• Marlo001

    Kan jag bli anmäld för att jag röt till plågoanden?

    Vi har en son på 5,5 år som utsatts för slag/glåpord/knuffar m.m av ett annat barn sen i höstas.
    Vi har haft 2 möten med personal och rektor, vilket gav resultat i början.
    Nu efter jullovet har sonen börjat med att inte alltid vill gå till dagis igen. På dagarna säger han ofta till personalen att han har ont i huvudet, ont i magen. I måndags så hade han gömt sig för personalen när det var dags att gå ut.

    När jag hämtade häromdagen såg jag sonen komma gåendes runt hörnet på lekplatsen, men sin plågoande bakom sig och han (plågoanden) slår min son i ryggen, HÅRT 2 ggr. Sonen gråter givetvis. Då rinner bägaren över och jag går fram och tar tag i jackan på ungen. Sätter mig ner på huk och fräser till honom att så gör man inte! Man slås INTE! - Säg förlåt!
    Personalen som är ute på gården säger ingenting!!

    Samma kväll ringe jag till plågoandens föräldrar och berättade vad som hänt. Mamman hade inte fått någon info från personalen på dagis om vad som hänt..

    Nu idag när jag hämtade pratade jag med förskolechefen om att jag ville ha till ett nytt möte, varpå hon säger att hon redan har försökt att nå rektorn för att boka upp ett nytt möte med oss. Antagligen för att jag tog tag i plågoanden och sa till honom på skarpen.

    Någon med liknande erfarenhet?
  • Svar på tråden Kan jag bli anmäld för att jag röt till plågoanden?
  • hemlig02

    Har inga liknande erfarenheter, men jag tycker absolut att du gjorde helt rätt! Jag skulle uppskatta att någon annan röt i till mitt barn om det hade slagit någon annan.

  • GrodanHopp

    Lite annan situation, men det är ngt av en solskenshistoria. Jag var 12år gammal o lillebrorsan(M) var 8-9 år gammal. Han blev mobbad av en kille(O) till den grad att M grät varje kväll, hade ont i magen osv. Skolan och Ms och Os föräldrar gjorde verklige ALLT för att O skulle sluta. Tillslut fick jag nog och när dom stod o väntade på att matsalen skulle öppna tar jag tag i O trycker upp honom mot dörren o hotar med att slå ut varenda tand han har om han inte lägger av. Senare på kvällen ringer Os mamma o berättar vad som hänt. Min mamma förbereder sig på jorden jävla utskällning. Ist så säger Os mamma glatt att det var super bra att jag hotade O för han e så jävla rädd att han kommer aldrig våga ge sig på M igen!! O gav sig aldrig på M igen! Problem solved!

  • Frontline

    Anser att du gjorde helt rätt, andra barn behöver få en tillrättavisning av nån för dom okänd person om dom bär sig illa åt..
    Skulle min son göra nått elakt mot ett annat barn så bryr jag mig inte det minsta att nån annan en jag säger ifrån..


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Cia o krabaten

    Anser också att du gjorde rätt TS!

    Du var inte fysisk och skällde inte vilt.
    Du sa ifrån på skarpen, som en vuxen måste kunna göra och som fröknarna kanske borde ha gjort för länge sen, men det kasnke inte har samma effekt.

    Hade det varit min grabb som var mobbare hade jag blivit glad! 

  • friper

    Du har verkligen inte gjort något fel! Helt rätt att säga till barnet att den handlat fel. Du behöll ju fattningen bra.
    Du har gjort vad du kunnat.

  • MrsB2011

    Du gjorde helt rätt!

    Du, hade jag varit det barnets mamma så skulle jag ringt dig och sagt att det var BRA GJORT!
    :)

  • flopp

    Kan inte se på vilka grunder du skulle kuna bli anmäld på. Att ta tag i ett barn är inget lagstridigt och inte heller att höja rösten i syfte att uppfostra.

  • Greta Mullberg

    Du tog bara tag i hans jacka så jag ser inte hur du kan ha gjort något fel. Okej om du hade tagit tag i hans armar och ruskat om honom hårt så att han fick ont men du ville väl förmodligen bara att han inte skulle kunna smita därifrån medan du skällde ut honom och därför höll fast honom i jackan. Stå på dig om de skulle anklaga dig för något!


    -Looks like you've been missing a lot of work lately. -I wouldn't say I've been *missing* it, Bob.
  • Ananda shake

    mobbare bryr sig väldigt liteom vad lärare och annan skoll personal säger, så att du gjorde som du gjorde var perfekt.
    GrodanHopp: grymt gjortFlört, har sj varit utsat för mobbning när jag gick på låg och mellan stadiet, tills jag kom på att om man sj hota med att köta{#emotions_dlg.djavulsk} svinet så vart man lämnad ifred.

  • Footy

    Hej, jag har följt med denna.
    Och hoppades att det går bättre för din son nu.
    Hur går det nu?

    Och jag tycker att du har inte gjort något fel!
    Jag har gjort samma sak då ingen annan ingrep!
    (Där fanns andra föräldrar också men de valde att stå och titta på när det hände!)

Svar på tråden Kan jag bli anmäld för att jag röt till plågoanden?