• FinastE2010

Något som sitter fast längre ner i halsen? snart 1åring som låter skitkonstigt! Röntga?HJälp!

Min snart 1åring, eller ja 11 ½ mån har nu i MINST 2- 3 månader hållt på med en konstig grej med halsen. Jätte svårt att beskriva, han harklar sig inte utan låter 100 ggr värre som att ngt sitter fast långt ner i halsen/lungan? Detta gör han flera ggr dagligen och det låter seriöst riktigt illa! Min tankegår antingen till att ngt sitter fast långt ner någonstans, astma eller ngt annat. Jätte svårt när man inte kan beskriva lätet men däremellan kan han även hosta eller öppna munnen stort o liksom "klökas". Har sökt vård för detta 2-3 ggr o det  enda dom gjort är att tittat han i halsen och lyssnat på lungorna. Känns som man mest blir bemött som en nojjig första gångsmamma. Men det är flera i min närhet som inte alls är de som oroar sig i onödan som själva tycker det låter riktigt förjävligt. Jag blir ju jätte orolig! Har försökt härma hur han låter till läkarna men det är ju bra svårt. Nu har jag iaf spelat in det med min mobil och kommer gå på måndag igen o kolla upp detta och begära att det kollar upp det ordentligt den här gången. Jag skulle verkligen inte vara så på dom om jag inte trode ngt var seriöst fel.

Har mest fått höra av läkarna att det "nog" är ngn fix idé, men jag kan nästan garantera detta inte är en fix idé som han håller på med. Han har ju dessutom som jag upplever det svårt o svälja ibland eller att ha liksom lätt klöks, det kanske inte är förknippat med detta men bara en tanke.Hans läten låter som ngn blandning mellan att ngt sitter fast i lungan o krupphosta med en slags "heshet". Någon som känner igen detta kanske eller vet vad det kan bero på?

Känns förjävligt att man inte blir tagen på allvar av sjukvården när det är fler än jag som regarerar mycket på detta. Han är ju också väldigt gnällig och det skulle ju evrklgien kunna ha ett samband med detta.

Någon som vet vad jag kan försöka be om för undersökningar för att komma till rätta med problemet? Bäst vore väl om de röntagde så de ser att inget sitter fast ngnstans. Men då undrar jag, är det skadligt med röntgen på ngt sätt på småbarn? Har väl för mig att de inte gärna gör en sådan undersökning i första taget?

Tacksam för lite hjälp!

• Svar på tråden Något som sitter fast längre ner i halsen? snart 1åring som låter skitkonstigt! Röntga?HJälp!
  • levandecharader

Hur har det gått?

• mandelblomma
    marcitron skrev 2011-01-29 23:35:11 följande:
    Lästa inte allt. Men tyvärr är det så att man måste stå på sig som FAN när man är på sjukhusen, och nästan kunna bevisa att det faktiskt är på ett elle annat vis för att det ska hända något! eller tom ljuga för att ens bli undersökt.

Låg själv inne i somras, då skulle ett par oerfarna sjuksjöterskor ta ett rygmärgsprov på mig, hade jag inte sagt nä och begärt en erfaren läkare kanske jag hade varit förlamad idag... vem vet.

Iallafall stå på dig och ge dig inte!
    oj...det är inte en syssla som sjuksköterskor brukar göra...inte i sverige i alla fall.
  • FinastE2010

En liten uppdatering.. Ringde först huddinge sjukhus idag men de sa att jag måste ha remiss för att komma till öron näsa hals. De sa att vårdguiden däremot kunde fixa remiss så jag blev kopplad dit o hon tyckte också det var förjävligt jag blivit avvisad så många ggr. När jag sen kommer till karolinska, skulle till vuxenakuten önh, så får vi vänta ett tag o sedan säger de att de INTE vill ta emot sonen o titta på han, pga att det hade med luftvägarna att göra. Så de sa först att antingen kan vi gå till vårdcentralen o hoppas på remiss eller bli slussade över till barnakuten. Så då lev man ju lite småirriterad och på barnakuten sa de först att de förmodligen inte kommer göra så mkt mer än att lyssna på han osv. och jag förklarade för dom ännu en gång att de är det enda de gör, lyckades till sist iaf övertala läkaren om en röntgen. Hon verkade ta det beslutet när jag spelade upp med mobilen hur han brukar låta så hörde hon ju själv hur illa det lät.

