• 3småttingar

Nån mer som funderar på att kämpa för snitt?

Jag funderar mer och mer på att försöka få snitt. Jag är livrädd för både snitt & vaginalt. Dock så är "mitt" sjukhus väldigt hårda[?] med att ge snitt och jag har inga medicinska saker att trycka på, jag är "bara" rädd.

Nån mer som lutar åt det hållet? Jag är i v.25.

★Edwin 06, Ella 08 & BF 26 maj 2011 ★ snuttanslife.blogspot.com
  • Svar på tråden Nån mer som funderar på att kämpa för snitt?
  • Rödtott
    3småttingar skrev 2011-03-02 13:48:30 följande:
    Ja det är ju kanske ett alternativ.. Men blir det inte som akut kejsarsnitt då? Liksom att dom behöver söva ner en snabbt osv? Kanske blir för panikigt för mig.. Fint ord hehe.

Sen kan man väl inte avbryta typ precis innan krystningen tex?
    Blir det urakut snitt så söver de snabbt och skyndar iväg (när mor eller barn är illa ute). Vanligt akut snitt behöver tydligen inte alls vara lika stressigt, då har de tid att planera lite och fixa ryggbedövning. 
  • Ferrari72
    mysan13 skrev 2011-02-18 21:45:46 följande:
    Jag förstår att man kan känna oro inför förlossningen, men jag tror inte att ett snitt är genvägen. Det är dock lätt att fokusera på att få igenom ett planerat snitt istället för att bearbeta själva förlossningsrädslan. Ett snitt är ett mycket större ingrepp och ofta sämre för barnet - det finns en anledning till att läkare inte vill dela ut snitt så där bara. Försök hitta någon att prata med om rädslan - det är där lösningen till problemet finns.
    Jag kan garantera dej att det i många fall INTE hjälper att prata med nån. Jag ville ha snitt båda gånger och fick det. Punkt slut. Det är MIN kropp alltså bestämmer jag vart bebisen ska ut och mitt val var INTE ut mellan benen. Snitt är en VÄLDIGT bra genväg, du får ju ändå det du vill ha, en bebis, hur den kom till världen är var och ens ensak.
  • lula02

väntar vårt 4de barn nu och jag ska KÄMPA in i det sista för ett kejsarsnitt!!!! min vilja sitter långt ner i lungorna :)

MEN jag skulle inte valt detta om jag inte fått chansen till 3 vaginala :)

• Puggan

Jag ska ha snitt, vägrar gå med på ngt annat...

Verkar inte vara problem här, ska skriva remiss nästa gång jag ska till BM sen ska jag få träffa teamet på sjukhuset.. Enligt min BM ska jag sen träffa teamet för ett samtal, de vill veta hur jag står och hur det ska gå till, de försöker inte övertala mig till ngt annat om jag redan tagit mitt beslut..
    Man kan inte tvungas att trycka ut barnet vaginalt om man inte vill!!!

• 3småttingar

Jag har mitt snittmöte på måndag,, känner hur nervös jag börjar bli!! Vad säger man liksom?! Man märker ju ganska snabbt om
    Läkaren är helt emot snitt,, då kommer man ju kännna som att varför gick jag hit?!

• 3 barns mamma84
    3småttingar skrev 2011-03-12 10:58:39 följande:
    Jag har mitt snittmöte på måndag,, känner hur nervös jag börjar bli!! Vad säger man liksom?! Man märker ju ganska snabbt om
    Läkaren är helt emot snitt,, då kommer man ju kännna som att varför gick jag hit?!
    varför tror du att snitt är bättre ?
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • 3småttingar

För jag slipper den enorma paniken, det är helt klart anledning nr 1.. Mer kontrollerade former. Sen är det pest eller kolera för mig, vet ju att inget alternativ är smärtfritt..

• 3 barns mamma84
    3småttingar skrev 2011-03-13 08:23:33 följande:
    För jag slipper den enorma paniken, det är helt klart anledning nr 1.. Mer kontrollerade former. Sen är det pest eller kolera för mig, vet ju att inget alternativ är smärtfritt..
    Tycker du ska prata med någon innan du väljer något du kanske kommer att ongra över sen senare.
    Man slipper inte smärtan alls det visste du ju men det kommer gå bra och föda ska du se.
    Jag har fött jag var rädd men idag är jag så jvla glad att att jag gjorde det
    och gjort 2 st snitt med.
    Men jag säger bara tänk innan ordentligt.
    Kram
  • 3småttingar

Ja dom 2 andra har ju kommit vaginalt så jag vet hur det känns. Och jag vill kolla vad dom säger, får jag snitt så kan jag alltid ångra mig sen. Vilket jag INTE kommer göra,, vill ha mitt snitt.

