BeSafe iZi Kid eller Britax hi-way?
Ska köpa bilstol eftersom lillan snart vuxit ur babyskyddet.
Vad är era erfarenheter av BeSafe iZi Kid och Britax hi-way? Fördelar/nackdelar?
Ska köpa bilstol eftersom lillan snart vuxit ur babyskyddet.
Vad är era erfarenheter av BeSafe iZi Kid och Britax hi-way? Fördelar/nackdelar?
Vi har en britax hiway och är mycket nöjda! Tar liten plats, man kan ha den till 25 kg är bara några fördelar.
Vi har haft båda stolarna och jag tycker britax hi-way är bättre.
Den tar betydligt mycket mindre plats i bilen, lättare att montera och den är godkänd upp tll 25 kg.
Medans besafen bara är godkänd tll 18kg och tar mycket mer plats i bilen.
Besafen kan förvisso ändra läge på när man åker (vilket jag trodde skulle vara jättebra) men i använde aldrig den funktionen.
Jo det är ju det där att BeSafe iZi Kid bara går till 18kg som jag är lite fundersam på, annars gillar jag verkligen den. Kanske är onödiga saker men jag fastnade för finesserna med magneter till bältena, att den lägg går att luta och att man kan höja nackstödet enkelt och att bältet då följer med.
Dum fråga men vid vilken ålder brukar barn vara uppe i 18kg?
Vi har iZi Kid, köpte den för att den klarat alla säkerhetstester bäst. Vet dock inte hur det gått för Britax i dessa tester. Nu är min dotter ganska liten men enligt hennes BVC-kurva skulle hon väga runt 18 kg vid 7 års ålder =P Jag tror hon är på -2 kurvan dock. Jaa asså magneterna är helt underbara, jätteskönt att bältet inte är ivägen när man ska sätta i barnet, och det är jättesmidigt att höja och sänka nackstödet.
BeSafe är ju en nordisk stol som är van vid vårt klimat och det tycker jag känns tryggt med tanke på den stora värmeskillnad vi har i detta land. Får fundera lite mera ang vikten.
Ja vår lilla tjej är rätt så matglad så hon kanske spränger 18kg gränsen tidigt Ska kolla på BVC i morgon när hon beräknas nå 18kg om hon följer sin kurva. Alltid nått att gå på iaf.
Någon som vet vilken av dem som ger bäst benutrymme?
Alltså såhär sa en tjej som säljer Besafestolar i min stad (jag uppfattar personalen på det stället som mycket kunniga i övrigt):
Besafe stolen ÄR godkänd till 25 kg, sålänge barnets huvud inte går över kanten..?
Jag tycker att det var ett märkligt uttalade; antingen är den väl godkänd eller så är den inte det? Jag ska fråga vad de menade nästa gång jag är där.
Vad gäller benutrymmet så borde det väl bero på vad man har för bil? Hur stort utrymmet är där menar jag? Om jag fattat det rätt så anses väl Besafestolen som "liten" och trång.
Vi måste kolla om vi får plats med en besafestol till i bilen, till lillebror. Vi har inte plats bakom förarsätet, den måste sitta fram (framför den andra stolen). Jag är inte helt säker på att det går.
kan man inte justera hi wayen..alltså i ryggläge..tänker på om man sätter sin lilla 6.7 månaders i den...inte ska väl en så liten sitta helt upprätt.kan ju inte va bekvämt för 5 öre..de måste ju få sova bra de är ju så små menar jag...hört ngn som sa att de finns en slags kloss man ska stödja upp stolen på, snälla vet nån o kan förklara riktigt hur man gör om den är ställbar el vad man kan göra. tack
kan man inte justera hi wayen..alltså i ryggläge..tänker på om man sätter sin lilla 6.7 månaders i den...inte ska väl en så liten sitta helt upprätt.kan ju inte va bekvämt för 5 öre..de måste ju få sova bra de är ju så små menar jag...hört ngn som sa att de finns en slags kloss man ska stödja upp stolen på, snälla vet nån o kan förklara riktigt hur man gör om den är ställbar el vad man kan göra. tack
Vi har en Izi kid x2 tror jag det är. Tycker inte att luningsfunktionen är speciellt märkvärdig...har henne alltid som mest bakåtlutat och det är inte speciellt mycket tycker jag. Hon tappar huvudet så ibland måste jag sitta och hålla upp det.
Sen tycker jag det är synd med 18 kg gränsen...tror inte hon kommer upp i det innan hon är 4 år men man vet aldrig. Sen får man ju inte ha den framåtvänd heller.
Men annars är vi väldigt nöjda med den.
Så länge man är beredd på att man kanske måste köpa ytterliggare en bakåtvänd stol ser jag inget problem med att köpa en stol som endast är godkänd till 18 kg. Och i "bästa" fall kanske man inte behöver någon ytterliggare bakåtvänd stol. Min 5-åring väger 16-17 kg, fast han är ganska liten.
Jag tycker ni ska testa båda stolarna i bilen och se vilken som känns bäst.
Eftersom Britax Hi-Way tar mindre plats i bilen, ger mer benutrymme och är godkänd till 25 kg, ser jag ingen som helst anledning att välja en BeSafe....
Vi har en iziKid x3 och är supernöjda. Stolen känns trygg och säker i konstruktionen. Vippfunktionen använder vi nästan varje gång vi kör. Och det var den som dottern satt bäst i. Väljer ni mellan en besafe och en britax tycker jag att det som ska fälla avgörandet är 1. hur barnet sitter i den och 2. hur den sitter i bilen.
Vi kom fram till att vi föredrog att köpa en stol som hon sitter bra i *nu*. Blir den för trång innan hon är redo att vändas framåt så köper vi en annan, större bakåtvänd. Vi ville inte köpa en för stor stol till henne nu bara för att den skulle räcka längre.