• Anonym

"Tykännas eller vara blyg för andra"? Barn som är ca 9 månader.

Hej!

Vår son är 9 månader och har sen ca 2 veckor börjat bli rädd som någon han inte känner igen kommer fram. Att han "tykänns" säger vi men jag vet inte om det eg heter så. När han blir trött på kvällen är det bara jag som kan lägga, trösta, skrek 1 timme när vi hade barnvakt o var på föräldramöte förra veckan.

Min fråga är iaf. om man bara ska gilla läget och detta "går över med tiden" eller om man nu ska "öva honom" på att vara ifrån mej???

Tack för svar! / A.R   

• Svar på tråden "Tykännas eller vara blyg för andra"? Barn som är ca 9 månader.
  • BVC Sköterskan

Hej!

Han är uppenbarligen i behov av extra närhet och trygghet från framför allt dig. "Separationsångets-fas" brukar det kallas. "Tykännas" är väl att vara mammig eller pappig vad jag vet, så det passar också in ;)

De flesta barn kommer in i en sådan fas under andra halvåret. Klassiskt är att de brukar bli rädda för både nya, men även mer eller mindre kända människor också. Dessutom får många barn problem med sömnen. De får svårt att somna och de vaknar oftare. 
    Egentligen är det ett betyg på att er son vet att ni är föräldrarna och han känner sig trygg och säker med er.

Generellt skall man inte påskynda denna process, som går över av sig själv. Ni får helt enkelt tillåta honom att vara avvaktande/rädd. Att träna honom att vara utan dig vore fel tycker jag, men självklart skall även pappa kunna lägga och trösta honom. Normalt brukar denna fas gå över inom några veckor eller månad. 

MVH Christine

• Anonym

Tack snälla för ditt svar!!!

Svar på tråden "Tykännas eller vara blyg för andra"? Barn som är ca 9 månader.