• SretnaJa

Min 10 mån har inget bra pincettgrepp

Är det sent? Har någon ett barn som varit senare på det? Han tar oftast med hela handen även om han ibland koncentrerar sig och lägger handen över puffen och pillar med pekfingret och tummen och viker dem för att ta upp. Låter det som ett pincettgrepp? Eller början till det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-13 19:07
    han är nu 11 mån

• Svar på tråden Min 10 mån har inget bra pincettgrepp
  • SretnaJa

Kanske ingen som haft samma erfarenhet :)

• Virriga V

Ungefär så åt/äter min tjej ärtor mm + plockar allt hon kan hitta. Plockar in det med tummen och pekfinget och viker in det i handen för att sen föra det till munnen.

• SretnaJa

Tack för att du svarade :) Hur gammal är din tös? Var det vid den här åldern?

• Flickan och kråkan

Min äldsta hade inte pincettgrepp vid 10-månaderskontrollen. Han var på väg dock som läkaren konstaterade och hon var inte orolig. Han har nyligen fyllt 3 år och är inte någon motorisk gigant ...har aldrig varit det . Han har dock sedan länge kunnat alfabetet (både stora och små bokstäver), läser korta ord, skriver ord med hjälp av datorn, räknar över 100 och förvånad oss härom veckan med att berätta för oss vad alla planeterna i solsystemet hette och i vilken ordning de kommer . Ganska typiskt är att han fortfarande håller pennor m.m. med hela näven när han målar. Hans lillebror är 21 månader och har börjat hålla pennor rätt...inte alltid, men ofta.

• Virriga V
    SretnaJa skrev 2011-01-29 23:30:21 följande:
    Tack för att du svarade :) Hur gammal är din tös? Var det vid den här åldern?
    Drygt 1 år nu men ätit så ett bra tag
  • LillaFlingan

våran yngste blir 10mån idag och har inte heller pincettgreppet men det är på gång...

vår äldsta satt det redan vid 7mån.. han klappade händerna vid 7½mån..
    kröp vid 8½Mån o började i samma veva resa sig med hjälp av möbler o gå omkring dem som stöd..

det är väääldigt olika från barn till barn :)
    inte värt att jämföra.

allt kommer men i sin egna lilla takt.

vår 2a son är mycket lugnare och sävligare i sättet..:)
    han frågar dock redan "e de?", han säger "pappa" och "kaka" och "hej" :)
    och hej är ingen slump helt klart!!! vi låg inne nu under veckan pga rs virus, o när han började piggna på sig så kom en sköterska in och stod ovan hans huvud och han som låg ner tittade uppåt för att se henne och sa högljutt fleeeera ggr för att få hennes uppmärksamhet "heeej" heeeej" ... heeeej" ;))

nu är ju dock våran äldsta och 1a son också rätt tidig verbalt sätt, kanske för att jag pratar HELA tiden ;)))
    vi äro pratkvarnar allihopa :))))

nej jag vet inte, men försök att inte jämföra så mycket ts, man blir bara stressad då..
    jag är stressad för att vår yngsta inte ens kan hasa sig fram än.. MEN så andas jag lugnt o intalar mig att det KOMMER..

pappan deras började inte krypa förräns vid 11mån och han går ju som vem som helst idag :P

• SretnaJa

tack.. vad snällt att ni bryr er :)

Idag så plockade han upp puffar flera gånger med just finger och tumme även fast hans andra fingrar var där så använde han i huvudsak sin tumme och finger! Det är väl en indikation om att det är på gång? Borde vara väl?

Han gör ju så, väljer att ibland köra med pincettgrepp men annars så kör han bara med hela handen..

För att det ska räknas som pincettgrepp måste de andra fingrarna vara vikta på något sätt så att bara pekfinger och tumme är ute eller kan han lägga hela handen bredvid puffen men lirka in den med tumme och pekfinger, han lirkar ju in den så mot handflatan typ, om han inte lyckas hålla den mellan tumme och finger på sitt sätt..

Jag försöker att inte jämföra men SÅ svårt med all information om hur var och när

• 1990amanda

Min son var sen med det!  När han var säker på det och använde de mkt var han ca 11-12 månader !  Så de kommer! Låt barnet öva bara

• SretnaJa
    Lenalid skrev 2011-02-17 01:16:17 följande:
    Ser inget? :)
    1990amanda skrev 2011-02-16 13:37:33 följande:
    Min son var sen med det!  När han var säker på det och använde de mkt var han ca 11-12 månader !  Så de kommer! Låt barnet öva bara
    Okej jag ska fortsätta! Tack för att du delar med dig! Kommer kanske snart d¨:)
  • Lenalid

Vad knasigt mitt meddelande blev... Min son är 10 månader och har inget riktigt pincettgrepp än, men det är på gång....

Svar på tråden Min 10 mån har inget bra pincettgrepp