De gjorde sen en "vanlig" röntgen tror jag det var av magen o strupen? Stillröntgen eller vad det är?, sen fick han även dricka en konstrastvätska samtidigt som de röntagde matstrupen och kollade även hur han andades. Jag var helt övertygad om de skulle hitta ngt men de gjorde det inte! Blev dock funderad över det såhär i efterhand, om det hade varit en liten plastgrej eller ngt som sitter fast, hade det synts på dessa undersökningarna då? Lät på dom om jag inte missuppfattade det som att det i sådana fall hade synts på när han drack kontrastvätskan om det är ngt i matstrupen? Och de trodde inte han skulle ha ngt i lungan för de menade på att då hade han förmodligen fått lunginflammation och det verkar han ju då inte ha. Och syresättningen har alltid varit bra även nu o tidigare även ljudet på lungrna.

Men jag blev glad att hon iaf till sist lyssnade på mig för hon sa hon inte kommer släppa detta helt och skippa vidare remiss till öron näsa hals där de kanske kan gå ner via munnen o kolla. Men det var då jag tänkte nu i efterhand, efetrsom de gjorde röntgen, varför gjorde dom de då om det inte synts eller har jag missuppfattat ngt? Eller varför gör de isf en extrakoll med kanske kamera? Givetvis är det ju rba om de gör det men ja funderingen var som sagt om små plastbitar t.ex. inte syns på den röntgen han har gjort? Kanske skulle få tid redan nästa vecka iaf. Hoppas jag på..

Och om det inte är ngt som sitter fast så undrar man ju isf vad det beror på, för ngt måste det nästan bero på, låter inte alls normalt.. Ska börja skriva upp nu tänkte jag iaf när han gör sådär o vad han gör vid det tillfället eller precis gjort och se om det finns ngt samband någonstans. Han verkar dock göra sådär lite närsomhelst. Glad de äntligen gjorde ngt åt saken iaf! Fast det krävdes ju att man skulle bli lite arg..

• FinastE2010
    Sixxty skrev 2011-01-30 19:36:53 följande:
    Är du orolig tycker jag absolut att du ska söka vård igen. Men min spontana reaktion när jag läser första raderna är att det låter som min 10.5-månaders kille som några gånger per dag låter som om han har en astmaattack men bara testar vad han tycker är ett häftigt ljud. Han har låtit så ett tag nu.
    Oj! Hur länge har din son hållt på så? O du är säker det inte är ngt med din son?

Min son låter ju iaf riktigt förjävligt när han gör sådär. Har till och med vart folk som sagt "oj mamma ska nog gå till läkaren med dig" (som att man inte redan gjort det..) Känns ju nästan pinsamt o va bland folk när han börjar låta sådär för de tittar på mig som att han är riktigt jävla sjuk o typ undrar för sig själva vad jag gör ute med han, samtidigt som jag faktiskt kollat upp det nu flera ggr. Börjar fundera på om det ist kan vara ngt astmarelaterat på ngt sätt.

Men får väl se vad de säger på öron näsa hals kliniken sen.
  • Sixxty
    FinastE2010 skrev 2011-01-30 21:04:53 följande:
    Oj! Hur länge har din son hållt på så? O du är säker det inte är ngt med din son?

Min son låter ju iaf riktigt förjävligt när han gör sådär. Har till och med vart folk som sagt "oj mamma ska nog gå till läkaren med dig" (som att man inte redan gjort det..) Känns ju nästan pinsamt o va bland folk när han börjar låta sådär för de tittar på mig som att han är riktigt jävla sjuk o typ undrar för sig själva vad jag gör ute med han, samtidigt som jag faktiskt kollat upp det nu flera ggr. Börjar fundera på om det ist kan vara ngt astmarelaterat på ngt sätt.

Men får väl se vad de säger på öron näsa hals kliniken sen.
    Ett par månader kanske. Är helt hundra på att det inte är något fel. Han testar för att det låter och känns häftigt. Drar liksom efter andan så att det låter tätt i bröstet (svårt att förklara) och andas sedan in och ut så att det låter. Han håller på en stund varje gång, flera gånger om dagen. Är som sagt inte ett dugg orolig över det han testar in kropp helt enkelt.

Känner igen dig från en tråd där du undrade över att din som skakade konstigt på huvudet. Vet inte om jag skrev någon gång men min kille gjorde samma sak under den perioden. Testade för att det känndes häftigt.
  • Tibell

Vid vilka situationer kommer dessa läten? Är det vid mycket bus och lek? Verkar han andningspåverkat? Eller kommer de på natten?

