• Nahoj23

Förstår inte varför ensamstående är så lågt prioriterade?!

Jag har stått i kö för ensamstående och gör fortfarande.
    Jag blir mer och mer irriterad över de hopplösa utsikter det är för oss som ev ska adoptera som ensamstående.
    På flera organisationer som jag är med i står det ofta att "ensamstående kan också ansöka om barnen".
    Det rör sig från allt ryggmärgsbråck, ADHD, HIV till långvarig rehabilitering som den ansökande måste tillgodose.
    Jag förstår att prioriteten att barnen ska få två föräldrar och jag respekterar det till 100%, det är för barnens bästa och inte mitt som blivande mamma, MEN!
    De barn som behöver extra stöd, livslång medicinering, rehabilitering och olika slag tror jag skulle få det bättre hos TVÅ föräldrar, två att dela de olika problemen med, oron, etc. etc etc.

Jag blir så ledsen för att vi som ensamtstående får de barn som "blir över", och det känns fruktansvärt att skriva det men det är den krassa verkligheten idag i Sverige 2011.
    Våra utsikter att få ett "friskt" barn är nästintill obefintliga.
    Sedan vet man ju aldrig hur livet ter sig när man väl har kommit hem med sin telning.

Jag har inte hjärta att adoptera ett barn med HIV, de kan få ett bra liv absolut men inte nog med att de är adopterade med allt vad det innebär på gott och ont, de har också en livslång sjukdom som sätter stopp för mycket här i livet och i värsta fall om man har otur så dör de ifrån en.

Jag som ensamstående mamma med en bra inkomst kan ändå inte vara såpass mycket borta från mitt arbete för stötta, gå på rehab, vara långa perioder på sjukhus trots fantastisk uppbackning av min underbara familj och vänner som jag har många av.

Jag vet att jag skulle bli en bra mamma, jag har ett jättestort kontaktnät men det räcker inte för mig.
    Jag har inte möjlighet att ge det barnet som kommer med allehanda handikapp det liv jag hade tänkt att jag kunde ge mitt barn.
    Jag söjer det- verkligen.

• Svar på tråden Förstår inte varför ensamstående är så lågt prioriterade?!
  • Xsa

Znarkofag, jag menar inte att trycka ner dig. Det gör adoptionsorganisationer och utredare så bra.  Tvärtom vill jag stärka dig i tanken om att du kommer att bli en fantastisk förälder till ett barn oavsett SN. Det är inte SN hit eller dit det handlar om.   De kända SN som det oftast handlar om är av den kaliber att även ensamstående klarar av vad de innebär i vardagen.

Jag har också adopterat som ensamstående och hade en lång process även om den inte tog 7 år. När jag klev in i adoptionsvärlden började dörrarna att stängas för singlar och jag insåg snart att jag behövde tänka om,  för att det skulle bli möjligt att bli förälder geom adoption. Så är det för alla föräldrar idag oavsett civilstånd.

Det är singlar som kan tänka sig högre ålder på barnet och SN som kommer att få uppleva nåden att bli förälder genom adoption, andra kommer nog inte att få uppleva det tyvärr. Det är så adoptionsvärlden ser ut.  Du skriver dock inte att du kan ta emot vilket barn som helst, utan tvärtom skriver du om vilka barn du inte kan tänka dig att bli förälder till.  Genom att vidga din egen syn på din kapacitet kommer det bli lättare för dig att bli förälder genom adoption. Istället för att se svårigheterna, skriv en detaljerad lista över vad du själv anser dig ha kapacitet för vad gäller ålder och SN. Om listan blir längre än en halv A 4 kommer du kunna få barn genom adoption så snart du ha kötid eller ansöker om ett särskilt barn som du utses åt.   Lycka till!

