest "avancerade" landet när det gäller barnsäkring i bil. Vi köpte en Britax Mulit-Tech till var lilla bil eftersom den tog minst plats..... Och skulle aldrig komma pa tanken att lata barnet sitta fravänt bara för att det är tillatet! I alla dom allvarliga bilolyckerna sa maste sma barn sitta bakvänt för att inte bryta nacken. Sidokrockar skyddar väl bada hallen at skulle jag tro.... och bakifran är det ju ratt ovanligt med höga hastigheter. BeSafe IziKid X3 sa har dem en speciell funktion som skyddar fran pakörning bakifran, och ska hindra vip-lash. Det ska tydligen vara den säkraste stolen pa marknaden.

• Novemberstjärnan

Såg ett nyhetsinslag om detta fenomen, det är alldeles för många som har bilbarnstolen framåtvänd! Och det kanske beror på vad som står i broschyren, vad vet jag.
    Har gått och funderat på VARFÖR bilbarnstolen ska vara just säkrare då den är bakåtvänd och det berodde på
    att det är lättare att laga brutna ben om barnet sitter bakåtvänt? Ungefär? Eller har jag missförstått något? 

• Misery

Ja det är ju betydligt lättare att laga ett brutet ben än en bruten nacke. Men jag läste någonstans att inget barn någonsin brutit benen vid en olycka när den åkt bakåtvänt. 
    Mycket beror nog på lathet att man vänder tidigt för det är lättare att spänna fast med bara bilbältet och barnet kan klättra upp och sätta sig själv. 

• pigglet
    Novemberstjärnan skrev 2011-02-04 20:04:33 följande:
    Såg ett nyhetsinslag om detta fenomen, det är alldeles för många som har bilbarnstolen framåtvänd! Och det kanske beror på vad som står i broschyren, vad vet jag.
    Har gått och funderat på VARFÖR bilbarnstolen ska vara just säkrare då den är bakåtvänd och det berodde på
    att det är lättare att laga brutna ben om barnet sitter bakåtvänt? Ungefär? Eller har jag missförstått något? 
    Anledningen att det är säkrare att åka bakåtvänt är ju att barnets nacke utsätts för en ENORM påfrestning vid en krock / kraftig inbromsning / avåkning. Om man färdas framåt i 70 km/h och det tar stopp så fortsätter ju huvudet framåt i samma fart, och det blir en jätteknyck när kroppen stoppas upp av bältet men huvudet fortsätter framåt.

I en bakåtvänd stol så trycks huvudet bak mot stolen i stället. Mycket mindre kraft på just nacken alltså. Dessutom stoppas hela kroppen upp mot stolsryggen, i stället för att bara bältet ska ta hela tyngden.

Eller missförstod jag din fråga?
  • Nifelheim

Robert Bell på säkerhetsbutiken är en ofantligt kunnig man inom barnsäkerhet i bil och han förklarade att det ÄR säkrare att sitta bakåtvänt vid i princip alla kollisioner eftersom man spontanbromsar när man ser en fara/är på väg att krocka etc. Barnet trycks då in i barnstolen och får ett bättre skydd OAVSETT vilket håll kollisionen kommer att ske ifrån.

Det är också en enormt stor skillnad på krafterna vid en frontalkrock där BÅDA bilarna rör sig MOT varandra och en påkörning bakifrån där den ena står still, eller båda rör sig åt samma håll.

