• lojsan

Råd någon, vad ska jag göra???

Har fått ett nytt jobb som kock och är jätteglad för det. Har även precis fått reda på att jag är gravid i vecka 5 vilket vi är jätteglada över.
    Jobbet som jag fått kommer innebära väldigt mkt stress under 4 månader samt mkt jobb. Den stressigaste perioden är mellan maj-augusti. Vet inte om jag kommer klara den stressen då jag då kommer vara gravid i månad 4-7.
    Problemet är då...chefen vet inget än då det är så pass tidigt, berättar jag det nu så finns väl risken kanske att jag inte får behålla jobbet och jag behöver verkligen ett jobb då vi har andra barn. Jobben växer ju tyvärr inte på träd:(
    Men samtidigt kan det väl inte vara bra att kroppen utsätts för massa stress när man är gravid?
    Och visst kan jag ju jobba tills jag känner att jag och kroppen inte pallar mer men hur får dom in en ny anställd då som tar min plats? Är ju svårt att få in bra personal plus att dom får gå en kort hela tiden om jag slutar...har ju fått anställning året runt.
    Så förvirrad...
    Någon som har råd att komma med?

• Svar på tråden Råd någon, vad ska jag göra???
  • skånegås

Ta jobbet och uppstår stress som du inte klarar av får du prata med arbetsgivaren då. Vikarie är arbetsgivarens ansvar, men självklart kan du underlätta genom att berätta för h*n i god tid hur du mår och känner dig. Alla kan bli sjuka och det brukar lösa sig på något sätt Du kan ju inte gå arbetslös "utifall att"... Tror alla jobb har sina nackdelar för gravida tyvärr

• lojsan

Tack! Ja det får nog bli så:)

• Ericha

Precis. Är det en tillsvidaretjänst så har du ju rätt att vara föräldraledig och sen komma tillbaka. Rent arbetsrättsligs så behöver du "bara" meddela arbetsgivaren 2 mån innan du tänker gå hem för föräldraledighet, men de flesta brukar berätta i v12 (efter detta är ju risken för missfall mycket lägre) eller 18 (de flesta gör Ultraljud här) beroende på vad som känns bäst.

• 120126 B

Kroppen talar om när det är för mkt. Lyssna på din kropp. Får du illamående, så kanske du inte kan dölja det.
    Jag står och jobbat 10 h i en stressig miljö, enligt min BM ska jag inte ha det så. Talade om för chefen under min provanställning om läget. Min kropp i 1:a hand sen allt annat.
    Gör det som du mår bra av.

• lojsan

Tack för alla omtänksamma svar:)

Svar på tråden Råd någon, vad ska jag göra???