• Anonym (noll lust)

När kommer lusten tillbaka efter barna-födande?

Jag har NOLL sexlust sedan vi fick vår baby, som om några veckor blir 6 månader...
    Vi hade sex 1-2 gånger per månad i graviditeten, då var jag väldigt kåt och hade mycket lust. Sexet var dessutom superskönt, tyvärr blev det inte oftare pga graviditets-komplikationer.

Som sagt nu är barnet fött, och närmar sig halvåret, men lusten är som bortblåst.
    Känner mig heller inte särskillt attraktiv, med mjölkstinna bröst, deg-mage och ständigt en bebis i närheten (som vaknar flera gånger per natt)
    Tröttheten gör säkert sitt till.

Hur har ni andra gjort? Hur gav ni varann mera närhet än bara en kram och en puss då och då? När släppte tröttheten? När kom lusten tillbaka? När kände ni er attraktiva igen?

Snälla ge mig lite tips, just nu är vi bara mamma och pappa och inte man och kvinna i en sexuell relation.
    Sambon vill ju ha sex, (han har ju inte fött, amma ju inte, och är lika trött.)
    Tycker synd om honom. Jag vill ju såklart med att det ska tända till och att relationen ska fungera även sexuellt.

• Svar på tråden När kommer lusten tillbaka efter barna-födande?
  • Anonym (Mami)

Jag hade ingen lust allt under hela tiden som jag ammade. Vi testade att ha sex, mest för att vi var nyfikna en månad efter förlossningen. Men LUSTEN kom inte förens amningen var klar. Då var det som att trycka på en knapp!

Amningen gjorde mig allmänt osugen på att ha någon extra förutom min närhetstörstande bebis som kladdade på mig, jag kände mig extra känslig i skinnet och var enormt trött (eftersom min man inte har några bröst. När bebisen slutade amma och tog flaska så går det ju att lösa det här med sömn också). Min man tjatade inte. Men det är mkt bra att ändå ge varandra kompimaner (snygging, osv) och att pussas och kramas. Och jag gillade även att prata om sexlivet, hur vi hade haft det förut och hur vi ville ha det när vi kom igång igen. Då vart det ingen stor tröskel att kliva över när väl lusten kom tillbaka igen. Sexlivet fanns liksom med hela tiden, fast vilande i bakgrunden.

• Barasaris

Prova att bestämma att varannan dag/kväll så ger vi varandra massage, kysser vi varandra på kroppen utom dom mest erotiska delarna, smeker vi varandra men inte till orgasm osv... Och hur än ni inte är sugen på massage offra den tiden iaf. Det kan hjälpa att hitta tillbaka till varandra.

• Anonym (samma här också)

Visst kan man ta hand om sig, göra sig snygg osv men för mig är det snarast som om hela maskineriet står still. Jag är snygg igen efter graviditeten, både känner mig fin och får många komplimanger av min man, men hormonerna verkar helt enkelt vara avslagna. Kramas och pussas gör vi iallafall.

• Anonym (efter amning)

Lusten återkom inte förrän två veckor efter avslutad amning, samma med efter båda barnen. Fick mens efter 8 v. efter första, och efter över året efter andra barnet. Första barnet ammades i åtta månader, andra i tio månader.

Men vi har haft lite sex trots att jag inte haft så stor lust efter ca 5 v efter förlossningarna, akuta snitt båda. Mycket glidmedel var ett måste, och att samlaget och sexet var mjukt och försiktigt. 

• Anonym (nada)

Vårt barn är 1,6 år snart och jag har ingen sexlust alls. Jag tycker bara det är jobbigt. Min man vill och jag iinte och han fattar ingenting. Vi har haft det tufft i 3 år, gick igenom en utvisning och han fick åka till sitt land när vårt barn var 7 månader och han var borta i 6 månader.

Det har hänt så mycket så det har tagit glädjen. Jag vet inte hur vi ska hitta tillbaks till varann och han verkar inte vilja jobba för det heller. ibland tänker jag att vi kanske ska skilja oss, leva var för sig eftersom vi inte funkar ihop längre men jag ger det 1 år till sen får vi se om det blivit bättre eller inte.

• Anonym (sömnig)

Lusten återkom när jag fick sova tillräckligt, Typ efter två år. Men nu är det riktigt kul igen. Innan dess var det inte dött men inte speciellt inspirerat eller kul. Jag hade också väldigt torra slemhinnor under hela amningen att det bara gjorde ont om vi inte använde glidmedel. Och jag har fortfarande svårt att se mina bröst som erogena zoner efter allt ammande. 

• Anonym (noll lust)

Tackar för många svar. Det verkar vara vanligt att lusten håller sig i bakgrunden ibörjan, och särskillt hos dem som ammar.
    Håller på att sakta trappa ner amningen nu pga babyns ålder, och då annan mat kommer in i bilden.

