• valentina08

PEDOFILI!! snälla hjälp mig med detta!

Hej allihop. Ska göra ett arbete om pedofiler och svenskars syn på pedofiler.
    Därför behöver jag er hjälp.
    Jag skulle VERKLIGEN VERKLIGEN uppskatta om ni kunde svara på 5 st frågor. Bara kort kort, så kort eller så långt ni vill!! Alla svar är BRA och UPPSKATTADE svar!

Fråga:
    1 Anser du att pedofili är en sexuell läggning eller en psykisk störning?
    2 Tror du att pedofili går att "bota"
    3 Tycker du att dem ska hängas ut på internet som man gör i USA?
    4 Tror du att det finns pedofiler som inte våldtar barn eller är det oundvikligt för en pedofil?
    5 Hur tycker du man ska handskas med pedofiler? vårda eller straffa?

Tacksam för precis alla svar jag får!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-31 21:10
    1) Med psykisk störning, menar jag som det låter, någon form av störning i personens psyke. Sen vad det är för störning osv, det får ni spekulera om bäst ni vill.

2) I USA finns adresser, bild och namn på alla dömda sexualförbrytare. Där du som granne kan surfa in och kolla om det finns någon i din "community". Där ser du hans/hennes bild, namn adress.

3) Sista frågan där jag undrar om att straffa, även där får du spekulera själv kring vilket straff som kan tänkas vara passande. Livstids fängelse, dödsstraff? Det är upp till dig om du vill skriva specifikt vilket straff du anser vara passande, eller så kan du hålla det för dig själv.

Tacksam återigen för era svar =)
  • Svar på tråden PEDOFILI!! snälla hjälp mig med detta!
  • Sannive

Fråga:
    Sexuell störning, inte läggning.

I vissa fall går det säkert, i andra fall inte. Det beror nog på hur mottaglig och medgörlig pedofilen är.

Nej, förhoppningsvis har man vid det tiden för återanpassing i samhället redan klarat av att vårda och rehabilitera så personen inte längre utgör ett hot.

4 Tror du att det finns pedofiler som inte våldtar barn eller är det oundvikligt för en pedofil?
    Det finns pedofiler som inte ens vidrör barn utan bara behöver titta. Alla är långt ifrån våldsamma.

Logik säger att man bör vårda i första hand och straffa när personen fattar varför den blir straffad.
    (Instinkten säger plåga den djävel som har förgripit sig på ett barn till h*n själv snyftar och ropar på mamma.. )

• Lavish
    valentina08 skrev 2011-01-31 20:48:58 följande:
    Hej allihop. Ska göra ett arbete om pedofiler och svenskars syn på pedofiler.
    Därför behöver jag er hjälp.
    Jag skulle VERKLIGEN VERKLIGEN uppskatta om ni kunde svara på 5 st frågor. Bara kort kort, så kort eller så långt ni vill!! Alla svar är BRA och UPPSKATTADE svar!

Fråga:

Tacksam för precis alla svar jag får!!!

1. Jag anser att det är en sexuell störning. Närmre psykisk störning om jag måste välja.
    2. Nej, det tror jag inte (men jag vet inte)
    3. Nej, men för DÖMDA sexbrottslingar kanske det vore intressant med något varningssystem till föräldrar.
    4. Jag tror att det finns väldigt många pedofiler som inte våldtar barn, kanske rentav majoriteten.
    5. Jag tycker man ska handskas med pedofiler på det sätt som minskar risken mest att de förgriper sig på barn. Vård, om man ser möjlighet att lära dem avstå från att förgripa sig. Livstids inlåsning om det inte går att se en sådan möjlighet (t.ex om de flera gånger återfallit i övergrepp efter att ha fått vård).

Jag ser ett problem med din frågeställning. Du använder ordet pedofil som om det rör sig om en brottsling. Det är inte brottsligt att vara pedofil. Ingen kan veta vem som är pedofil. Det som är brottsligt är sexuella övergrepp mot barn.

Således blir frågor som "Hur ska man handskas med pedofiler" och "Tycker du att pedofiler ska hängas ut" väldigt märkliga. Med dessa frågor antar jag att du syftar på DÖMDA SEXBROTTSLINGAR. Inte pedofiler som aldrig gjort något mot ett barn och som ingen vet är pedofiler?
  • Chinchilli

Ett litet svar till Veladis.

Ja man ska vara källkritisk, var på en föreläsning med henne då hon visade upp mycket ny fakta och forskning som visade på att det var just en sexuell läggning, dock hittade jag bara denna artikel när jag snabb-googlade :) Så visst, forskare är VÄLDIGT oeniga än så länge vilket innebär att man själv får välja "sida" om vad man tror att det är.

