• Gotlandsunge

Varannan vecka - vilken dag byter ni på?

Ni som har barnen varannan vecka, vilken veckodag byter ni på?
    Om ni vill får ni gärna ange varför ni kom fram till just den dagen.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varannan vecka - vilken dag byter ni på?
  • Linda1976
    hopee skrev 2011-01-31 08:38:17 följande:
    Kanske lite ot men vi hämtar och lämnar alltid hemma hos någon av oss och kanske tom äter midddag tillsammans.Synd att inte fler kan ha det så
    Att vi byter av vid en hämtning har inte med ovänskap att göra, det har bara blivit så. Vi kan också äta middag, fira jul, hjälpa varandra med allt från däckbyte, blomvattning, byte av dagar osv. Och ja, jag håller med dig, så borde ALLA kunna ha det om viljan finns hos båda parter.
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • JuliaåRonjasmammis
    Linda1976 skrev 2011-01-31 12:06:57 följande:
    Att vi byter av vid en hämtning har inte med ovänskap att göra, det har bara blivit så. Vi kan också äta middag, fira jul, hjälpa varandra med allt från däckbyte, blomvattning, byte av dagar osv. Och ja, jag håller med dig, så borde ALLA kunna ha det om viljan finns hos båda parter.
    Så gör vi med! Att träffas vid överlämningarna (när barnet var liten) var ofta för stressigt, men annars har vi alltid träffats och umgåtts rätt ofta. Och så ställer vi upp för varandra om det krisar på ett eller annat sätt.

Senast hjälpte jag och min man exet och hans sambo att flytta, och i höstas fick jag låna deras bil ett par gånger när vår var trasig.

Nu när sonen blivit tonåring är det väldigt skönt att vi kan ha en så bra relation, framför eftersom vi inte längre har några fasta veckor eller dagar, utan det bestämmer han själv beroende på skola, aktiviteter, kompisar och flickvän. Ett sånt upplägg hade nog inte funkat om vi inte hade haft en såpass bra kontakt.
    Don't mess with my integrity!
  • smilez

Söndag kväll så att man hinner få lite tid med mamma/pappa innan det är dax för förskola igen på måndagen.

• Rumpetroll
    Philippa skrev 2011-01-30 14:02:24 följande:
    Vi hade på måndagar, för då fick man hela helgen ifred......
    Guld gossarnas Super Mamma skrev 2011-01-30 14:03:50 följande:
    måndagar då,lämnade/hämtade på förskolan så slapp man ses då det alltid blev groll annars....
    På måndagar av exakt samma anledning som föregående talare
  • Linda1976
    JuliaåRonjasmammis skrev 2011-01-31 12:18:15 följande:
    Så gör vi med! Att träffas vid överlämningarna (när barnet var liten) var ofta för stressigt, men annars har vi alltid träffats och umgåtts rätt ofta. Och så ställer vi upp för varandra om det krisar på ett eller annat sätt.

Senast hjälpte jag och min man exet och hans sambo att flytta, och i höstas fick jag låna deras bil ett par gånger när vår var trasig.

Nu när sonen blivit tonåring är det väldigt skönt att vi kan ha en så bra relation, framför eftersom vi inte längre har några fasta veckor eller dagar, utan det bestämmer han själv beroende på skola, aktiviteter, kompisar och flickvän. Ett sånt upplägg hade nog inte funkat om vi inte hade haft en såpass bra kontakt.
    Underbar läsning
  • Bergatagen

Byter på måndagar. Precis som många andra här; slippa massa tjafs med exet. Ena  lämnar på dagis den andra hämtar. Bytte tidgare på söndagar men det var jämt tjafs om tiden. Fick barnen otvättade och utan att den yngsta (av tre)  hade sovit middag. Just det sistnämnda funkar på dagis. Därav bytte vi dag på mitt initiativ.
    Vi kör varannan vecka men jag har ofta någon av mina barn hos mig de veckornsa jag är "ledig" för att få lite egen tid med någon av dem. Dessutom så saknar jag dem så in i helvetes mycket när de inte bor hos mig. (de är 2 år, 4 år och 5 år)

• JT25

Vi byter på fredagar, allt för att tjejerna ska hinna landa hos respektive förälder och inte "köras iväg" till förskolan på en gång. Ibland blir det byte över dagis, annars kör vi dom till varann om man är ledig. Tycker det är viktigt för barnen att se att mamma och pappa är vänner och bryr sig om barnens bästa. Trött på folk som inte kan svälja stoltheten eller vad det nu hänger på när man inte kommer överens med exet. Och då var den han som plötsligt lämnade mig när han träffat en ny som han nu bor med. Tänker aldrig lägga över en vuxens misstag och dumhet på mina barn!!! 

• cocos87

Förr bytte vi på månadagar, en av oss lämnade på dagen den andra hämtade. Men nu byter vi på söndagar då det är mkt enklare när vi bor på olika orter.

Nathalie 090607, Leo 101105
  • Running K

Byter på onsdagar. Det föll sig så bara. Det är praktiskt att inte ha en hel arbetsvecka med dottern. Jag tycker också att det är skönt att helgen är befriad från den värsta hämtningskramigheten eller ångesten när man ska lämna ifrån sig dottern. Det blir lite stökigt ibland när jag inte riktigt har koll på när jag har henne eftersom det flyter över både jämna och ojämna veckor, men jag är i stort väldigt nöjd (så nöjd man kan vara över att inte få ha sitt barn heltid...).

• Linda1976
    JT25 skrev 2011-02-03 11:21:14 följande:
    Vi byter på fredagar, allt för att tjejerna ska hinna landa hos respektive förälder och inte "köras iväg" till förskolan på en gång. Ibland blir det byte över dagis, annars kör vi dom till varann om man är ledig. Tycker det är viktigt för barnen att se att mamma och pappa är vänner och bryr sig om barnens bästa. Trött på folk som inte kan svälja stoltheten eller vad det nu hänger på när man inte kommer överens med exet. Och då var den han som plötsligt lämnade mig när han träffat en ny som han nu bor med. Tänker aldrig lägga över en vuxens misstag och dumhet på mina barn!!! 
Svar på tråden Varannan vecka - vilken dag byter ni på?