• Anonym

Ska jag fotsätta väcka henne?

Hej!

Jag har en dotter på 3½ månad som äntligen börjat sova på nätterna efter att ha varit vaken hela nätter tidigare. Hon somnar fortfarande sent men när hon somnat så sover hon bra. När vi var på läkarkontroll när hon var 2 månader så hade hon jut börjat sova ordentligt och det kunde då gå upp mot 9-10 timmar mellan måltiderna. BVC läkaren tyckte detta var för lång tid och tyckte att jag skulle väcka lillan så det inte gick mer än 7 timmar mellan målen. Ibland vaknar hon själv men oftast får jag väcka henne vilket känns lite småtaskigt. Hur länge måste jag fortsätta med detta? Hon går upp i vikt som hon ska och mår bra. Läkaren sa dok något om att det inte var bra för hjärnan att bebisen fick för lågt blodsocker. Oftast somnar hon om efter att hon ätit och sover då mellan 2 och4 timmar till.

Jag måste också fråga om det är möjligt att på något sätt påverka dotterns sömn så att hon kanske somnar lite tidigare? som det är nu somnar hon nästan aldrig före 00 inte för att det gör så mycket men eftersom hon sover hela förmiddagen sen blir liksom aktiviteter och annat svårt.

Tack för svar!

• Svar på tråden Ska jag fotsätta väcka henne?
  • BVC Sköterskan

Hej!

Vid hennes ålder kan man påverka sömnen, till viss del förstås. Kroppen kan vänja sig vid ett visst mönster och om du tar "små steg i taget", så kan du förskjuta tiden.
    Försök skapa rutiner som passar er, håll henne vaken genom att sjunga, leka och prata med henne. Skapa lugn och ro när det är dags att varva ned, för att sova så småningom.
    Att äta runt fem-sex mål per dag och vila tre gånger under dagen kan vara bra. Totalt brukar det bli cirka femton timmars sömn under dygnet, varav fem under dagen.

Det låter onekligen som att hon sover ovanligt länge, men är hon pigg på dagen och växer och utvecklas väl borde der inte vara något hinder, enligt min erfarenhet.

MVH Christine

• Anonym

Tack för ditt svar. Jag har försökt skjuta lite på sovandet på kvällen och det har funkat någorlunda. Igår somnade hon för natten redan klockan 22 vilket är ovanligt tidigt för henne.

Jag har inte vågat låta bli att väcka henne för att hon ska äta men har nu låtit det gå 8 timmar mellan matningarna och hon verkar nöjd och glad, men jag har ju inte vägt henne på ett tag. Hon har alltså inte vaknat av sig själv efter 8 timmar utan jag har fått väcka henne. Hur länge törs man låta henne sova utan att äta?

• BVC Sköterskan

Hej!

Det hänger mycket på hur hon växer. Går hon upp i vikt, vilket hon borde göra om hon äter fem-sex gånger per dygn, så kan hon sova hela natten. 

Du skulle dock kunna väcka henne på morgonen, dels för att äta och dels för att hon skall vakna. På så vis kan du lättare styra in henne på att sova ett längre pass på fm, sedan ett i samband med lunchen och slutligen ett längre på em. Sista vilan kanske kan vara runt tre, för att kunna somna vid åtta för natten.

MVH Christine

• Anonym

Jag har funderat på att låta bli att väcka henne för att se om hon då vaknar på morgonen och vill vara uppe lite så att säga.

Har tyckt det varit lite läskigt att exprimentera, är rädd att det ska skada henne på något sätt men hon borde väl vakna och tala om om hon behöver komma upp och äta? Har varit väldigt nojjig med hennes mat sen hon föddes då de skrämde mig lite på bb och därför är det sällan hon liksom verkligen talar om ljudligt att hon är hungrig. När hon är vaken skriker hon likso inte för att hon är hungrig, kanske för att jag liksom ser tidigare att hon är hungrig och då matar henne innan hon hunnit bli ledsen för att hon är hungrig. Är det dumt? Kan jag ha tagit bort hennes reflexer att tala om att hon vill äta?

• BVC Sköterskan

Hej!

Självklart har du inte tagit bort hennes reflexer att säga ifrån. Barn är dock olika i hur högt dem siganlerar, precis som vi vuxna.
    Jag skulle hellre säga att du var tidig med att lära dig tolka hennes signaler Glad

Det låter som att din erfarenhet från BB fortfarande sitter i och att läkaren på BVC oturligt nog spädde på din oro. Jag tycker att du pratar med din BVC-sköterska om din oro, så att hon kan hjälpa dig se det friska och sunda hos din dotter. Vilket i sin tur gör dig mer säker och trygg.

Det finns ingen bättre mamma till din dotter, än Du!

MVH Christine

Svar på tråden Ska jag fotsätta väcka henne?