Han vägra gå till familjerätten... Vad kan jag göra?
Jag håller på att bli knäpp och behöver alla råd jag kan få just nu...
I maj gick min man ifrån mej eftersom han träffat en ny tjej. Kvar var jag och våra 4 gemensamma barn (1,5 år, 3 år, 4 år och 6 år). Hela sommaren kämpade jag som ett djur med att försöka få karln att träffa sina barn. Eller att barnen skulle få träffa sin pappa rättare sagt. Min nästäldsta hade det jättejobbigt ett tag och vaknade mitt i nätterna och kunde gråta i flera timmar. Sen kröp det fram efter mycket om och men att hon saknade sin pappa, att hon inte fick en puss sist de träffades eller liknande saker. Min äldsta slutade leka och började ta på sej ett större ansvar gentemot sina syskon. Ungefär som en avlastning för mej. Hon såg efter dom, satte upp regler osv. Det gick så långt att hon försökte diska, vika tvätt, plockade fram dammsugaren, städade. Ja, det är ju bra att barn hjälper till hemma. Men det blev så pass mycket att hon helt glömde bort sej själv. Tillslut kontaktade jag BUP och fick lite effektiva råd om hur jag skulle få henne att börja leka igen.
Det finns inte ord för hur mycket barnens pappa har svikit dessa barn. Och hur mycket dom fått lida för det. Han har sagt att han ångrar dom och egentligen inte vill ha dom vid flera tillfällen. Han har lite problem med alkoholen med. Och under vårt äktenskap hotade han att döda dom på fyllan en gång tom. Han är sjuk!
I höstas fick jag tillslut honom att ta barnen varannan helg. Och vi har äntligen börjat få struktur på den biten. Nu är det så bara att han brutit mot överenskommelse vi skapat via familjerätten otaliga gånger. Tänker inte nämna vad det rör sej om. Men han har gått bakom min rygg och gjort saker vi kommit överens om att vi inte ska. Till råga på allt vägrade han betala underhållet hela förra året. Så nu har han en skuld hos kronofogden på över 20000 som ska vara betald om en vecka. Den kan han inte betala. Han har många skulder utöver det. Och i helgen ringde han upp mej och sa att nu är det sista gången han har barnen, för han har inte råd att ha dom mer. Nu hade vi redan en tid bokad till familjerätten (idag) för att göra upp om vem som hämtar, lämnar, tvättar kläderna barnen haft hos honom osv eftersom jag skött alla de bitarna. Han har inte ens haft en sängmadrass till sonen. Så jag har fått hasa min fram och tillbaka. Utan ett handtag från honom. Och jag är trött på det nu.
Idag ringde familjerätten mej och frågade varför vi inte kommit på vår tid. Ja saken var den att han senast i helgen sa att han skulle ringa och avboka tiden igår. Igår nämnde han också lite hastigt att han skulle ringa. Men han hade glömt det. Så när jag ringde och sa att dom skickar en ny tid sa han "Egentligen kan jag vara så jävlig och vägra komma. För jag har inga ansvar eller krav att komma dit där eftersom du fått hela vårdnaden" Ja, den fick jag för 2 månader sedan. Via familjerätten fick vi det skrivet. FR har även tryckt på att det kanske vore bättre med en stödfamilj än deras pappa. För jag behöver min avlastning med. Jag mår skit, psykiskt och fysiskt. Jag har depression, ångest, endometrios som gör att mitt ork inte räcker till. För 2 månader sedan kolappsade jag framför barnen. Äldsta lyckades ge mej telefonen så jag kunde ringa 112. Jag var utmattad, sa dom. Inte konstigt kanske...
Hur som helst... Nu vägrar han att gå till familjerätten trots att jag säger att det är för barnens skull. Han vill att vi ska lösa det själva. Men jag vet att vi ite kan samarbeta. Vi har ju inte lyckats en enda gång innan. Vad kan jag göra? Kan jag vägra lämna barnen hos honom? Om 3 månader flyttar han in hos sin tjej och hennes son. Hon har ebn tvåa. Och 7 personer i en tvåa går inte. Jag vägra låta mina barn bo så. Och därför vill ju jag agera nu, medans det finns tid att vänja dom vid nått nytt innan det sker. Kan jag vägra honom umgänge om han vägra bry sej? Jag tycker så synd om barnen...
Bör jag skaffa advokat och driva det så långt? Går det ens att göra det?
Sen undrar jag ang stödfamilj. Kan man få någon släkting att bli stödfamilj? Tex min mamma? Hon vill jättegärna göra det. men då är frågan... Vad får hon för ersättning för det i så fall?
Tacksam för tips å råd innan jag bryter ihop fullständigt....