Äldsta barnet sjukt, nu orolig för lillasysters motorik
Hej,
Vårt äldsta barn hade en sjukdom som bl.a. påverkade muskelstyrka och grovmotorisk utveckling. Det fanns många andra symtom, och lillasyster har inte visat tecken på några av dem. Däremot så händer det inte så mycket med grovmotoriken, och jag börjar bli orolig. Min största rädsla är såklart att också den lilla ska visa sig vara sjuk!
Hon är drygt 8 mån, och har precis förstått att man KAN stödja sig på benen. Hon står inte om man håller henne, men trycker ifrån lite med benen.
Hon sitter, och vänder sig ibland från mage till rygg. Men aldrig från rygg till mage. Trycker sig baklänges när hon ligger på mage på golvet.
Man skulle kunna förklara allt med att hon är ett väldigt nöjt barn, hon hittar alltid något att sysselsätta sig med och har inte det där extra "drivet" för att lyckas ta sig runt och fram. Hon är dessutom väldigt social och pigg på att härma oss när vi säger ord och gör ljud, så motoriken kanske får komma i andra hand för henne.
Min fråga nu är hur länge jag kan tänka så om hennes utveckling? Hur vanligt är det att barn i hennes ålder har en sån nivå på motoriken?