• dio

    Vad gör du för att förbättra världen?

    Har ni funderat över vad det är för värld vi lever i?

    * Varje dag dör 100 000 människor av svält eller dess konsekvenser. Var femte sekund dör ett barn under 10 år av svält. Var fjärde minut blir någon blind på grund av A-vitaminbrist, enligt FN:s årliga rapport World Food Report. Totalt är snart 1 miljard människor undernärda. Hur är det att dö av hunger, tror ni?

    *
    Enligt FN utsätts 4 miljoner kvinnor och barn varje år för människohandel (trafficking).Människohandeln med kvinnor och flickor syftar oftast till att tvinga in dem i prostitution, under mer eller mindre slavliknande förhållanden. Vilket liv har de kvinnorna och barnen, tror ni?

    *
    Varje dag blir tusentals flickor stympade. Liksom tortyr innebär kvinnlig könsstympning avsiktligt vållande av svår smärta och lidande. Dess följder kan vara livshotande. Hur mår de flickorna, tror ni?

    *
    Vi donerar mer pengar till välgörehet till medelfattiga länder, istället för de allra fattigaste. Varför? För att de har olja, grödor eller andra tillgångar, som vi vill att de ska överleva och upprätthålla produktionen av, så att vi kan köpa det billigt. De fattigaste länderna har ingenting av värde, så dem är inte lika intressanta för oss. Vad försörjer sig de fattigaste på, tror ni?

    *
    Patent på bromsade HIV medicin, har gjort medicinen onödigt dyr, jämfört med tillverknigskostanden. Det är överlag fattiga som behöver den mest. Vilket resulterar i att så måga människor dör, och barn blir föräldralösa. vad händer med de barnen, tror ni?

    *
    1,8 miljoner barn, mest flickor  utnyttjas av sexindustrin varje år. Störst är problemet i Asien där ca 1 miljon barn arbetar inom sexindustrin mot sin vilja. 200,000-250.000 av dessa finns i Thailand. e arbetar som prostituerade och hela 400,000 i Indien. Ett annat problem som finns är också sexturismen. Rika semester- och affärsresenärer åker då främst till Asien och köper barnen som varor väldigt billigt. Får de barnen någonsin känna sig älskade och lyckliga, tror ni?

    Det här är ju bara några exempel. Min fråga är, vad gör du för att försöka påverka och förändra? Tänker du på hur det se ut runt om i världen, eller föredrar du att bortse från det? Reflekterar du, agerar du, protesterar du?
    Nej, ingen enskild människa kan förändra världen, men varje enskild människa kan bidra med sitt. Vad är ditt bidrag?

    I was an atheist until I realized that I am God
  • Svar på tråden Vad gör du för att förbättra världen?
  • dio
    Betty Boop skrev 2011-02-04 21:27:14 följande:
    Jag undervisar barn särskolan! 
    I was an atheist until I realized that I am God
  • dio
    Themis skrev 2011-02-05 01:38:07 följande:
    Jag jobbar med rökavvänjningsprodukter, och det känns okej för tobaksbrukare behöver vi inte fler av i världen tycker jag.

    Tobaksodling är en smutsig hantering och arealer som kunde använts till att odla mat används istället till att producera cancerfall och missbildade barn, för att berika ett gäng gubbar som i allmänhet har den här inställningen till sina kunder:

    “In general none of the managers of RJ Reynolds Tobacco Company smoked. I asked them why they aren’t smokers. I was really surprised. One said: ‘We don’t smoke this shit, we only sell it.’ I smiled and he added: ‘We reserve the right to smoke for the young, the poor, the black and the stupid.’ ”

    — David Garlitz, former Winston promoter

     Hoppas under min livstid få se allt fler länder lagstifta bort tobak och skydda barn från exponering och reklam.

    I Malawi arbetar 55% av de 7-9-åriga barnen helt eller deltid med sina föräldrar på tobaksodlingarna. Läs gärna mer om hur barnarbetare förgiftas för att rökarna ska kunna förgifta sig:

    www.laborrights.org/stop-child-labor/tobacco-...