Det enda som är värt att dö för är att LEVA ! Frågan är! Vad får dig att känna att du LEVER?
  • cicci85
    Misery skrev 2011-02-04 19:45:47 följande:
    En stol med interbältet kan man ha bebisen framåtvänd från 9 kg. För att använda bara bilens bälte måste man väga 15 kg. Tyvärr står det ju i Britax bruxar att man kan låta barnet sitta framåtvänt från 3 år och 15 kg. På sidan av min Multi-tech står det "Varning, vänd inte barnet framåt innan 9 kg!"... Inte konstigt att folk vänder för tidigt när det står så och de inte bryr sig mer att kolla upp varför barn ska åka bakåtvända...
  • thecarseatlady
    Alseda skrev 2011-02-03 23:09:49 följande:
    förvirrande skrev 2011-01-31 14:44:54 följande:
    Jag bor i Danmark och här vänder man barnet framåt när man byter bilstol första gången från babyskyddet, dvs 10 månader eller lite senare. Detta beror mycket på att man inte har har plats i bilarna för en bakåtvänd stol.
    Sverige är det enda land jag känner till där det är normalt att barnen sitter bakvända så länge. Har inte sett det någon annan stans i europa / världen.

Vet ni något annat land där ungarna sitter bakvända efter babyskyddet? Jag trodde i min enfald att resten av skandinavien gjorde som svenskarna men det verkar ju inte vara så heller. 
    Här i Finland rekommenderas bakåtvänt åkande till minst 3års ålder och vi har samma bakåtvända stolar som ni har i Sverige. Men tyvärr så är informationsspridningen väldigt dålig, så allt för få föräldrar känner till de enorma fördelar som bakåtvänt åkande för med sig...
    I USA och Canada rekommenderas nu bakåtvänt åkande till minst 2-års ålder, men helst längre. Deras vändbara stolar kan dock inte användas bakåtvända lika länge som våra. Inte ännu iaf, men det blir bättre och bättre. Fast där vet de flesta inte heller att bakåtvänt är mycket säkrare, utan vänder allt för tidigt av gammal vana...
  • neas Ninna
    thecarseatlady skrev 2011-02-04 22:42:38 följande:
    Här i Finland rekommenderas bakåtvänt åkande till minst 3års ålder och vi har samma bakåtvända stolar som ni har i Sverige. Men tyvärr så är informationsspridningen väldigt dålig, så allt för få föräldrar känner till de enorma fördelar som bakåtvänt åkande för med sig... 
    Jag upplever att informationen är mer spridd i svenskfinland än i finsktalande delen, kan iof bero på att infon "läcker" över från sverige  lättare.
    Åland där jag bor tycker jag det är väldigt vanligt (och BRA!) att "stora" barn åker bakåtvänt.

Min son kommer få åka bakåt så länge multitechen räcker till, vi köpte den som var störst av stolarna på marknaden då vi räknar med att han blir stor fort (på basis av föräldrarna)
    att man kan vända en stol redan vid 9 kilo betyder inte att man bör göra det! Det finns många liknande exempel som för vissa är självklara (kör inte ut barnvagnen först på livligt trrafikerad gata tex) medans det går andra helt förbi.
    because I can
  • thecarseatlady
    neas Ninna skrev 2011-02-04 22:58:32 följande:
    Jag upplever att informationen är mer spridd i svenskfinland än i finsktalande delen, kan iof bero på att infon "läcker" över från sverige  lättare.
    Åland där jag bor tycker jag det är väldigt vanligt (och BRA!) att "stora" barn åker bakåtvänt.
    Jo, så är det. Jag har absolut den svenska föräldratidningen "Vi Föräldrar" att tacka för att jag visste att barn skulle sitta bakåtvända när jag fick första barnet för 10 år sedan. Flört När finska föräldratidningar gör reportage om barnbilstolar kan alla stolar som de har valt att lyfta fram vara framåtvända stolar för barn från 9kg...Skrikandes
  • neas Ninna

men det tar sig!
    vi fick hem en broshyr med mammalådan 2009 som enbart handlade om barn i bil givetvis på båda språk, samt samiska
    Idiotförklarade min syster som vände sin 10 kilos tjej när hon var 2 år och 9-10 månader för att tjejen inte ville åka bakåt mer, detta var 8 år sen, så jag visste fast jag inte hade barn så informationen gör nytta. Hela min mammagrupp på ~20 pers är alla inne på bakåt så länge ungarna rymms i stolen. sånt blir man glad av

Så snart är det att börja strida för att folk ska byta ut sina gamla stolar oxå... För varför skulle inte den 10 år gamla babyskyddet som ens mamma använde till sladdisen funka till ens eget?

because I can
  • Toppen9
    Lättare att slippa bruten nacke och andra huvud/nackskador på barnen om de sitter bakåtvända.
    Kolla runt på youtube efter krocktester så ser man på provdockorna att på en del av dockorna slits huvudet av när de "krockar" framåtvända.
  • neas Ninna
    Med att det är lättare att laga brutna ben menas lättare än att laga bruten nacke/ryggrad. Ett argument för många är nämligen att barnen får så trång om benen, och kan bryta dem vid en krock.

