-
Vår son är 8 månader och vaknar i princip en gång i timmen hela natten. Jag försöker sova när han sover på dagen men nu börjar jag närma mig gränsen för vad jag orkar med. Jag inser att jag måste göra nånting åt situationen men vet inte riktigt vad eller hur.När han var 5 månader testade vi, på BVCs inrådan, 5-minutersmetoden. Det fungerade bra för att få honom att somna själv på kvällen, han var arg en stund innan han somnade i nån vecka men sen fungerade det bra. Efter nån månad tog vi nästa steg, att han inte längre skulle äta på natten. Men det gick han inte med på! Han skrek förtvivlat i 1-2 timmar varje natt och somnade sen av utmattning. Efter 6 nätter så klarade jag det inte längre, jag kände mig som en fruktansvärd mamma som låg bredvid min son som skrek förtvivlat, inte argt, utan desperat och helt förtvivlat utan att ta upp och trösta honom (vilket man enl BVC-broschyren inte skulle göra). Vi gav upp. Och för att göra nätterna enklare för oss alla (inte minst mig) gick vi över till att ge honom flaska på natten. Då kan han ligga kvar i sin säng, dricka lite välling och somna om, istället för att lyftas över till mig, amma, somna, lyftas tillbaka osv. Men numera sover han ännu sämre. Vi lägger honom ca 19-20, läser saga, myser, välling och godnattsång och sen ligger nån av oss bredvid tills han somnar, vilket oftast tar mellan 5 och 15 minuter. Vi har också infört en speldosa som sovljud, funkar ok. Jag brukar prata lugnt och sövande om att det är dags att sova och att han kan somna lugnt och känna sig alldeles lugn och alldeles trygg, som ett mantra tills han somnar. Det brukar fungera bra, så insomnandet på kvällen är inget problem. Problemet är att han vaknar varje eller ibland varannan timme hela natten fram till ca 08. Och när han vaknar vill han ha välling. Ibland tar han bara ett par klunkar och sen vänder han sig om och somnar om, ibland äter han mer, kanske nån deciliter innan han somnar om. Totalt äter han ca 5 deciliter välling under natten, utöver 2 deciliter vid läggningen. Och får han bara välling så somnar han igen, men försöker jag låta bli att ge honom välling blir han jättejättearg, varken dricka vatten, speldosan, vaggsånger eller mantra fungerar alls. Ett tag tog jag upp honom och gav honom välling i mitt knä för att jag tänkte att han skulle äta mer och hålla sig mätt längre, vilket han gjorde litegrann, men har jag då lärt honom att man måste bli upplockad varje gång man vaknar för att kunna somna om?Jag skulle vilja att han vaknade mer sällan och helst att han slutade äta på natten, att han lär sig att somna om själv. Han fick tänder redan vid 5 månader och jag förstår att det inte är särskilt bra för tänderna att äta så ofta. Men största skälet är såklart att jag behöver få bättre och mer sömn. Min man tar en eller två nätter i veckan så att jag får sova i eget rum, vilket underlättar såklart, men jag har ganska stort sömnbehov och jag skulle behöva bättre sömn för att må bra. På dagen sover han 2 gånger, oftast 1-1,5 timmar varje gång.I övrigt är han en glad och pigg liten kille, alltid glad, äter och växer ordentligt och verkar må alldeles utmärkt i alla andra avseenden, så jag tror inte det är några allergier el likn som är orsaken, utan helt enkelt att vi vant honom vid att äta sig till sömns och inte vet hur man gör för att somna utan mat. Så om vi nu ska göra nån sorts insats för att få honom att sluta äta på natten och sova bättre, hur gör vi bäst? Ska han flytta in och sova i eget rum, kan det hjälpa honom? Om han vaknar och vill ha mat, ska jag ta upp honom och trösta? Eller riskerar jag bara att lära honom att man måste bli vaggad för att somna om? Ska jag göra ett nytt försök a la 5 minuters-metoden och låta honom skrika sig till sömns. Kan det verkligen vara bra för ett barn, blir han inte otrygg om han inte kan lita på att vi tröstar när han gråter? Finns det nån metod som inte går ut på att de ska gråta sig till sömns? Nåt sätt att stegvis lära honom att somna om själv på natten? Eller måste jag bara ställa mig in på att vi får ta en vecka som blir ett helvete för hela familjen och låta honom skrika, finns det inget annat sätt?Har du några boktips?Jag har hört talas om att det finns konsulter som tar 5 000:- för att vara med en hel natt hemma och sen lägga upp ett program för sömnen, är det nåt att satsa på? Eller finns det andra ställen man kan få hjälp och goda råd. Har försökt prata med min BVC-sköterska men hon säger bara att man ska säga till honom att somna om om han vakna, så enkelt är det ju inte riktigt, i alla fall inte för mig.Tacksam för handfasta och konkreta råd på vägen./Veronika
-
Svar på tråden Sluta äta på natten?
-
Hej!
Du är inte ensam med din "sömnångest". De flesta barn, även de som sovit ostört, får problem med sömnen någon gång i samband med den separationsfas de går igenom. Den inträffar oftast runt 7-8 månader och innebär att barnet återigen vill bekräfta föräldrarnas närvaro, trygghet och tillit. Många kan märka att barnen blir mer närhetskrävande och även uppträda avvaktande mot utomstående. Framför allt brukar barnen dock vakna oftare på natten och behöver då hjälp att somna om.
Under denna period kan det vara svårt att köra någon metod för att barnet skall somna, men visst går det. Att köra fem-minuters metoden låter inte som något för dig dock (personligen valde jag också bort den). Min erfarenhet är att man tillsammans (mamma och pappa) skall komma överens om hur man kan tänka sig gå till väga. Det blir betydligt enklare att stötta varandra då!
Så, innan du är beredd att satsa 5000 kronor på en konsult tycker jag att du och din man funderar på vad som skulle funka för er. Onekligen mår du inte bra av att din son skall ligga kvar och skrika. Vilket han förmodligen känner av och det inger inte speciellt mycket trygghet för honom.
Poängen är att ni skall lära honom att det är tryggt att somna själv. Just nu låter ni honom somna bredvid er och talar om för honom att det är tryggt. Minsta förändring från när han somnade kan få honom att reagera och kräva er närvaro igen. Visst kan ni ta upp och trösta honom när han är ledsen, men lägg tillbaka honom där han skall somna INNAN han somnar.
Att han äter handlar förmodligen om samma sak, han har fått nappflaskan för att somna om. Ja, då vill han ha det igen och igen..för det är tryggt. Detta gör dock också att hans magen/tarmar inte får vila, vilket med all sannolikhet stör honom.
Se till att han äter regelbundet på dagen, fem-sex mål, så att ni vet att han fått i sig tillräckligt. Börja med att ta bort ett mål i taget, börja med det som ni tror blir enklast.
Slutligen läs gärna "Somna utan gråt" av Elizabeth Pantley, finns att beställa på adlibris hemsida.
Lycka till!
MVH Christine