• Mamma till Nicole och Alayha

Han vägra gå till familjerätten... Vad kan jag göra?

Jag håller på att bli knäpp och behöver alla råd jag kan få just nu...

I maj gick min man ifrån mej eftersom han träffat en ny tjej. Kvar var jag och våra 4 gemensamma barn (1,5 år, 3 år, 4 år och 6 år). Hela sommaren kämpade jag som ett djur med att försöka få karln att träffa sina barn. Eller att barnen skulle få träffa sin pappa rättare sagt. Min nästäldsta hade det jättejobbigt ett tag och vaknade mitt i nätterna och kunde gråta i flera timmar. Sen kröp det fram efter mycket om och men att hon saknade sin pappa, att hon inte fick en puss sist de träffades eller liknande saker. Min äldsta slutade leka och började ta på sej ett större ansvar gentemot sina syskon. Ungefär som en avlastning för mej. Hon såg efter dom, satte upp regler osv. Det gick så långt att hon försökte diska, vika tvätt, plockade fram dammsugaren, städade. Ja, det är ju bra att barn hjälper till hemma. Men det blev så pass mycket att hon helt glömde bort sej själv. Tillslut kontaktade jag BUP och fick lite effektiva råd om hur jag skulle få henne att börja leka igen.

Det finns inte ord för hur mycket barnens pappa har svikit dessa barn. Och hur mycket dom fått lida för det. Han har sagt att han ångrar dom och egentligen inte vill ha dom vid flera tillfällen. Han har lite problem med alkoholen med. Och under vårt äktenskap hotade han att döda dom på fyllan en gång tom. Han är sjuk!

I höstas fick jag tillslut honom att ta barnen varannan helg. Och vi har äntligen börjat få struktur på den biten. Nu är det så bara att han brutit mot överenskommelse vi skapat via familjerätten otaliga gånger. Tänker inte nämna vad det rör sej om. Men han har gått bakom min rygg och gjort saker vi kommit överens om att vi inte ska. Till råga på allt vägrade han betala underhållet hela förra året. Så nu har han en skuld hos kronofogden på över 20000 som ska vara betald om en vecka. Den kan han inte betala. Han har många skulder utöver det. Och i helgen ringde han upp mej och sa att nu är det sista gången han har barnen, för han har inte råd att ha dom mer. Nu hade vi redan en tid bokad till familjerätten (idag) för att göra upp om vem som hämtar, lämnar, tvättar kläderna barnen haft hos honom osv eftersom jag skött alla de bitarna. Han har inte ens haft en sängmadrass till sonen. Så jag har fått hasa min fram och tillbaka. Utan ett handtag från honom. Och jag är trött på det nu.

Idag ringde familjerätten mej och frågade varför vi inte kommit på vår tid. Ja saken var den att han senast i helgen sa att han skulle ringa och avboka tiden igår. Igår nämnde han också lite hastigt att han skulle ringa. Men han hade glömt det. Så när jag ringde och sa att dom skickar en ny tid sa han "Egentligen kan jag vara så jävlig och vägra komma. För jag har inga ansvar eller krav att komma dit där eftersom du fått hela vårdnaden" Ja, den fick jag för 2 månader sedan. Via familjerätten fick vi det skrivet. FR har även tryckt på att det kanske vore bättre med en stödfamilj än deras pappa. För jag behöver min avlastning med. Jag mår skit, psykiskt och fysiskt. Jag har depression, ångest, endometrios som gör att mitt ork inte räcker till. För 2 månader sedan kolappsade jag framför barnen. Äldsta lyckades ge mej telefonen så jag kunde ringa 112. Jag var utmattad, sa dom. Inte konstigt kanske...

Hur som helst... Nu vägrar han att gå till familjerätten trots att jag säger att det är för barnens skull. Han vill att vi ska lösa det själva. Men jag vet att vi ite kan samarbeta. Vi har ju inte lyckats en enda gång innan. Vad kan jag göra? Kan jag vägra lämna barnen hos honom? Om 3 månader flyttar han in hos sin tjej och hennes son. Hon har ebn tvåa. Och 7 personer i en tvåa går inte. Jag vägra låta mina barn bo så. Och därför vill ju jag agera nu, medans det finns tid att vänja dom vid nått nytt innan det sker. Kan jag vägra honom umgänge om han vägra bry sej? Jag tycker så synd om barnen...
    Bör jag skaffa advokat och driva det så långt? Går det ens att göra det?

Sen undrar jag ang stödfamilj. Kan man få någon släkting att bli stödfamilj? Tex min mamma? Hon vill jättegärna göra det. men då är frågan... Vad får hon för ersättning för det i så fall?

Tacksam för tips å råd innan jag bryter ihop fullständigt....

• Svar på tråden Han vägra gå till familjerätten... Vad kan jag göra?
  • Neelah

Det låter jättejobbigt för dig, men en sak du skriver låter lite underligt. Inte kan väl familjerätten ge dig hela vårdnaden? Det måste väl fastställas via en dom?