    Om man nu måste arbeta som barn så blir man i alla fall inte sjuklig lika fort av att odla mat.
    I was an atheist until I realized that I am God
  • dio
    alvaereva skrev 2011-02-05 08:47:15 följande:
    Kom på att jag donerar organ, utbildar mig till lärare (är också USK) och genom min postkodlott så skänks det pengar till 35 olika organisationer; www.postkodlotteriet.se/Vlgrenhet-/Alla-frmns... Däribland Alzheimerfonden, Operation Smile, FRIENDS, UNICEF, Nordens Ark, Barncancerfonden osv..

    Nu när jag tänkt efter lite så gör jag ju ändå en del fastän jag tänkte att jag inte gör så mycket.

    En sak jag SKA göra är att sluta dricka coca cola. Det är såå onödigt, men jag har så svårt att sluta. Har varit cocacolaberoende sen tidiga tonåren och nu närmar jag mig trettio. Skäms över det faktiskt. Ibland slutar jag, men så börjar jag igen, med råge. Enda gången jag lyckats hålla upp är under min graviditet. Tog sista colan på morgonen, och testade på förmiddagen.
    Man gör oftast mer än vad man tror!
    I was an atheist until I realized that I am God
  • Hamaki

    Jag brukar lägga mina småmynt i Röda korsetburken vid kassadisken i matbutiken, om jag har några i fickan. Annars så drar Läkare utan gränser en viss summa från mitt konto varje månad. Brukar även rensa ut barnens gamla kläder med jämna mellanrum och slänga dem i en container som sedan fraktas till något land där de behövs.

    MEN... Så hemskt som det låter så har jag faktiskt funderat på hur vi människor försöker rädda alla hela tiden. Men hur skulle det vara om alla som föds lever till dess att de fyller 70-80 år? Jorden skulle bli ännu mer överbefolkad!

  • dio
    Hamaki skrev 2011-02-05 10:01:15 följande:
    Jag brukar lägga mina småmynt i Röda korsetburken vid kassadisken i matbutiken, om jag har några i fickan. Annars så drar Läkare utan gränser en viss summa från mitt konto varje månad. Brukar även rensa ut barnens gamla kläder med jämna mellanrum och slänga dem i en container som sedan fraktas till något land där de behövs.

    MEN... Så hemskt som det låter så har jag faktiskt funderat på hur vi människor försöker rädda alla hela tiden. Men hur skulle det vara om alla som föds lever till dess att de fyller 70-80 år? Jorden skulle bli ännu mer överbefolkad!
    Fint att du engagerar dig!
    Angående dina funderingar...
    Vem bestämmer vem som ska få leva ett långt liv? (om den möjligheten fanns för alla). Vems liv är värt mer?
    I was an atheist until I realized that I am God
  • randigadamen

    Jag visar andra människor uppmärksamhet och lyssnar aktivt på det som är svårt för dem och det som glädjer dem. Kommer med reflektioner och följdfrågor och visar att jag är intresserad och klarar av att höra. Visar omtanke.

    Det är det jag försöker göra i alla fall! 

  • randigadamen

    Nu svarade jag på rubrikfrågan men läste inte TS ordentligt! :-/

    Men det där är saker som jag diskuterar. Det är svårt att veta vad man ska göra annat än att diskutera. Sen skänker jag pengar ibland, köper rättvisemärkt mm men kan inte skänka så mycket då jag är student.  

  • dio
    randigadamen skrev 2011-02-05 14:28:45 följande:
    Nu svarade jag på rubrikfrågan men läste inte TS ordentligt! :-/

    Men det där är saker som jag diskuterar. Det är svårt att veta vad man ska göra annat än att diskutera. Sen skänker jag pengar ibland, köper rättvisemärkt mm men kan inte skänka så mycket då jag är student.  
    Ditt översta inlägg är även det ett sätt att försöka förbättra världen
    I was an atheist until I realized that I am God
  • randigadamen
    dio skrev 2011-02-05 14:40:25 följande:
    Ditt översta inlägg är även det ett sätt att försöka förbättra världen
    Tack, ja det är det ju Nej men människor behöver någon som lyssnar och så behöver man skapa medvetenhet men detta måste ju inte ske i samma forum.alltid. 