Dock ser jag personligen inte att det skulle vara någon skillnad på att attraheras av ett kön eller en ålder. Om någon till exempel har en sexuell läggning till att gilla att ha sex med någon av manligt eller kvinnligt kön (typ bisexuell) kan denna någon likväl ha en sexuell läggning som innebär att denne gillar att ha sex med någon som är vuxen likväl som ett barn? Skrev jag förståeligt nu? Antagligen inte... är för trött...

Man är helt enkelt LAGD åt ett håll, alltså en läggning, det är min åsikt  :) 

God natt gott folk! 

• Kokomo

Sexuell störning

Nja. Jag tror att man alltid har kvar störningen men jag tror att den går att bota såtillvida att man inte förgriper sig på barn dvs lever ut sin störning.

Verkligen inte.

Givetvis finns det pedofiler som inte våldtar barn.

Vårda i första hand och straffa i andra hand.

Vidare skriver jag under på Lavishs invändningar mot din frågeställning.

• Mamma till 7

Fråga:
    Det är en sexuell störning, men jag tror också att den ofta kommer i kombination med psykiska störnngar.

Nej, jag tror inga sexuella läggningar kan botas.

Svår fråga. På det stora hela skulle jag dock vilja säga nej.

jag tror att det finns många pedofiler som är väl medvetna om sin läggning och därför inte hamnar i situationer där de skulle frestas. Så jag tror inte att det är oundvikligt.

Nu är ju denna fråga rätt så kasst ställd. Om en pedofil inte har begått ett brott ska man såklart inte göra något av alternativen. Om pedofilen begått brott så är det straffa som gäller - barnmisshandel är alltid barnmisshandel. Det utesluter ju dock inte stödgrupper och liknande för dem dömde.

• Mamma till 7
    Familjeliivsfinastenick skrev 2011-01-31 20:53:17 följande:
    Fråga:
    Störning.

Nej.

Vet ej hur du menar. Du måste förtydliga frågan för att kunna få vettiga svar.

Ja.

Det beror på om dom gjort något brottsligt. Förresten Vad menar du med straff? Vi har väl bara vård i sverige oavsett brott?

Är det på grundskolenivå du gör detta arbete?
    Vad är egentligen ditt svar på fråga 4?
  • Veladis
    Chinchilli skrev 2011-02-01 22:48:52 följande:
    Ett litet svar till Veladis.

Ja man ska vara källkritisk, var på en föreläsning med henne då hon visade upp mycket ny fakta och forskning som visade på att det var just en sexuell läggning, dock hittade jag bara denna artikel när jag snabb-googlade :) Så visst, forskare är VÄLDIGT oeniga än så länge vilket innebär att man själv får välja "sida" om vad man tror att det är.

Dock ser jag personligen inte att det skulle vara någon skillnad på att attraheras av ett kön eller en ålder. Om någon till exempel har en sexuell läggning till att gilla att ha sex med någon av manligt eller kvinnligt kön (typ bisexuell) kan denna någon likväl ha en sexuell läggning som innebär att denne gillar att ha sex med någon som är vuxen likväl som ett barn? Skrev jag förståeligt nu? Antagligen inte... är för trött...

Man är helt enkelt LAGD åt ett håll, alltså en läggning, det är min åsikt  :) 

God natt gott folk! 
    Nej, forskarna är inte väldigt oeniga med stora bokstäver. Men åsikterna går i vissa fall isär, ja. Oftast beror detta på hur man definerar begreppet läggning och inte på rena fakta i frågan. Om man t ex tolkar TS frågor kan man få för sig att TS egentligen frågar om pedofili är fråga om ngt medfött eller ngt förvärvat. Där läggning då är lika med "medfött". Så det kan bli ganska snurrigt om man inte definerar alla begrepp, så som jag gör i ett vetenskapligt arbete.
    Dock är det bäst om man skriver ett arbete, att främst gå på den vedertagna defintionen av begreppet (men sedan självklart nämna differentierade åsikter).  Den vedertagna defintionen av begreppet sexuell läggning är att det enbart handlar om vilket kön man attraheras av och blir förälskad i.  I defintionen av begreppet sexuell läggning anges inte om detta i sig är något medfött eller någon förvärvad egenskap, om den är fast eller förändelig, för det kan också diskuteras.

