• sannso

Har viktuppskattningen på era bebisar stämt?

Hej!
    Som rubriken lyder så undrar jag hur bra viktuppskattningen på  era bebisar stämt med verkligheten  när dom väl föddes...

// sandra

• Svar på tråden Har viktuppskattningen på era bebisar stämt?
  • Underbara ungar

Ul dagen innan och han uppskattades till ca 2400 gr, v 34+1.
    Han kom ut 2590 gr i v 34+2 så det stämde väl ganska bra  

Axel o5o92o * Enya o7o824 * Isaac o91211 * viktigatankar.blogspot.com
  • FamilyC

Fick viktuppskattningen dagen innan kejsarsnittet och då beräknades dottern till 1700 gram och när skruttan kom dagen efter så vägde hon 1310 gram.

• miiie79

första barnet vägde 200g mindre än beräknat, gjordes dagen före förlossningen
    andra barnet 800g mer än beräknat, gjordes samma dag som förlossningen startade.

• hilah

Sonen skulle väga 3800 runt BF och vägde 3600 (han föddes på BF -2). Så det stämde rätt bra.

• vita stenen

Nu disskuterar ni säkert viktuppsattning via UL men jag vill skriva nåt iaf ;)

Vid första barnet så kände barnmorskan på min mage veckan innan förlossningen och sa att barnet "skulle" väga ca 3800, hon vägde 3780 :)

Andra gången med samma barnmorska kände och klämde hon igen och sa att barnet skulle väga lite mer än första. Ut kom hon och vägde 3840 :)

• fraggelfia

Två dagar innan sonen kom uppskattade bm honom som en stor bäbis. Hon trodde på 3800 i vecka 36. Sonen vägde 2660 och var 45 cm.

• sannso

Nu har min son kommit och han vägde 3835, uppskattad att väga runt 4000g. Förlöstes med planterat snitt i v.39+1,

• Med två små

Min dotter uppskattades väga 3700 vid fullgången tid vid ett ultraljud två dagar innan hon föddes (dvs ultraljudet gjordes i v 38+3). När hon sen  föddes i vecka 38+5 vägde hon 4 330 gram så den skattningen ger jag inte mycket för!

• Lalatii

Fyran vägde 3400 gr enl ul fyra dagar innan han föddes. Ut kom en liten kille på 2800 gr.

Femman vägde ca 4 kg den 4:de enl ul, beräknad födelsevikt vid bf den 22:a minst 5 kg, han vägde 3560 gr när han föddes den 20:de.
    De andra barnen gjordes det inga tillväxt-ul.

Svar på tråden Har viktuppskattningen på era bebisar stämt?