    Tycker det är väldigt svårt att göra något åt sådant som könsstympning för det handlar om att förändra en djuptr rotad inställning. Men pengar till forskning, utbildning, undervisning behövs nog. Utan pengar blir det inte mycket bättre tyvärr och pengar kan man ge på olika sätt. Man kan handla rättvisemärkt eller skänka till olika organisationer. 

    Här kan man handla jättefina saker online förresten: http://afroart.se/
  • dio
    randigadamen skrev 2011-02-05 14:57:56 följande:
    Tack, ja det är det ju Nej men människor behöver någon som lyssnar och så behöver man skapa medvetenhet men detta måste ju inte ske i samma forum.alltid. 

    Tycker det är väldigt svårt att göra något åt sådant som könsstympning för det handlar om att förändra en djuptr rotad inställning. Men pengar till forskning, utbildning, undervisning behövs nog. Utan pengar blir det inte mycket bättre tyvärr och pengar kan man ge på olika sätt. Man kan handla rättvisemärkt eller skänka till olika organisationer. 

    Här kan man handla jättefina saker online förresten: afroart.se/
    Tack för tipset!
    I was an atheist until I realized that I am God
  • Knodd

    * Jag jobbar hårt med min förening Omtanke (www.forenigenomtanke.wordpress.com) eftersom jag vill göra   skillnad på hemmaplan.
    * Lämnar blod
    * Källsorterar
    * Köper nästan bara second-hand
    * Får maten hemkörd (en biogasbil som åker runt än att vi kör vår bil till affären)
    * Har kompost

  • Pimpinellan

    Handlar "allt" på second hand och de ger pengar/prylar till behövande
    Ger månatligen pengar till behjärtansvärda ändamål
    Sopsorterar
    Åker jättesällan bil
    Varken röker eller dricker vilket i förlängningen ger mig bättre hälsa och därmed besparar samhället kostnader-det anser jag är att bidra

  • Knodd
    Knodd skrev 2011-02-07 23:32:10 följande:
    * Jag jobbar hårt med min förening Omtanke (www.forenigenomtanke.wordpress.com) eftersom jag vill göra   skillnad på hemmaplan.
    * Lämnar blod
    * Källsorterar
    * Köper nästan bara second-hand
    * Får maten hemkörd (en biogasbil som åker runt än att vi kör vår bil till affären)
    * Har kompost
    Javfan inte kan jag stava heller...
    www.foreningenomtanke.wordpress.com
  • Themis

    Denna vecka: Jag försöker att inte morra åt alla på jobbet för att jag är hyperdrivestressad.

    Epic fail än så länge...

  • dio
    Knodd skrev 2011-02-07 23:32:10 följande:
    * Jag jobbar hårt med min förening Omtanke (www.forenigenomtanke.wordpress.com) eftersom jag vill göra   skillnad på hemmaplan.
    * Lämnar blod
    * Källsorterar
    * Köper nästan bara second-hand
    * Får maten hemkörd (en biogasbil som åker runt än att vi kör vår bil till affären)
    * Har kompost
    I was an atheist until I realized that I am God
  • dio
    Pimpinellan skrev 2011-02-07 23:37:20 följande:
    Handlar "allt" på second hand och de ger pengar/prylar till behövande
    Ger månatligen pengar till behjärtansvärda ändamål
    Sopsorterar
    Åker jättesällan bil
    Varken röker eller dricker vilket i förlängningen ger mig bättre hälsa och därmed besparar samhället kostnader-det anser jag är att bidra
    I was an atheist until I realized that I am God
  • dio
    Themis skrev 2011-02-08 00:04:02 följande:
    Denna vecka: Jag försöker att inte morra åt alla på jobbet för att jag är hyperdrivestressad.

    Epic fail än så länge...
    I was an atheist until I realized that I am God
Svar på tråden Vad gör du för att förbättra världen?