• TuWi

1-åring som har en skrikperiod

Hej, min dotter som är drygt 15 månader vaknar upp (ibland verkar hon sovande, ibland vaken) nästan varje kväll vid tio och är ledsen. Hon skriker, gnyr och vill inte ha varken vatten, napp eller att vi får peta på henne. Det håller i sig mellan tio minuter till en halvtimma. Ofta slutar det med att hon accepterar nappen eller täcket och somnar om på en sekund men det är fortfarande frusterande att vi inte kan hjälpa henne.

Vi har provat att lägga henne lite tidigare och lite senare. Just nu somnar hon mellan sju och åtta beroende på om hon sovit en eller två gånger under dagen. Hon är annars en väldigt aktiv tjej, både fysiskt och socialt. Vi har haft det här problemet i perioder sen hon var runt året. Vad kan vi göra? Är det mardrömmar? Hur ska vi hantera henne när hon "vaknar"?

Ellionora 091013
  • Svar på tråden 1-åring som har en skrikperiod
  • BVC Sköterskan

Hej!

Det låter lite som nattskräck. Ofta kommer det på förnatten och nästan alltid samma tid. Drömmar brukar komma senare delen av natten och då brukar barnet lugna sig snabbare, än du beskriver.

Prova att väcka henne en stund innan denna skrik-period brukar inträffa. På så vis avbryter man nattskräcken, den kommer av sig och barnet sover lugnt vidare. Under själva natt-skräcken spelar det egentligen ingen roll vad man gör, barnet är inte medveten om vad som händer. Men det brukar kännas bättre om man håller sitt barn tills det lugnat sig.

MVH Christine

• TuWi

Tack, vi har varit inne på det tidigare också och av det jag lyckats hitta på internet så verkar det vara väldigt mycket som stämmer. Har du något tips på litteratur som man skulle kunna läsa för att fördjupa sig lite mer?

Tack för hjälpen.

Ellionora 091013
  • BVC Sköterskan

Hej!

Tyvärr finns det inte mycket litteratur kring detta. Ingen som jag känner till i varje fall. Trots det är detta ett fenomen som alla inom barnhälsovården är bekanta med.
    Barnläkaren Berndt Eckerberg skriver lite om det och man kan även hitta viss information på olika nätsidor (1177, Trygga barn t ex). Jag skulle kontrollera att det är en läkare som skrivit eller granskat texten.
    Söker du på "parasomnier" (samlingsnamn för olika beteenden under sömnen) kanske du kan finna mer information.

Blir det inte lugnare inom kort kanske det kan vara värt att disskutera med en barnläkare. Kontakta barnläkarmottagningen själv eller försök få hjälp via BVC i så fall.

MVH Christine

Svar på tråden 1-åring som har en skrikperiod