• ir0nic

Problem med att komma överens

Jag har ett problem gällande min dotter och hennes pappa. Vi är inte tillsammans längre, men vi var. Innan min dotter föddes kom vi överens om att han skulle ha henne på veckordagarna, för jag ville gå klart min gymnasieutbildning (hade ett år kvar när jag fick henne) så att jag lättare skulle få ett arbete efter skolan.
    I januari så sökte jag dagisplats åt min dotter, fast hon var under 1 år, jag sökte dispans alltså, och jag fick det. Men när jag sedan pratade med min dotters pappa om detta så ville han inte att hon skulle gå på dagis, utan han ville fortsätta vara hemma. Okej, tänkte jag, då får han vara det. Fast hela anledningen till att hon skulle börja tidigare på dagis var för att jag skulle få chansen att ha henne på vardagarna och kunna lämna henne på dagis innan jag går till skolan, Eftersom att jag bor i stan och han bor ca 3 mil utanför så har han ingen möjlighet att hämta henne på morgonen och det förstår jag. Men i alla fall, jag accepterade detta men jag sa att jag ville ha in henne på dagis rätt snabbt efter att hon fyllt ett och jag försökte prata med honom om olika dagisplatser och lösningar, men han sa bara "jag orkar inte prata om det nu" eller "det ordnar sig". Jag blev tillslut trött på att höra dessa svar och bestämde mig för att fixa detta själv, så jag sökte dagisplats på ett dagis som ligger i samma byggnad som jag bor i, och jag fick in henne där och hon ska nu börja 1 mars. Här är det riktigt problemet... Först blev han arg över att jag valt en dagisplats så nära mig utan att tänka på honom. Då förklarade jag att jag gjorde det för att jag aldrig fick svar från honom och var trött på att vänta. tillslut förstod han mig, men han ville ändå inte köra henne till dagis. Då sa jag att jag kan ha henne måndageftermiddag till fredag morgon så har han henne på helgen så han slipper köra mer än två gånger i veckan. Det gick han först med på, men sen ändrade han sig..
    Nu vill han att vi ska ha varannan vecka (vi har gemensam vårdnad, inte delad) och att under "hans" vecka ska hon inte gå på dagis, utan då vara hemma.
    Men nu är det så att jag ville ju få in henne på dagis för att jag skulle kunna ha henne på vardagarna, för nu under min skoltid har jag ju bara kunnat ha henne hos mig två nätter i streck på helgerna. Detta tyckte även min BVC-sköterska och hon hjälpte mig och erbjöd sig att lyckas anställa en extra dagvårdare bara för att jag skulle kunna ha min dotter. Så jag tyckte det skulle vara rättvist om jag hade henne på vardagarna och han på helgerna, åtminstonne fram tills jag slutar skolan, alltså tre månader. Men han vill inte gå med på det. Jag vill inte ge mig, jag vägrar ge mig! Han har haft henne alla vardagar sen slutet av augusti, nu vill jag ha den rätten åtminstonne i 3 månader.
    Något jag dessutom tyckte var konstigt var att han hade ring till dagiset då och pratat med någon där, fick inte riktigt klart för mig om det var en dagislärare eller någon inom kommunen. Men hur som helst hade denna personen sagt att h*n tyckte att min dotter skulle vara hemma med sin pappa under "hans vecka" istället för att gå på dagis. Men jag är rädd att min dotter blir förvirrad, jag vill att hon ska få en fast punkt i livet och en rutin, men detta blir bara rörigt.
    Jag behöver verkligen råd om hur jag ska göra. Jag ska träffa min BVC-sköterska nästa vecka men känner att jag behöver råd från fler än en.

En sak till, min dotters pappa är arbetslös, just därför han kan vara hemma med henne, men vad händer då om han får arbete? Han vill ju fortf. inte köra henne till dagis..

Vet att detta blev ett långt och säkert ett krångligt inlägg men jag var tvungen att får ur mig det, har legat sömnlös över detta.
    Tack på förhand.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-01 14:19
    I början av hans pappaledighet ville han inte ens vara pappaledig egentligen, det sa han till mig. Nu har han märkt att det är soft att få 180 kr/dag för att sitta hemma med ett barn, på så sätt slipper han jobba, vilket är hans stora mål i livet. så detta handlar inte alls om att han vill vara hemma med sitt underbara barn, utan för att det är bekvämt..

• Svar på tråden Problem med att komma överens
  • BVC Sköterskan

Hej!

Det låter onekligen som att ni har problem att nå fram till varandra. Naturligtvis är det enklare om man kommer överens själva. Men fungerar inte det tycker jag absolut att man tar kontakt med familjeenheten för att få möjlighet till konsultation och vägledning.
    Där finns mycket erfarenhet och kunskap kring föräldrar som separerat och hur man hanterar situationen på bästa sätt för barnet.

Min erfarenhet är att små barn behöver stabilitet för att uppleva trygghet och tillit. Det skulle innebära att hon får gå på förskolan regelbundet, oavsett vem hon bor hos, och att ni har en tydlig uppdelning av vilka dagar hon är hos vem. Kom fram till en mer långsiktig lösning, som fungerar för er båda men framför allt gynnar er dotter.

För mig låter det som att du och pappan behöver träffas gemensamt och prata igenom detta. På var sitt håll är det svårt att komma fram till ett gemensamt beslut . Jag är övertygad om att ni båda önskar det bästa för er dotter.

Vid flera tillfällen har jag varit med om att föräldrar, BVC och socialtjänsten träffats tillsammans för att komma fram till hur man går vidare. 
    Vad ni än gör så är min erfarenhet att om det inte fungerar, så behöver man hjälp att komma vidare. Just nu låter det som att tiden går och ingen av er är egentligen speciellt nöjd över hur det är. Ta tillfälle hos BVC nästa gång och be om hjälp. 

MVH Christine 

Svar på tråden Problem med att komma överens