Kontakta socialen/kommunen och fråga om din mamma kan bli barnens stödfamilj. Jag tror inte att det skulle vara något problem. Du verkar verkligen behöva den avlastningen. Om jag inte minns helt fel så får stödfamiljen ett arvode för de dagar barnen är där och ersättning för omkostnader (t.ex. inträde om de går på museum eller bussbiljetter om de behöver åka buss). Men allt sånt vet den som har hand om det på kommunen och det kanske t.o.m. varierar från kommun till kommun.

Följ dina drömmar var de än leder

Nej dom har inte gett mej hela vårdnaden. Men med deras hjälp har vi skrivit avtal om ensam vårdnad efter att jag fått honom att gå med på det.

Hur blir det om jag vägrar lämna barnen hos honom. Dom har ju rätt till umgänge med sin pappa. Känns inte som ett alternativ dock. Men vad har jag att förlora på om jag inte lämnar dom där mer?
    Själv känner jag bara att han förstör för barnen. Jag har försökt få det att fungera men han vill inte. Och ska dom överhuvudtaget få ett strukturerat liv kan vi inte forsätta så här. Dom behöver lugn och ro. Trygghet framförallt. Och det kan han inte erbjuda dom.

• flippe

jag förstår inte en sak..
    VARFÖR måste han ha barnen ? han vill ju inte ..det känner barnen av..dom mår ju tydligen inte bra av sitt umgänge med honom..
    då är en avlastningsfamilj mycket bättre...då får du den hjälpen du såväl behöver samtidigt som du vet att dina barn är på ett tryggt ställe och har varsin egen säng att sova i..
    och det stora plusset.. du slipper det träliga eländiga bortskämda karlsskrälle du tyvärr fick in i ditt liv..
    så sträck på ryggen och upp med hakan..
    nu kan du och barnen få en bra och stabil tillvaro..och han är inte välkommen..

Ja hade jag fått bestämma hade jag klippt alla band nu direkt.

Men det finns ju nått som säger att "barnen har rätt till umgänge med sin pappa". Och om jag hindrar dom från det... Ja, jag vet inte vad som händer då. Men jag vill inte begå några tabbar å bryta mot något jag inte har rätt att bryta mot. Riskera att få nått emot mej som han kan spinna vidare på. Jag vill inte bryta mot nått av principskäl oxå förståss. Jag vill få ett godkännande på nått sätt som säger att jag inte behöver lämna dom hos han. Vet bara inte hur det ska gå till... Men tills det skett... Ja, under den tiden har jag ett problem...

• flippe

bara för att han inte vill gå till familjerätten innebär inte att du inte ska gå dit..om han inte dyker upp osv så är det han som visar att han inte vill samarbeta....
    han verkar ju inte vilja ha barnen alls..
    familjerätten ser mer än vad man tror..
    och även dom kommer att tycka att sju pers i en tvåa inte är hållbart ... dom kommer ställa krav på honom om att han ska ordna det för barnen..
    tycker så synd om dej o dina små..önskar jag kunde hjälpa dej ...

Tack snälla!! Känns jätteskönt med sådana ord ibland.
    Det är så många toppar och bråk att man tillslut inte vet om ens jag själv resonera förnuftigt jämt.
    Karln är ju ganska bra på att vända på saker och pränta in i huvudet att det är mej det är fel på.
    Ja, nästa tid vi få kommer jag att gå på. Vare sej han är där eller ej så kommer jag diskutera stödfamilj som ett alternativ istället.

Min 4-åriga flicka hade gympa idag. Eller hon skulle ha haft. Tanken är att han ska komma och hämta henne och köra henne till gympan när han slutat jobbet. Men idag ringde han och sa att han inte orkade (händer rätt ofta). Han fick själv förklara det för henne. Och när hon pratade med honom i telefonen hör jag henne ledset säga: "Men pappa... Du lovar alltid att jag ska få gå på gympan. men det får jag ju aldrig..." Sen var hon jätteledsen.
    Efteråt förklarade jag att vi ska ordna barnvakt i slutet av veckan och åka till badhuset istället. Då blev hon glad. Sen kom jag och mamma överens om att vi ska hjälpas åt med gympan i fortsättningen. Jag förklarade det för barnen och de såg genast mycket lugnare ut. Dom vet att när mamma och mormor lovar nått så blir det så. Tycker så synd om dom... Att dom ska behöva bli lidande hela tiden.
    Han tror att det är mej han såra genom sina handlingar. Men det är ju barnen som är offer för hans handlingar. Sorgligt att han inte inser det. men han ska inte få såra och förstöra mer nu.

• flippe

jo men det är för att han är en sorglig figur..vi säger gratulerar till hans nya..hon fick ju ett riktigt "kap"
    vilken tur att du har din mamma !! ni ger barnen den trygghet och det lugn dom behöver...

Svar på tråden Han vägra gå till familjerätten... Vad kan jag göra?