• Anonym (tilda)

Angående sömn

Hej!

Vi har en 12 veckors liten tjej som jag helammar. Under natten ammar jag henne 2-3 gånger.

Vår dotter brukar somna inför natten vid 21-22 tiden, så sover hon bra fram till 01-02. Därefter går jag upp och ammar henne. Men sen, från den här tiden och fram till 07 tiden på morgonen, alltså när vi "startar" dagen så stökar och brötar hon NON STOP, hon stönar, vänder och vrider på sig, armar och ben far runt och hon är knappt stilla något. Om jag lägger en mjuk hand på hennes bröst kan hon bli stilla för någon sekund men sedan är hon igång igen. I natt höll hon på så här från 24-07 .

Jag undrar om detta är hennes REM sömn? Får hon så mycket sömn och vila som hon behöver? är hon orolig? kan hon inte koppla av?

Kan JAG göra något för att hon ska får en god natts sömn med vila och återhämtning?

På morgonen när vi går upp är hon väldigt trött, jag upplever henne inte som utvilad.

Under dagen sover hon djupt och är alldeles stilla, hon har lätt för att somna själv under dagen och har tidigare kunnat sova i tre timmar på förmiddagen men nu sover hon ca två innandet är dags för vakentid och sedan mer sovtid.

Längre fram mot kvällen har hon alltmer svårare att somna själv, då behöver hon hjälp.

Läste något i en tidning om att det är i djupsömnen som barnet återhämtar sig?

Tack för din hjälp.

• Svar på tråden Angående sömn
  • BVC Sköterskan

Hej!

Generellt får små barn svårare att komma till ro under kvällen. Vilket kan bero på fler saker, men det är ganska vanligt att dagens intryck påverkar i din dotters ålder. Vilket gör att de behöver lugn och ro och chans att varva ned.
    Inte förrän vid tre månader brukar de kunna komma ihåg rutiner och anpassa sig efter dem. Det ser naturligtvis väldigt olika ut, men många föräldrar kan nu se att deras barn har ett sömnmönster. Utifrån det kan man alltså påverka sitt barns vaken och sovperioder mer eller mindre.

Med rutiner kan man alltså hjälpa barnet att hitta/förändra sin dygnsrytm. 
    Se till att aktivera er lagom under dagen och låt gärna dagarna se ganska likartade ut, med mat- och sömn-tider. Utomhusluft brukar ge god sömn, vilket även i det långa loppet påverkar nattsömnen positivt. 

Djupsömnen kommer oftast i början på natten och REM sömnen under den senare delen. Under djupsömnen producerar kroppen bland annat tillväxthormon och återhämtar sig (precis som du nämnde).
    Av din beskrivning verkar det som att hon får sin djupsömn före midnatt och sedan sover hon mer "oroligt", dvs REM-sömn resten av natten. Vilket inte är så konstigt, då små barn har betydligt större del REM-sömn än  vuxna. Inte förrän barn är tio år eller äldre, sover de mer som vi vuxna. 

Förmodligen kan du inte göra så mycket mer än att hjälpa henne hitta en dygnsrytm och skapa förutsättningar för henne att varva ned.

MVH Christine 

Svar på tråden Angående sömn