• 3 barns mamma84
    3småttingar skrev 2011-03-13 20:20:19 följande:
    Ja dom 2 andra har ju kommit vaginalt så jag vet hur det känns. Och jag vill kolla vad dom säger, får jag snitt så kan jag alltid ångra mig sen. Vilket jag INTE kommer göra,, vill ha mitt snitt.
    Men då ber du bm beställa en tid till aurora
  • fostermamma

Jag vill ha kejsarsnitt, vad gör jag?

Patientens rätt till medbestämmande (vilket innebär att man inte kan neka en patient ett kejsarsnitt om det inte finns mycket goda skäl) reglerades tydligt genom införandet av HSL 3 a § den 1 januari 1999 med följande lydelse:

”När det finns flera behandlingsalternativ som står i överrensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet skall landstinget ge patienten möjlighet att välja det alternativ som han eller hon föredrar.”
    Källa: Patientens rättigheter i hälso och sjukvården

• Trollbarnet

Jag _SKA_ ha snitt. Annat går inte!
    Har sett två systrar plåga sig igenom 3 förlossningar och sedan vart helt utmattade så jag står över dramatiken. Vet hur de har beskrivit det och förstört det för minsta systern ;)

Jag SKA snittas och min gubbe står bakom mig på den fronten!
    Punkt.

Min kropp, mina val och då spelar det ingen roll hur långt jag kommer att få gå för det!

• Fluffig
    Trollbarnet skrev 2011-03-24 04:47:14 följande:
    Har sett två systrar plåga sig igenom 3 förlossningar och sedan vart helt utmattade så jag står över dramatiken. Vet hur de har beskrivit det och förstört det för minsta systern ;)

Punkt.

Min kropp, mina val och då spelar det ingen roll hur långt jag kommer att få gå för det!
    =) Men bara för att det var jobbigt för dina systrar så behöver det ju inte bli så för dig. Ingen förlossning är den andre lik.

Var själv helt insatt i att jag ska ha snitt, men nu ju närmare förlossningen jag kommer dessto mer skrämmande känns det där snittet. Nu är jag mer inställd på att kunna föda naturligt.
  • 3 barns mamma84
    Trollbarnet skrev 2011-03-24 04:47:14 följande:

Punkt.

Bara för dina systrar haft ''jobbigt'' behöver inte du ha samma sak
  • majlinsa

Ni som vill ha snitt, vad exakt är ni rädda för?

Jag har två snitt bakom mig pga rädsla och första gången mådde jag extremt dåligt. Förlossning ska ungen ut? Skulle inte tro det va.. Andra gången gav jag min kropp en chans att starta själv. Fick tul och bäckenmätning men snitt dagen kom det vart snitt.

• UnderbaraMix

Förlåt men kan man tycka att "min kropp, jag bestämmer" när det handlar om en operation? Nog tror jag att det går att tvinga någon att föda barn om barnet ligger där redo. Sen om det är en trevlig upplevelse för den som inte vill går såklart att disskutera. Fast ut kommer ungen oavsett om du har för avsikt att föda eller inte. TS, prata med din barnmorska. Kanske behöver du bli stöttad nu..

• 3 barns mamma84
    majlinsa skrev 2011-04-17 16:23:22 följande:
    Ni som vill ha snitt, vad exakt är ni rädda för?

Jag har två snitt bakom mig pga rädsla och första gången mådde jag extremt dåligt. Förlossning ska ungen ut? Skulle inte tro det va.. Andra gången gav jag min kropp en chans att starta själv. Fick tul och bäckenmätning men snitt dagen kom det vart snitt.
    Jag har 1 vag och 2 snitt.

Jag är inte rädd för något jag ville inte ha snitt men var tvungen.
    Dotterns förlossning gick bra + komplikationer hon var 4140g och 52cm

Sonen fick jag snitt BF+10 han var beräknad till 4885g v 41 v 41+2 kom han ut och var 5810g och 62cm = allvarliga komplikationer idag skulle jag ha varit utan barn om ingen skulle rädda mig och tagit mig på allvar jag kunde ha dött.

Med tredje barnet så var han uppsäkattad till v 35+5 3890g 2 veckor tidigare tog dom honom ut han var 4150g och 51cm
Svar på tråden Nån mer som funderar på att kämpa för snitt?