• Tibell

Kan du inte lägga upp klippen här då? Någon kanske känner igen lätet?
    Min dotter har både astma och falsk krupp.. Jag kanske kan känna igen det ?

• mandelblomma

bra att de kollar men jag tror som flera andra sagt att det är en grej...barn har såna konstiga saker för sig i bland...ljud, saker de gör, bara för att testa och för att de kan. Men är du orolig så är det bra såkalrt att de utrett, och de verkar de gjort ordentligt nu :)

Astma eller falsk krupp skulle läkaren känt igen på ljudet :)

• FinastE2010
    Tibell skrev 2011-01-30 21:20:54 följande:
    Vid vilka situationer kommer dessa läten? Är det vid mycket bus och lek? Verkar han andningspåverkat? Eller kommer de på natten?
    Som sagt det kan komma i stort sett när som helst på dygnet ofta håller han på mer om kvällarna tror jag. Eller ja, han håller ju på så dagtid också så svårt o säga. Men det kommer både då han sitter i vagnen eller leker o busar så det verkar inte ha ngn betydelse och läkaren har ju kollat hans syresättning flertalet ggr o det är inget konstigt med det. Ibland kan jag tycka han verkar andningspåverkad (fast enligt läkare är han inte det?) men jag kopplar det till att han ofta andas högt eller vad man ska säga men det är inget jag tänkt jätte mkt på, det tror jag många kan göra ändå.

Tyvärr kan jag inte ladda upp från mobilen till datorn då jag inte har sladden till luren men jag skulle ju kunna spela in det imorrn med datorn kanske. Fast kanske kan maila dig det ist då? :) För o se om du känner igen. Däremot så känns det ju som att om det hade varit astma så borde ju läkaren ha märkt det? Ja man kan ju spekulera hur mkt som helst. Jag hade inte varit orolig om jag inte tyckte det lät helt sjukt, för det gör det ju faktiskt. Var ju en senast idag i väntrummet som vände bort sitt abrn när han började låta sådär och jag fick snabbt örklara han inte var sjuk, hon trodde ju själv han hade ngt väldigt fel i halsen/lungan på ngt sätt verkade det som.
    Sixxty skrev 2011-01-30 21:17:01 följande:
    Ett par månader kanske. Är helt hundra på att det inte är något fel. Han testar för att det låter och känns häftigt. Drar liksom efter andan så att det låter tätt i bröstet (svårt att förklara) och andas sedan in och ut så att det låter. Han håller på en stund varje gång, flera gånger om dagen. Är som sagt inte ett dugg orolig över det han testar in kropp helt enkelt.

Känner igen dig från en tråd där du undrade över att din som skakade konstigt på huvudet. Vet inte om jag skrev någon gång men min kille gjorde samma sak under den perioden. Testade för att det känndes häftigt.
    Ok sönt du är säker på det iaf! Skulle va intressant o få höra hur han låter för att se om det likna min son på ngt sätt. Ja precis jag är "huvudskakat ts" ;)  men insåg rätt snabbt efetr att det var rätt vanligt. :) Så det är inget som bekymrar mig längre, men just i den stunden såg det läskigt ut, han slutade dock himla med ögonen. ;)

Men vad gäller det här så är jag inte den enda som oroar mig. Läkaren fick ju lyssna och tyckte också det lät rätt konstigt.
  • FinastE2010
    mandelblomma skrev 2011-01-30 21:32:36 följande:
    bra att de kollar men jag tror som flera andra sagt att det är en grej...barn har såna konstiga saker för sig i bland...ljud, saker de gör, bara för att testa och för att de kan. Men är du orolig så är det bra såkalrt att de utrett, och de verkar de gjort ordentligt nu :)

Astma eller falsk krupp skulle läkaren känt igen på ljudet :)
    Ja hur det än ligger till är det skönt de har tagit en på allvar nu iaf! Vet ju också att barn kan ha mkt skumt för sig, det ser jag ju andra barn hålla på med också massa konstigheter, men när det låter som halva lungan håller på att halft kollapsa så är det ju klart man blir oroad.
  • xXMaLoXx
    FinastE2010 skrev 2011-01-30 21:46:07 följande:
    Ja hur det än ligger till är det skönt de har tagit en på allvar nu iaf! Vet ju också att barn kan ha mkt skumt för sig, det ser jag ju andra barn hålla på med också massa konstigheter, men när det låter som halva lungan håller på att halft kollapsa så är det ju klart man blir oroad.
    Skönt att de iaf tar dig på allvar nu, även om det visar sig att det faktiskt inte är något. Det kan ju vara så att de vill gå vidare, dels för att du faktiskt har blivit bortsjasad tidigare i princip...och sen att de verkligen vill gå till botten. Jag tror spontant inte att det är någon fara, eftersom han har bra syressättning och att han hållt på ett tag utan att egentligen ha visat upp några andra "konstigheter" som man skulle kunna sätta i samband.

