• esther

Var Astrid Lindgren Sverigedemokrat?

Bakgrunden till frågan är naturligtvis att Sverigedemokrater ofta hyllar Astrids porträtt av den svenska idyllen. Och viss kan man väl läsa Bullerbyn som ett Sverigedemokratiskt manifest. Eller?

Hur fungerar Astrid Lindgren i det mångkulturella Sverige? Kan nysvenkar relatera till Emils hyss och Tjorvens butterhet, eller är Junibacken något som särskiljer oss som folkslag?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Var Astrid Lindgren Sverigedemokrat?
  • Psyke

Mångkultur syftar på att det finns flera kulturer, inte att man ska förtrycka en viss kultur. Astrid är underbar och hennes böcker är populära över hela världen. Har någon ens träffat en någorlunda utbildad invandrare som inte älskar Atrid Lindgren?

• bengke

Jag kan lätt förstå varför SD hyllar Astrid Lindgren, det är ju deras idealsamhälle hon målar upp!

• Maggis
    bengke skrev 2011-02-03 12:59:46 följande:
    Jag kan lätt förstå varför SD hyllar Astrid Lindgren, det är ju deras idealsamhälle hon målar upp!
    Är det? Hon skildrar ju även fattigdom, sociala orättvisor, förtryck och ensamhet. Det beror ju helt på vilken av hennes sagor man väljer att läsa. Men ja, Bullerby-idealet är säkert en våt dröm för SD-iter. Synd för dem att det inte går att vrida klockan tillbaka.
    //Maggis
  • FreeForAll
    Maggis skrev 2011-02-03 13:12:02 följande:
    Är det? Hon skildrar ju även fattigdom, sociala orättvisor, förtryck och ensamhet. Det beror ju helt på vilken av hennes sagor man väljer att läsa. Men ja, Bullerby-idealet är säkert en våt dröm för SD-iter. Synd för dem att det inte går att vrida klockan tillbaka.
    Haha, ja vi får väl hoppas att det inte är Bröderna Lejonhjärta som är deras våta dröm?
    Det ante mig.
  • Maggis
    FreeForAll skrev 2011-02-03 13:22:59 följande:
    Haha, ja vi får väl hoppas att det inte är Bröderna Lejonhjärta som är deras våta dröm?
    Ja, det får vi verkligen.
    //Maggis
  • esther
    Maggis skrev 2011-02-03 13:12:02 följande:
    Och Saltkråkan!
  • Maggis
    esther skrev 2011-02-03 18:57:47 följande:
    Och Saltkråkan!
    Ja, det måste ju vara en av de våtaste. Saltkråkan går varm här; mina barn älskar filmerna. Men jag kan verkligen sitta och tänka på hur många det var som hade det så, ens på den tiden. Rosenrött som hejsan.
    //Maggis
  • esther
    Maggis skrev 2011-02-03 20:04:48 följande:
    Ja, det måste ju vara en av de våtaste. Saltkråkan går varm här; mina barn älskar filmerna. Men jag kan verkligen sitta och tänka på hur många det var som hade det så, ens på den tiden. Rosenrött som hejsan.
    Eller hur! Riktigt äckelpräktig om  mantänker efter :)
  • bengke
    Psyke skrev 2011-02-03 12:49:26 följande:
    Mångkultur syftar på att det finns flera kulturer, inte att man ska förtrycka en viss kultur. Astrid är underbar och hennes böcker är populära över hela världen. Har någon ens träffat en någorlunda utbildad invandrare som inte älskar Atrid Lindgren?
    Jag har aldir ens tänkt  på att fråga, jag har träffat massvis med invandrade läkare men aldrig hört dem referera till Astrid Lindgren. Men hon är ju översatt till massvis med språk (och tydligen är det olika figurer som går hem i olika länder)
  • netza

"Bullerbyn som ett Sverigedemokratiskt manifest." Haha, snälla förklara?

"Hur fungerar Astrid Lindgren i det mångkulturella Sverige? Kan nysvenkar relatera till Emils hyss och Tjorvens butterhet, eller är Junibacken något som särskiljer oss som folkslag?"

Med tanke på hur böckerna säljs i hela världen, så tydligen. Det har ju med personlighetsdrag att göra och dessa är ju inget som är specifikt för svenskar...

• esther
    netza skrev 2011-02-04 19:34:10 följande:
    "Bullerbyn som ett Sverigedemokratiskt manifest." Haha, snälla förklara?

"Hur fungerar Astrid Lindgren i det mångkulturella Sverige? Kan nysvenkar relatera till Emils hyss och Tjorvens butterhet, eller är Junibacken något som särskiljer oss som folkslag?"

Med tanke på hur böckerna säljs i hela världen, så tydligen. Det har ju med personlighetsdrag att göra och dessa är ju inget som är specifikt för svenskar...
    Du får fråga SD, jag röstar då inte på dem! Mankan ju tänka sig att resten av världen läser böckerna på ett annat sätt. När jag läser Anne på Grönkulla eller Lilla huset på prärien till exempel så ser jag det som trevliga berättelser som utspelas i en främmande miljö.
  • netza
    esther skrev 2011-02-04 19:56:19 följande:
    Du får fråga SD, jag röstar då inte på dem! Mankan ju tänka sig att resten av världen läser böckerna på ett annat sätt. När jag läser Anne på Grönkulla eller Lilla huset på prärien till exempel så ser jag det som trevliga berättelser som utspelas i en främmande miljö.
    Tänkte om du hade exempel?
  • esther
    netza skrev 2011-02-04 20:13:32 följande:
    Tänkte om du hade exempel?
    Exempel på vad? Att SD använder Astrid Lindgren som en förebild är ett faktum. Resten är spekulationer sas.
  • teambe

Det kan faktiskt vara så att det  är dags att ta tillbaka AS. Hon är död och kan inte rösta på SD eller försvara varför hon inte gjorde det, Vi får nog görsöka hålla hennes fana högt!!! Är ni På i en manifestation för att ta tillbaka Astrid till hela jorden,

Svar på tråden Var Astrid Lindgren Sverigedemokrat?