Skillnaden i att attraheras av ett kön och att t exattraheras av en viss ålder är att oavsett om du är pedofil, hebefil, zoofil etc, så har du fortfarande en sexuell läggning också. Du är fortfarande antingen hetero, homo eller bi även om du dras sexuellt till småbarn "ovanpå" det, liksom.
  • lykantrophona
    Veladis skrev 2011-02-02 20:50:45 följande:
    Skillnaden i att attraheras av ett kön och att t exattraheras av en viss ålder är att oavsett om du är pedofil, hebefil, zoofil etc, så har du fortfarande en sexuell läggning också. Du är fortfarande antingen hetero, homo eller bi även om du dras sexuellt till småbarn "ovanpå" det, liksom.
    Jag anser att man bör omdefiniera sexuell läggning, eftersom jag anser att alla dessa saker du listar upp bör kallas läggningar. Därav är människors läggningar komplexa. Någon är kanske bisexuell vuxenälskare som bara tänder på människor. Någon annan är en homosexuell pedofil eller heterosexuell zoofil.

Att på något vis säga att kön är viktigare än resten, själva basen, tycker jag är missvisande.
  • Veladis
    lykantrophona skrev 2011-02-02 21:33:07 följande:
    Jag anser att man bör omdefiniera sexuell läggning, eftersom jag anser att alla dessa saker du listar upp bör kallas läggningar. Därav är människors läggningar komplexa. Någon är kanske bisexuell vuxenälskare som bara tänder på människor. Någon annan är en homosexuell pedofil eller heterosexuell zoofil.

Att på något vis säga att kön är viktigare än resten, själva basen, tycker jag är missvisande.
    Det finns väl inget som säger att det är viktigare? Det handlar om att särskilja begrepp, inte rangordna.
    Titta på det du själv har skrivit med dina exempel. Antingen homosexuell, heterosexuell och bisexuell (och möjligen asexuell) är något vi alla är. Sedan är ett fåtal även nekrofiler, ett fåtal pedofiler, ett fåtal zoofiler osv. Man behöver inte kalla det avvikelser eller störningar, men det handlar om sexuell attraktion på ett annat plan. Och långtifrån alla människor har en idefinierbara parafiler, men alla har en sexuell läggning. Sen pratar man ju om begreppet sexuell identiet också inom psykologin, men det handlar ju mycket om könsidentitet osv också.
  • Korp
    valentina08 skrev 2011-01-31 20:48:58 följande:
    Fråga:
    1. Både och, men mest en psykisk störning.
    2. Nej inte bota, men jag tror man kan kontrollera det och undvika återfall. Precis som nyktra alkoholister t.ex.
    3. Beror på hur pass allvarligt brott den personen har begått och vad den avtjänat för straff för det.
    4. Ja, jag tror man kan vara pedofil utan att våldta ett barn.. men det ligger nog någonstans i bakhuvudet som ett "begär" eller "sug" tror jag.
    5. Vårda OCH straffa.
  • tomcar1

En psykisk störning i olika grader

Nej, men det går säkert att lindra "behovet" eller attraheringen av störningen

Varför inte ? Säkerligen har många barn räddats till livet på det viset

Jag tror det finns pedofiler som inte går så långt att de rör barn, men att de blir attraherade av väldigt grov barnporr och det är lika illa det, för någonstans har ju ett barn blivit utsatt för det som visas på pedofilens skärm

Kemisk kastrering

• Robocopa

- Psykisk störning
    -Nej.
    -Ja, föräldrar bör få veta om det bor en pedofil i närheten så det kan skydda sina barn och ha extra uppsikt.

-Ja det finns det säkert, men de kolla säkert på barnporr och det är lika illa.

-Kastrering alt avrättning beroende på vad denne gjort mot ett barn.

• Popov

1. Ingendera
    2. Nej. Ungfär lika dåligt som att försöka bota hetrosexualitet
    3. Nej
    4. Ja
    5. De ska ha en slags fotboja så polis vet var de befinner sig

• morochmer

Fråga:

1. Sexuell lägning
    2. nej
    3. sexförbrytare, ja!
    4. självklart gör inte alla pedofiler det
    5. Vårda pedofiler och straffa sexbrotslingar. Pedofiler som har haft sex med barn ska låsas in och aldrig släppas ut men samtidigt vårdas på ett bra sätt.

• laleh98

Fråga:
    Störning.

Nej, det går inte. Det är jag övertygad om att det inte gör.

Ja, det tycker jag. De ger sig på oskyldiga barn. Och vare sig de är så oskyldiga eller inte så är de fortfarande barn. Men jag tyccker där emot inte att pedofiler ska stenas utan för de förtjänar inte döden utan hellre att folk hotar de lite då och då.

Det finns pedofiler som inte våldtar barn men gör andra saker.

Oavsett vilken vård de nu då skulle få så hjälps det inte. Straffa dem!

Svar på tråden PEDOFILI!! snälla hjälp mig med detta!