• Thi 08

Ring till din organisation och lista vilka sn du kan tänka dig. Det gjorde jag och jag är ganska säker på att jag fick min dotter på det sättet. Det var ingen annan som ringt in och berättat om vilka sn de var öppna för och därför frågade de mig som de visste kunde ta emot ett sn-barn och dessutom prickat in just min dotters sn. Så visst tror jag det underlättar att visa tydligt att man är öppen för sn. Jag fick innan min dotter förfrågan från ett annat land om jag kunde tänka mig barn med hepatit b, men då tackade jag nej (detta var inte med på min lista heller) Tyckte inte jag kunde tillräckligt mkt . Jag tyckte helt enkelt att jag hade bäst kunskap om min dotters. LKG är inte spciellt vanligt bland barnen som adopteras från Vietnam och därför ser jag det som ett stort sammanträffade att hon föddes just då när Vietnam och Sverige skulle säga upp sitt samarbete och att hon hade just "mitt" sn.  

• hellokitty1

Vill flika in en liten sak på den här tråden om det är ok? En grej som irriterar mig som singelsökande är att organisationerna i sina utskick väldigt tydligt utgår ifrån att det är par som söker. Alltså, när de listar väntetider osv så gäller det för par utan att det särskilt står. Man får ofta leta och klura sig fram till vad som gäller för ensamstående, ibland står det ingenting alls. Det tycker jag är lite diskriminerande, när nu så många sökande är singlar. Har faktiskt påpekat det ett antal gånger för de som skrivit men inget har hänt. I övrigt är jag inte särskilt irriterad över läget.. 

• Hej och Hopp

Ni singelsökande - har ni kontaktat BFA angående Bulgarien (sn)?
    Det verkar vara ett alternativ som kan fungera.
    Lycka till!

• LivL

Det är väl bättre att barnen har 1 förälder än inga föräldrar alls??? Dumt!

• Manchester
    LivL skrev 2011-03-03 19:14:15 följande:
    Det är väl bättre att barnen har 1 förälder än inga föräldrar alls??? Dumt!
    Visst är det så, men de allra flesta barn som finns tillgängliga för adoption har goda möjligheter att få två föräldrar. I barnens ursprungsländer ser man de långa köerna av par som vill adoptera och väljer att placera de flesta av barnen i familjer där det finns två föräldrar. De barn som är svårare att hitta föräldrar till, barn med sjukdomar och handikapp eller som hunnit bli fyra-fem år eller mer, placeras hos singlar hellre än att de ska bli kvar på barnhemmen.

Såvitt jag vet blir barn sällan kvar på barnhem för att singlar inte får adoptera dem. De barn som singlar vill, men ofta inte får, adoptera kommer garanterat att hitta föräldrar i alla fall.

Faktum är att just ursprungsländernas allt högre krav på föräldrar som ska få de mest "attraktiva" barnen (de minsta och friskaste) gör att även andra barn får större chans att få minst en förälder. Singlar, de sökande som hunnit fylla 40, de som själva inte är helt friska eller fria från minsta lilla skavank, sorteras bort och får "nöja sig" med de barn som förr blev kvar på institution hela sitt liv. Det är den oerhört goda konsekvensen av att köerna för adoption skenat så de senaste åren.
  • LivL

Om man som singel vill adoptera ett barn som är 3 år och uppåt, är det några problem? Eller är det såna barn som "blir över"?

• Manchester
    LivL skrev 2011-03-04 19:04:32 följande:
    Om man som singel vill adoptera ett barn som är 3 år och uppåt, är det några problem? Eller är det såna barn som "blir över"?
    En singel som vill adoptera en treåring får nog räkna med väldigt lång väntetid om hon (nästan inga länder tillåter ensamstående män att adoptera) inte samtidigt kan tänka sig någon form av särskilda behov hos barnet. Är man beredd på att ta emot ett barn som är ytterligare ett par år äldre går det sannolikt lite fortare.
  • tjorvas

en förälder är bättre än ingen, och att ha ett barn är bättre än inget! Barn är livet!

• Xsa

Nu kommer några fler singlar att få barn iom att Kina har öppnat upp för vissa singlar till vissa barn. Se adoptionsorganisationernas hemsidor.

• LivL
    tjorvas skrev 2011-03-21 17:31:20 följande:
    en förälder är bättre än ingen, och att ha ett barn är bättre än inget! Barn är livet!
    Nja... Obestämd
Svar på tråden Förstår inte varför ensamstående är så lågt prioriterade?!