• Anonym (mamma)

bebis som har svårt att ligga på mage

Vill börja med att tacka för att du finns här på familjeliv!

Jag har en dotter på 4,5 månader. Hon har förut varit jättebra på att ligga på mage (även om hon verkat tycka det är ansträngande).Men de senaste veckorna har hon börjat ligga med benen i luften när hon ligger på mage, så det mesta av tyngden hamnar ju på magen. Ibland har hon även armarna i luften.

Det här är ju förstås väldigt ansträngande för henne och hon börjar skrika efter 1-2 minuter och orkar då inte hålla upp huvudet längre.. Hon har ännu inte vänt sig. Finns det nåt jag kan göra? Hur många gånger per dag bör hon "träna" på att ligga på mage  tycker du?

• Svar på tråden bebis som har svårt att ligga på mage
  • BVC Sköterskan

Hej!

Detta låter helt normalt! Hon får mer och mer kontroll på armar och ben. Ofta åker benen upp, då de spänner dem.
    Prova att lägga henne på golvet med en kudde under bröstet och se om hon bllir mer nöjd. Ha en spegel framför henne elller ligg på mage själv och lek med henne. Baby-gym brukar vara uppskattat i hennes ålder.

Generellt tycker jag att barn gärna ska vara på golvet så mycket som möjligt. Därifrån lär de sig rulla runt, sitta, krypa och resa sig. Så länge hon tycker det är tråkigt, så kan det vara bättre att göra det flera korta stunder en någon längre stund.

MVH Christine, tack för uppskattningen Solig

• Anonym (mamma)

tack för svaret!

Svar på tråden bebis som har svårt att ligga på mage