Mjölkallergi som kommer och går?
Hej!
Min son är 2 år och fem månader. Efter ett antal hemska veckor efter hans födsel kom vi fram till att han hade mjölkproteinallergi. Det visade sig då som magont och att han bajsade VÄLDIGT ofta.
Jag åt då mjölkfri kost och det gick bra, sedan provade vi ge mjölk när han var ca 1år, det gick bra i några veckor, sedan blev han dålig igen och fick börja med mjölkfrikost.
I höstas när han var lite drygt två år så blev han testad och skulle vara fri från allergin.
Vi introducerade då mjölken försiktigt i steg, och det gick jättebra.
Blev så glad för hans skull! Äntligen skulle vi kunna äta ute nån gång eller slippa avleda honom när kusinerna fått köpa glass när man är på utflykt!
För tre veckor sedan vaknade han på natten och började kräkas, kräktes ca 7 gånger det dygnet, sedan dess har han varit dålig i magen, ungefär varannan gång är det löst bajs och varannan gång är det vatten med lite gägg i bara. Har även kräkts en gång till, när vi satt i bilen och han hade ätit mos och korv strax innan...
Hans mage har sett ut som en ballong och han har klagat på att han har ont i magen till och från.
Han har ägg och jordnötsallergi för övrigt.
Var på VC och de tog blodprov för glutenintolerans och avföringsprov för parasiter och mask.
Får inte svar på detta förrän tidigast i slutet av veckan.
läkaren sa att maginfluensa kan hålla i väldigt länge hos vissa barn, men det känns inte rimligt..
Sedan igår får han mjölkfri kost på mitt eget bevåg, han har inte behövt gå på toaletten ännu (dock har det gått några dagar mellan även när han varit lös).
Men hans aptit har ökat och han håller sig inte för magen eller säger att han har ont längre.
Vad ska man tro? Verkar han bättre av en tillfällighet just nu eller kan han blivit bättre i magen när vi tagit bort mjölken fast det inte egentligen är mjölken det beror på?
Kan mjölkallergi komma och gå på detta viset?
Det bästa vore ju att få testa honom igen för att veta säkert, men det är så himla lång väntetid på barnmottagningen.
//Mvh Orolig mamma.