• callimero

ÄD och manlig faktor - har ni lyckats?

Har efter många många försök med ICSI funderingar på ÄD mer aktuella. Vi får fina embryon på ET men det fungerar inte. Inga fel hos mig förutom att vi började försöka med ivf när jag var 39. Gamla ägg är standardsvaret men läkarna har flera gånger svävat lite på målet och muttrat om att det är svårt att få fram tillräkligt med bra simmare. Att det finns många defekter. Ibland får jag uppfattningen att de egentligen inte riktigt vet hur det påverkar?

Hur har det gått för er som har manlig faktor och gör / gjort ÄD? Vad säger era kliniker?

• Svar på tråden ÄD och manlig faktor - har ni lyckats?
  • The75

Hej
    Vi försökte bli gravida 1,5 år men inget hände och sen tog jag tag i saken och vi gjorde en utredning efter att det tagits en del prover kom man fram till att mina ägg var få och dåliga det var ingen ide att ens pröva ivf när vi sen fick reda på att min man inte hade några spermier kändes ALLT hopplöst i svergie får man ju inte ta emot donerade spermier och ägg utan bara antingen eller ;O(
    Så vi tog saken i egna händer och vände oss utomlans till AVA Riga som jag hade hört talas om av en bekant som varit där och fått hjälp.
    Så nu är jag gravid med hjälp av en Lettisk äggdonator och en "skandinavisk" spermiedonator vi fick fylla i vissa önskemål angånde donatorerna ögonfärg,längd osv och vi fick även skicka med bilder på oss själva i tonåren som dom använde vi matchningen det ska bli riktigt spännand att se resultatet :O)

Så har du några specifika frågor får du gärna ställa dom :O)

• callimero

Grattis Tea! Solig Vad härligt att det fungerade, vi vill gärna försöka med mannen först men det är lite svårt att få fram tydlig information om hur den manliga faktorn egentligen har påverkat våra försök.

• Bling1975

Är det inte ett alternativ att prova med egna ägg och donatorspermier först? Spermierna kan ju faktiskt påverka också. Det är ju betydligt billigare än ÄD.

För oss slutade det med dubbeldonation då jag under resans gång hamnade i förtidigt klimakterie. Min man blev också steril under vägen efter testikelcancer. Nu är jag i alla fall gravid efter behandling hos en av USAs bästa kliniker och det ser ganska lovande ut.

Stitch längtar efter Lilo
  • Maria68

Vi har gjort ÄD i sverige. Hamnade på ferten pga av mannens problem men där uppdagades att jag hamnat i förtidigt klimakterie. Vi gjorde ett försök och lyckades. Men minns inte vad kliniken sa om detta. Lycka till !!

• callimero
    Bling1975 skrev 2011-09-02 13:35:57 följande:
    Är det inte ett alternativ att prova med egna ägg och donatorspermier först? Spermierna kan ju faktiskt påverka också. Det är ju betydligt billigare än ÄD.

För oss slutade det med dubbeldonation då jag under resans gång hamnade i förtidigt klimakterie. Min man blev också steril under vägen efter testikelcancer. Nu är jag i alla fall gravid efter behandling hos en av USAs bästa kliniker och det ser ganska lovande ut.
    Bling vi testar just det i Danmark. Har gjort 2 st inseminationer utan resultat och ska nu testa IVF med donerade spermier. Tyvärr är nog det trista faktumet att mina ägg nu är gamla. Är så förbannad på Sophiahemmet där vi pumpat in runt 300.000:- då det envist hävdat att det inte spelar någon som helst roll om spermierna är dåliga pga manlig faktor, de menar att får man bara befruktining så spelar det ingen roll utan ALLT hänger på äggen. Har god lust att stämma dom.

Kanske slutar med dubbeldonation här med men det grämer mig att jag inte fått rådet att testa friska spermier men egna ägg tidigare. Hur mycket fick ni betala i USA? Men framför allt - GRATTIS!!! Solig
  • callimero
    Maria68 skrev 2011-09-08 10:00:33 följande:
    Vi har gjort ÄD i sverige. Hamnade på ferten pga av mannens problem men där uppdagades att jag hamnat i förtidigt klimakterie. Vi gjorde ett försök och lyckades. Men minns inte vad kliniken sa om detta. Lycka till !!
    Grattis Maria!
    Hur allvarlig var din mans nedsättning av spermier?
    Min sambo fick t o m lämma 2 gånger vid senaste ÄP så illa var det. Och då hade jag bara 4 ägg att göra ICSI på, dvs de behövde bara 4 st ok spermier men hittade knappt det.
Svar på tråden ÄD och manlig faktor - har ni lyckats?