Egentligen skulle det vara säkrare för ALLA människor att åka bakåtvänt, men då ser man ju inte vart man kör så det blir ju inte så säkert i slutändan. Däremot är risken så enormt mycket högre för små barn eftersom huvudet är så mycket tyngre än kroppen, att det blir en sån enorm belasning när det kastas omkring.
    because I can
  • thecarseatlady
    neas Ninna skrev 2011-02-04 23:44:51 följande:
    Hela min mammagrupp på ~20 pers är alla inne på bakåt så länge ungarna rymms i stolen. sånt blir man glad av
    Wow! Jag är imponerad!!  Solig Tittar man på 20 småbarnsfamiljer här i Österbotten får man vara glad om ens två av barnen åker bakåtvända till 3-års dagen...de som har bakåtvända (vändbara)stolar vänds oftast framåt redan i 2-års åldern, så här finns det nog mycket kvar att göra.
  • Lantani
    thecarseatlady skrev 2011-02-05 21:09:29 följande:
    Wow! Jag är imponerad!!  Solig Tittar man på 20 småbarnsfamiljer här i Österbotten får man vara glad om ens två av barnen åker bakåtvända till 3-års dagen...de som har bakåtvända (vändbara)stolar vänds oftast framåt redan i 2-års åldern, så här finns det nog mycket kvar att göra.
    Det är ju egentligen helt otroligt skämmande, faktiskt.
    Undrar igentligen varför så många faktiskt vänder tidigit? För att det är synd om barnet, bekvämt för föräldrarna att slippa montera bakåtvänd bilstol, mer plats i bilen eller vad tror ni?
    Alvin 081114 och Alice 100807
  • neas Ninna
    Lantani skrev 2011-02-06 07:16:00 följande:
    Det är ju egentligen helt otroligt skämmande, faktiskt.
    Undrar igentligen varför så många faktiskt vänder tidigit? För att det är synd om barnet, bekvämt för föräldrarna att slippa montera bakåtvänd bilstol, mer plats i bilen eller vad tror ni?
    tja, jag vet att min mamma reagerade när jag sa att han blir bakåt tills 4-5 bara han rymms i stolen, och hon undrade hur vi skulle få rum med benen. Det tar ett tag för tanken att sjunka in. Sen tror jag trångt i bilarna gör sitt till. Vi hade turen att hitta en nyare bil förmånligt (bytte från -91 till -98) som var extremt mycket större inuti, så om det blir så kommer vi få rum med 3 bakvända stolar i baksätet.

Jag kämpar dock en del med min mammagrupp så att inte vissa av dem använder tex multitechen som bältesstol sen. den har iof bältesstyrning, men den är så stor och klumpig. Jag tror att argumentet att de skulle tänka sig halva sin vikt till hängandes i bältet bakom dem vid en krock tog skruv dock.
    because I can
  • Ekorrfamiljen

Som jag skrev här tidigare så sitter min son (som fyller 5 år i maj) fortfarande bakåtvänd. Han är drygt 104 cm och väger runt 16,5 kg. Det är gott om plats kvar för honom att växa i stolen! Den är godkänd bakåtvänd till 18 kg och så länge han väger under det får han sitta kvar bakåtvänd. Jag är så glad att min man är inne på samma tanke som jag där.

Fem barn!? Det är ju .. typ Afrika!
Svar på tråden bilbarnstol framåt eller bakåtvänt????