• miyouuss

2 barns mamma, hur är det?

Jag kan väl nästan räkna ut det själv, hur det skulle vara med 2 småbarn. Jag har en dotter på 5 mån, men jag vill så gärna ha en till, är det för tidigt, hur länge borde jag vänta?
    jag är rädd att inte orka med 2 barn helt ensam hela dagarna. min sambo jobbar 14.00-02.00 måndag, och 14.00-00.00 resten av veckan.
    och jag tycker ju redan nu att jag har för lite "egentid" eller ingen alls om man skulle tala hela sanningen. men hur jobbigt är det egentligen, hur bra går det med 2 små busungar? någon erfaren mamma som vill berätta hur det är? typiska saker som kan vara jobbiga eller saker som är bra? 

• Svar på tråden 2 barns mamma, hur är det?
  • Fiyali

Det jag chockades av var smidigheten som försvann när man fick två.
    Från att ha gjort första omställningen med tidsplanering bland annat när man fick första barnet, att alltid planera, så man får med mat, blöjor, kommer iväg i tid, så fick man en tvåa, och då blev det dubbelt upp!
    Klär jag på den lilla och lägger henne i vagnen så skriker hon sig röd innan den stora är färdig att gå ut, och så måste man plötsligt byta blöja på den lilla, och när det är färdigt har den stora tagit av sig kläderna igen, så får man börja om :)
    Det första barnet var ändå, bara att göra färdigt och gå. Jag var ensamstående då, och det var lätt att packa ner allt i vagnen och ge sig ut, men när den andra kom så ska man hålla koll på den också!

Det går absolut men man måste lära sig planera, och planera förutsett för det oförutsedda :)

• miyouuss
    Fiyali skrev 2011-02-01 00:17:23 följande:
    Det jag chockades av var smidigheten som försvann när man fick två.
    Från att ha gjort första omställningen med tidsplanering bland annat när man fick första barnet, att alltid planera, så man får med mat, blöjor, kommer iväg i tid, så fick man en tvåa, och då blev det dubbelt upp!
    Klär jag på den lilla och lägger henne i vagnen så skriker hon sig röd innan den stora är färdig att gå ut, och så måste man plötsligt byta blöja på den lilla, och när det är färdigt har den stora tagit av sig kläderna igen, så får man börja om :)
    Det första barnet var ändå, bara att göra färdigt och gå. Jag var ensamstående då, och det var lätt att packa ner allt i vagnen och ge sig ut, men när den andra kom så ska man hålla koll på den också!

Det går absolut men man måste lära sig planera, och planera förutsett för det oförutsedda :)
    Jag förstår, det var precis så jag tänkte att det skulle bli, men hur länge borde man vänta? så att det kan bli relativt lugnt och att barnen fortfarande är så pass lika åldrar att de kan underhålla varandra och leka tillsammans?
  • killenkott

Jag har två,fast med ett Enormt glapp ,9år.
    Underbart för jag fick tid med båda. Och syskonen älskar varandra.

Har däremot flera vänninor dom fått väldigt tätt.
    Inget jag kan rekomendera när jag ser deras slit. Inte dom heller,enlig dom själva.

Men såklart är det många orsaker som spelar roll. Om 1:an sover bra,hur man själv mår,pappans delaktighet mm.

Det är bara du TS,som kan knna efter hur DU vill ha det och vad du ev orkar med .

Men en sak är säkert:Syskon är underbart!!

• miyouuss
    killenkott skrev 2011-02-01 00:33:08 följande:
    Jag har två,fast med ett Enormt glapp ,9år.
    Underbart för jag fick tid med båda. Och syskonen älskar varandra.

Har däremot flera vänninor dom fått väldigt tätt.
    Inget jag kan rekomendera när jag ser deras slit. Inte dom heller,enlig dom själva.

Men såklart är det många orsaker som spelar roll. Om 1:an sover bra,hur man själv mår,pappans delaktighet mm.

Det är bara du TS,som kan knna efter hur DU vill ha det och vad du ev orkar med .

Men en sak är säkert:Syskon är underbart!!
    jag vill ju ha en till:) jag tänker mest på att jag inte vill ha "ensambarn"  men jag tror inte att jag mentalt skulle klara de med så täta mellanrum, men skulle vilja veta villken som är den bästa åldern för 1an att få sitt syskon:)?
  • Fiyali
    miyouuss skrev 2011-02-01 22:55:03 följande:
    jag vill ju ha en till:) jag tänker mest på att jag inte vill ha "ensambarn"  men jag tror inte att jag mentalt skulle klara de med så täta mellanrum, men skulle vilja veta villken som är den bästa åldern för 1an att få sitt syskon:)?
    Jag tyckte jag blev gravid perfekt! Det är två år och fyra månaders mellanrum. Den minsta är nu tio månader och de börjar ha nytta av varandra.
    Det absolut bästa var också att redan ha blivit gravid när den stora hamnade i tvåårstrotset, annars hade jag nog väntat ett bra tag till :)
  • miyouuss
    Fiyali skrev 2011-02-01 23:10:10 följande:
    Jag tyckte jag blev gravid perfekt! Det är två år och fyra månaders mellanrum. Den minsta är nu tio månader och de börjar ha nytta av varandra.
    Det absolut bästa var också att redan ha blivit gravid när den stora hamnade i tvåårstrotset, annars hade jag nog väntat ett bra tag till :)
    hehe. okej:)

jag ska nog vänta ett par år innan jag bakar en ny då:D 
  • morochmer

Funderar ni på att bli familjehem, eftersom tråden ligger här?

• miyouuss
    morochmer skrev 2011-02-08 11:37:12 följande:
    Funderar ni på att bli familjehem, eftersom tråden ligger här?
    Nej, det måste ha blivit fel, ibland är det svårt att hitta rätt kategori:)
Svar på tråden 2 barns mamma, hur är det?