• Faile

Är det inte dags att bränna alla gammla rasistiska och diskriminerande barnböker och ge barnen en laptop istället?

Ja, är det inte lite stenålders med böcker till barnen nu när allt finns på dator/internet istället? Speciellt alla usla gamla barnböcker där den onda systern straffas med att bli en n*ger, där prinsen alltid räddar prinsessan osv.

Man kan ju göra allt med en dator och internet nu tex läsa saga, lyssna på saga, spela utvecklande spel, lära sig läsa och skriva mm.
    Behöver barn verkligen läsa böcker längre?
    Är det inte bättre att ge alla barn en dator ( finns ju sådana barndatorer som tom bebisar kan använda ) och bara bränna alla gamla rasistiska och diskriminerande barnböcker istället?

Sluta jiddra, börja trolla!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det inte dags att bränna alla gammla rasistiska och diskriminerande barnböker och ge barnen en laptop istället?
  • digamond

Klart dom skall ha båda och är ju nästan ett krav i samhället nu för tiden..

• Boothwalker

Rasistiska böcker kan gärna gå bort. Men inte bort med böcker helt. Inte samma grej med datorer.

Det är rätt så enkelt att balansera när man håller i nån. Annars är det svårare... - Mowgli 5 år
  • Psyke

Ge mig exempel på rasistiska och diskriminerande böcker. I USA fick de skriva om "Onkel Toms stuga" för att där finns det ordet nigger och missade totalt budskapet då denna bok har gjort mer för att klargöra det omänskliga med slaveriet än dågot annat.
    Fasta könsroller med sköra princessor kan jämnas ut med andra sagor. Tex översätta några ryska folksagor där princessor är 10 gånger klokare och modigare är de manliga karaktärerna.
    Läser man en bok och pratar om den med barnet så får man otroligt mera än om man väljer bara "politiskt korrekta" alternativ. Jag har däremot svårt att prata om datorspel så det går bort just nu 

• Tow2Mater

Böcker är författade av författare, och att ändra dem i efterhand för att de inte "passar in" i dagens PK värld är ett hån mot dem. Om man som förälder tycker nåt är rasistiskt etc, köper man inte det till sina barn, alternativt diskuterar med dem varför det är på ett visst sätt i boken, och att man inet håller med det synsättet. Det är bra att det finns kvar som ett dokument om hur det faktist brukade vara, som ett parktikt exempel på, och en jämförelse till, hur det är idag, annars kanske den kunskapen och främst förståelsen för det går förlorad hos barnen. Och att inte ha kunskap och förståelse (!) om historien kan vara ödesdigert, då felaktigheter annars lättare kan upprepas i okunskap och oförstånd i framtiden.
    Böcker lägger grunden för läsning som behövs vid datoranvändande. De är billiga, lätta att ha med sig överallt, och slutar inte fungera av att batteriet behöver laddas, etc. Datorer kommer aldrig att kunna ersätta böcker, de är komplement till varandra.

• Onkel Anneli

Pippi Långstrump ska bort med andra ord? Pippis pappa är negerkung..

Men de som förvaltar Astrid Lindgrens böcker har valt att inte skriva om böckerna och det tycker jag är bra!

Det är nog inte böckerna som formar dina barn utan snarare hur du själv agerar och vad du själv säger.

Man kan prata med sina barn efter böckerna och tala om att såhär va det förr, idag använder vi inte ord som t.ex. neger.

• Pyris
    Onkel Anneli skrev 2011-02-03 15:03:53 följande:
    Pippi Långstrump ska bort med andra ord? Pippis pappa är negerkung..

Men de som förvaltar Astrid Lindgrens böcker har valt att inte skriva om böckerna och det tycker jag är bra!

Det är nog inte böckerna som formar dina barn utan snarare hur du själv agerar och vad du själv säger.

Man kan prata med sina barn efter böckerna och tala om att såhär va det förr, idag använder vi inte ord som t.ex. neger.
  • annca

Är kanske en dinosaurie, men anser inte att barn ska sättas framför någon tyå av dator förrns de är minst 5-6 år gammla. Så enlogt min mening finns det få bättre saker än en pappersbok för barns språkliga och intellerktuella utveckling.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Rödnäbba

Det kommer aldrig finnas något bättre för barns utveckling än böcker. men de rasistiska och diskriminerande barnbökerna kan man ju bränna.

• enny signatur

Böcker är en helt annan sak än en daor skulle jag säga. Böcker är nyttigare tror jag. dator utvecklar på andra sätt med så båda är nog bra :)

• DenNamnbitne

Böcker är bäst- det kan ingen laptop i världen förändra.
    Sen att hålla på att påpeka att det står negerkung i Pippi, eller att gamla könsroller och uppfostringsmetoder kommer fram(varför ska man dölja sånt) det är så larvigt att man vill gråta.

• Faile

Nej det här går inte.

Måste erkänna att jag startade tråden endast för att skapa diskussion ( och lokca hit språkpoliserna ) och kanske har möjlighet att vinna barnboks-tävlingen.
    Jag hade alltså tänkt argumentera för det som står i ts, men först var jag för sjuk för att skriva och nu kan jag bara inte. Jag älskar böcker och det har tagit emot varje gång jag försökt formulera något i stil med ts, så jag måste skippa det.

F`låt

Sluta jiddra, börja trolla!
  • Lilli77

Självklart kan rasistiska böcker tas bort, internet eller ej.

Däremot har jag mycket svart att se mig själv ga och läsa god natt saga med en laptop... Inte heller funkar det till mindre barn som kanske vill kunna känna pa olika material etc.

Föredrar verkligen böcker själv och skulle därför inte ersätta böcker med en dator för mina framtida barn.

Svar på tråden Är det inte dags att bränna alla gammla rasistiska och diskriminerande barnböker och ge barnen en laptop istället?