• MrsPA

Va inne på Gyn i ett annat ärende och fick Pergotime

Hej på er!

Jag är ny här o har ärligt talat huvudvärk efter allt jag läst här MEN det är för att jag suger åt mig all information :)

Min bakgrund är att vi har en son på 4½ år och vi har försökt skaffa syskon åt honom sen oktober 2009.
    I sommras försvann min mens och har lyst med sin frånvaro tills förra veckan då de kom väldigt mycket. Jag har varit i kontakt med VC för detta men inte riktigt tagit tag i de ändå.

Pga den väldiga blödningen fick jag en akut tid på Kvinnokliniken och väl där konstaterade läkaren att det inte var något konstigt med det. Skönt! När vi satt där o pratade så kom vi in på detta med att vi försökt skaffa ett syskon så länge. Och hux flux så frågar han om ja ville bli gravid nu och självklart svarade jag ja o han sa att då är det nog bra om vi tar till vara på den här chansen :D Vilken lycka!!! Han skrev ut Pergotime och sa hur jag skulle förhålla mig med dessa tabletter. Och om jag inte blev gravid skulle jag höra av mig.......

Och varför är jag då så fundersam? :) Vi vill ju verkligen ha ett syskon och nu ökar kanske chansen för det.

Jo jag blir fundersam för att alla här inne vet ju oftast vart felet ligger. Jag vet ingenting mer än att ja ibland har ägglossning o ibland inte. Tog några ÄL tester under våren 2010 men blir knäpp i huvudet av de nästan.
    Och nu är jag här igen :) De stiger mig åt huvudet trots att jag har en mycket mer avslappnad syn på det hela eller ja tror inte på något helt enkelt,

Blev nog väldigt chockad över att jag fick Pergotime också MEN jag är väldigt glad och min man också.

Lååångt :D Jepp de blev de..... Hehe

Men nån kanske känner igen sig på något litet vis :)

• Svar på tråden Va inne på Gyn i ett annat ärende och fick Pergotime
  • MrsPA
    HopeSoon skrev 2011-02-04 19:10:23 följande:
    Jag åt Pergotime men fick 3 stora blåsor och sexförbud!
    Ja och skulle jag göra som jag blivit tillsagd så är de ju inte en enda människa som vet hur många blåsor jag har. Känns ju hel konstigt......
  • mammaNena
    MrsPA skrev 2011-02-04 19:10:55 följande:

Tack för ditt svar :) Ska som sagt ringa på måndag o se vad dom säger där inne på kvinnokliniken.

låter klokt! lycka till
  • solblek
    MrsPA skrev 2011-02-04 19:10:55 följande:

Tack för ditt svar :) Ska som sagt ringa på måndag o se vad dom säger där inne på kvinnokliniken.

Hur har det gått? har nämligen samma funderingar :) upptäckte nyss att man bör göra ett vul innan ägglossning och det fick inte jag göra och har med största sannolikhet redan haft ägglossning!! lite smått panik.. skrev en tråd om det här men där sa alla att det var normalt och att ingen av dem hade fått göra något vul och att de via blodproven man lämnar efter kuren visar hur det ser ut. förstår inte heller hur de ska kunna göra något åt det nu om det redan släppt tex tre ägg? suck!
  • Annaloo

Utöver att jag kan hålla med om att det käönns som lite lättvindigt att bara skriva ut Pergo sådär, så måste jag ändå le lite åt din ts...

MrsPA skrev 2011-02-03 23:55:18 följande:
    Jo jag blir fundersam för att alla här inne vet ju oftast vart felet ligger. Jag vet ingenting mer än att ja ibland har ägglossning o ibland inte.

Jag vet inte hur procentsatserna ser ut, men efter några år i kämpartrådar så upplever jag det som att de allra flesta får diagnosen "oförklarligt barnlösa", dvs man vet inte varför det inte fungerar bara att det inte tycks göra det. Det är alltså oftast så att man inte har en aning om varför det inte fungerar MEN i de allra flesta fall har man gjort en ordentlig utredning innan man påbörjar en behandling.

Lycka till hur du än bestämmer dig för att gå vidare!

• MrsPA

Hallå igen :)

Idag har jag pratat med en läkare på Kvinnokliniken.
    Han svarade att det är upp till den läkaren som skriver ut tabletterna.
    Han visste att någon läkare på mottagningen alltid gjorde vul i samband med ÄL men dom andra var han osäker på hur dom gjorde.
    Han avslutade med att säga: Gjorde läkaren den bedömningen att det inte behövdes så behövs det inte för det finns inget som säger att det måste göras vul i samband med ÄL.