När jag tänker efter så har min son också haft skumma ljud för sig. Under en period så började han låta som att han hade svårt att få luft, jag blev livrädd och han asgarvade. Så höll han på ett tag och tyckte det var skitkul, han hade väl upptäckt ett nytt ljud och att han kunde kontrollera andningen på något vis.

Det är inte så konstigt att du oroar dig när det låter som att han har problem med hals eller andning, det vore underligare om man som förälder inte reagerade alls. Jag tycker att man ofta inom sjukvården nästan blir dumförklarad, men hur fasiken ska man i alla lägen kunna veta vad som är normalt eller inte? Det är väl bättre att man får det kontrollerat, för barnets och sin egen skull.
    www.hecate.se Theo 100111 <3
  • Javah

Min son hade konstiga läten för sig i den åldern och var hes. det visade sig bero på att han fick upp magsyra i munnen eftersom hans magmun inte höll riktigt tätt. Skulle det kunna vara något sådant kanske?

• FinastE2010
    Javah skrev 2011-01-31 00:14:11 följande:
    Min son hade konstiga läten för sig i den åldern och var hes. det visade sig bero på att han fick upp magsyra i munnen eftersom hans magmun inte höll riktigt tätt. Skulle det kunna vara något sådant kanske?
    Det har jag ingen aning om, men på vilketsätt visar det sig isf? Och vilken typ av undersökning gör man då för att få reda på det?

Jag har fått remiss till öron näsa hals på torsdag, så d vill jag ju att det kollar alla tänkbaa möjligheter om vad det kan vara om inget nu sitter fast någonstans, vilket det inte verkar göra nu då han blviit röntgad. Men känns ju troligt det är NÅGONTING men svårt för mig o veta vad baa o vad för typ av undersökningar han isf skulle behöva göra.
  • levandecharader

Hur har det gått? Eller det kanske inte var nu i torsdags du var där det kanske var torsdag i nästa vecka du skulle till önh?

• FinastE2010
    levandecharader skrev 2011-02-04 18:42:43 följande:
    Hur har det gått? Eller det kanske inte var nu i torsdags du var där det kanske var torsdag i nästa vecka du skulle till önh?
    Var där nu i torsdags och det gick ner med kamera i halsen på han. O det hittade ingenting konstigt alls. Spelade även upp mina ljudklipp igen på mobilen för den här läkaren också och han tyckte ljudet lät lite kruppliknande men han sa att det förmodligen säker är en fix idé som han har för sig. Men det sjuka är ju att det låter riktigt allvarligt när han gör så! Jag frågade om det kunde bero på ngt annat som t.ex. astma men han sa att han såg på andningen att han tar fina andetag och han har inget pipande helelr som man brukar ha vid astma, så ja uppenbarligen är inte någonting fel! nu Har de ju både kollat med kamera i halsen, han har fått svälja kontrastvätska o blivit röntgad för att se om ngt är i matstrupen, en slätröntgen av matstrupen o kollat på hans andetag via röntgen o de hittar ju ingenting! Så hoppas han slutar med detta snart. Folk kollar ju på oss som han är dödssjuk när han gör sådär, elelr undrar vad fan han håller på med. :P Men även denna läkaren höll ju med om att han lät ju lite "småsjuk" när han gjorde dessa ljud.

• Tibell

Hur har det gått för sonen din ? Låter han fortfarande likadant eller kom ni fram till vad det berodde på?
    Hoppas han mår bra i allafall =)

• pluvdo

Kan du inte lägga upp ett ljudklipp som visar hur din son låter? För fram till för någon månad sedan hade sonen något ljud för sig ibland som lät jätteotäckt. Som att han försökte andas in, men hade något i halsen som satt ivägen. Lite som när man drar efter andan väldigt mycket, eller nåt. Det är inte så din son låter, eller?

Sonen har haft andra konstiga ljud för sig också och... ja, bebisar verkar ju få för sig att vissa ljud är roliga. Om han nu blivit kontrollerad ordentligt och de inte hittat något så är det nog bara så att han fått för sig att det är roligt att låta sådär.

Svar på tråden Något som sitter fast längre ner i halsen? snart 1åring som låter skitkonstigt! Röntga?HJälp!