Babyn sover helt ok nattetid fast de 7-8 timmarna blir ju även min sammanhängande nattsömn....

Tror ni det kan ha lite med mensen att göra också?,,, jag tänker följande teori: Om mensen kommit tillbaka är man ju i rullning i sin cykel och har äl (åtminstone för mig ökar lusten då)

Många bra tips, ska köpa hem glidmedel,, (kan man förreseten kombinera glidmedel och kondom? Vill ju inte bli gravid igen just nu iallafall)
    Massage var också ett bra trix att få lite mera kroppskontakt, Utan krav i början, men det kanske blir ett bra förspel efter några gånger...Obestämd
    Raka, sminka och klä upp sig så känner man sig lite sexigare och attraktivare med kanske
    (om inget annat lite självförtroende kick)

Vi har pratat en del om min brist på lust, han verkar förstå att kvinnokroppen (amning/återhämtning) är något biologiskt efter barnafödande. Han är okej med det fast han tycker det är tråkigt såklart, hans lust är ju samma som tidigare. han tycker att jag får ta initiativet när lusten kommer, så han inte stressar mig.
    Jag har förökt förklara att det inte beror på honom att lusten är borta, jag älskar ju honom snarare MER nu när vi är en familj.

• Lindreas

Jag kan säga att jag verkligen fick tillbaka lusten när maken klädde sig för en middag med jobbet och tog på sig kostym. Då var nog lill-killen tre månader. Jag insåg att stor del av lusten satt i hjärnan, och hur sköna mjukisbrallor än är så är det inte så upphetsande alltid... Så det gjorde att även jag skärpte till mig och bytte bort urtvättade t-shirts och pyjamasbyxor mot lite snyggare kläder. När jag kände mig finare så var det närmare till lusten.

Kan det vara något att prova? Vad det gäller den fysiska delen så är det glidmedel i mängder som kan hjälpa till, och om ni inte haft sex alls sen förlossningen så kanske du kan prova att ge dig själv en orgasm så du vet hur det kommer kännas sen?

Jag hoppas det ordnar sig!

• Anonym (nada)

Ja jag tror också det hänger ihop med sitt eget liksom, hur man själv känner sig inombords med självkänsla.

Jag behöver börja träna igen för jag tycker inte om min kropp som den är nu, har 20 kilos övervikt och jag känner mig bara heldeppig utav det.

har ett enormt motstånd mot att träna som jag behöver övervinna. Ska få hjälp utav en terapeut med det så att jag kommer igång, vi ska gå o träna tillsammans

• Hanniz84

den har inte kommit tillbaka ännu..., dottern är 18mån, iofs är jag gravid igen nu, så nån gång emellan har jag kju haft lust
    men, nää... är inte alls som förut... jag hoppas att det ska fixa sej.. , tror det är mkt att jag känner mej tjock o ful nu, jag kan känna att jag vill ha sex, men när det väl kommer till krita så känner jag mej bara obekväm med allt...

ISA 1/9-2009 <3 Lillesyskon BF 16/4-2011 <3
  • Donum

Direkt. Vi gick runt och väntade otåligt på att avslaget skulle vara över. 

Det bästa är nog att ha mycket sex - ju mer  sex man har, ju mer sex vill man ha. Det tänder nog inte till för er genom avstånd. 

• redneck girl
    Donum skrev 2011-02-05 13:57:09 följande:
    Direkt. Vi gick runt och väntade otåligt på att avslaget skulle vara över. 

Det bästa är nog att ha mycket sex - ju mer  sex man har, ju mer sex vill man ha. Det tänder nog inte till för er genom avstånd. 
    jag tror också att ju mer man har...ju mer vill man få .
  • Donum
    redneck girl skrev 2011-02-05 14:48:02 följande:
    jag tror också att ju mer man har...ju mer vill man få .
    Och man tänker på sin partner på ett annat sätt oftare också, tror jag. Jag märker i alla fall av det väldigt tydligt. Sexet ligger mer "latent" och pyr. Det blir liksom kortare från tanke till handling då. 
  • Anonym

För mig tog det fem år och en ny man för att väcka lusten åter. Barnets far och jag slutade ha sex när jag var gravid och sen försökte vi inte ens, varken han eller jag. Med facit i hand så var vi nog aldrig särskilt kära i varann och hade ingen passion mellan oss alls. Men en bra pappa är han! Nu har jag en man som jag vill ha sex med hela tiden!

• redneck girl
    Donum skrev 2011-02-05 15:11:39 följande:
    Och man tänker på sin partner på ett annat sätt oftare också, tror jag. Jag märker i alla fall av det väldigt tydligt. Sexet ligger mer "latent" och pyr. Det blir liksom kortare från tanke till handling då. 
    japp. lägger man allt på hyllan och väntar och väntar..så är det många gånger för sent .
Svar på tråden När kommer lusten tillbaka efter barna-födande?