Resa till Kanarieöarna själv med två 3,5-åringar - så här gick det!
Efter att ha gjort mycket research och fått masso av stöd, tips och idéer här på FB vågade jag till slut boka en resa till Blue Village Flamingo Beach på Lanzarote för mig och mina tvillingtjejer på 3,5 år. De två sista veckorna innan resan hade vi en kalender där vi kryssade för dagar och räknade ner tiden tills vi skulle åka. I samband med det pratade vi även massor om hur man gör när man är på en flygplats, på flygplan, äter på restaurang med mera. Det var tre laddade tjejer som kom till flygplatsen kl 05 förra fredagen. Incheckning och säkerhetskontroll gick som en dans, mina duracellkaniner till tjejer satt stilla i 6 timmar och roade sig med alla små paket och pyssel samt DVD-film som jag hade tagit med. Transfer inga problem. Detsamma gällde hemvägen.
Det mesta fungerade faktiskt riktigt riktigt bra utom två saker - att gå på affär och att gå på restaurang. När tjejerna såg alla roliga leksaker, godis m.m. i affären så blev de helt vilda och det gick bara inte att stoppa dem. Det var med en puls på runt 200 jag lyckades ta oss ut därifrån utan utskällning från personalen. Måltiderna i den gigantiskta bufférestaurangen var ungefär på samma nivå. När jag gick och hämtade mat gick de lös på både inredning, buffédiskar, godisskålen och sprang omkring som tokiga. Å inte ville de ha maten heller. Puh, osisratt man äter 3 ggr per dag... Buffé är verkligen ett hån mot ensamresande föräldrar med mer än ett barn... Hittade dock ett litet café vid "den lugna poolen" där vi satt nästan ensamma och åt lunch varje dag i lugn och ro utan problem.
Bamseklubben var en hit! Både mamma och barn var stornöjda med det upplägget. Och det gällde även poolen, även om vi hade lite otur med vädret så att det var ganska regnigt, kallt och blåsigt just den veckan vi var där.
Sammanfattningsvis blev det en lyckad vecka, trots måltiderna. Jag lärde mig lite knep för varje dag som gick, men nästa gång ska jag välja ett mindre hotell och kanske undvika buffé. Halvpension eller all-inclusive kändes dock rätt denna gång. Hade aldrig orkat gå på olika restauranger med dem. Poolområdet får gärna vara lite mindre och "tajtare" så att det inte är så svårt att hålla koll på barnen.
Självklart kommer jag att åka iväg själv igen med mina små tjejer! Nästa gång, när de fyllt fyra har de förhoppningsvis lärt sig att sitta mer stilla när de äter...
Om någon är i samma sits och vill ha tips och råd, så hör gärna av dig!