O tabletterna har ja som sagt redan stoppat i mig så ja nu har ja o min man bestämt att vi kör på o ser va som händer :)

Imorrn börjar jag med ÄLstickorna :D

Så sammanfattningsvis så skiljer det sig tydligen väldigt om detta med vul eller inte.....

• Gunnell
    MrsPA skrev 2011-02-07 23:05:30 följande:
    Hallå igen :)

Idag har jag pratat med en läkare på Kvinnokliniken.
    Han svarade att det är upp till den läkaren som skriver ut tabletterna.
    Han visste att någon läkare på mottagningen alltid gjorde vul i samband med ÄL men dom andra var han osäker på hur dom gjorde.
    Han avslutade med att säga: Gjorde läkaren den bedömningen att det inte behövdes så behövs det inte för det finns inget som säger att det måste göras vul i samband med ÄL.

O tabletterna har ja som sagt redan stoppat i mig så ja nu har ja o min man bestämt att vi kör på o ser va som händer :)

Imorrn börjar jag med ÄLstickorna :D

Så sammanfattningsvis så skiljer det sig tydligen väldigt om detta med vul eller inte.....
    Lycka till! Hoppas din kropp fattar galoppen :) 
  • MrsPA

Idag blev det glad gubbe på ÄLstickorna :D Lite små mysigt att de blev på Alla Hjärtans Dag :) hihi
    Verkar som tabletterna gjort sitt :)
    Håller ja tummarna för att resten går vägen oxå men de är ju ingen garanti att det gör de heller.

• Gunnell

Lycka till!
    Tänk på att lutealfasen kan bli något längre när man äter pergo och att kroppen spelar en både ett och annat spratt, det är ju trots allt hormoner du har ätit. Jag brukade få mens 18-21 dagar efter glad gubbe! 

• MrsPA

Jo tack ja kände direkt att min kropp blev fullproppad av hormoner..... hehe Humöret svajar ordentligt o sexlusten är som bortblåst :) Smidigt när de ska gå på högvarv liksom....

Så de kan ta såpass lång tid efteråt alltså?

Bra att du skrev de..... Så vet ja att ja får vänta länge me att bli glad :)

• Gunnell
    MrsPA skrev 2011-02-14 19:11:34 följande:
    Jo tack ja kände direkt att min kropp blev fullproppad av hormoner..... hehe Humöret svajar ordentligt o sexlusten är som bortblåst :) Smidigt när de ska gå på högvarv liksom....

Så de kan ta såpass lång tid efteråt alltså?

Bra att du skrev de..... Så vet ja att ja får vänta länge me att bli glad :)
    Ja, precis! Jag hann få upp hoppet både en och två gånger :)
  • MrsPA
    Gunnell skrev 2011-03-14 20:03:33 följande:
    Hur går det? 
    Nämen vad glad ja blir att du tänker på mig då :)

Ja de blev inget förra månaden trots glad gubbe så nu har jag ätit pergo igen o inväntar den glada gubben vilken dag som helst.... Ja om den nu kommer :)

Har haft telefon rådgivning me läkaren oxå som sa att jag skulle få en läkartid om två månader. Tyckte det var länge dit ja o då tyckte han att ja va otålig..... Ja konstigt :P Har ju inge mer pergo utskrivet nu heller så blir de inget plus nu heller får ja snällt vänta tills ja får den där tiden..... Blir tidigast i april o dit är de ju långt.....

Men men så äre nu iaf o ja gillar väl läget så smått eller ja ja måste för att de inte ska stiga mig åt huvudet :) Men det gör de ju emellanåt ändå :P
  • Gunnell
    MrsPA skrev 2011-03-15 12:26:21 följande:
    Nämen vad glad ja blir att du tänker på mig då :)

Ja de blev inget förra månaden trots glad gubbe så nu har jag ätit pergo igen o inväntar den glada gubben vilken dag som helst.... Ja om den nu kommer :)

Har haft telefon rådgivning me läkaren oxå som sa att jag skulle få en läkartid om två månader. Tyckte det var länge dit ja o då tyckte han att ja va otålig..... Ja konstigt :P Har ju inge mer pergo utskrivet nu heller så blir de inget plus nu heller får ja snällt vänta tills ja får den där tiden..... Blir tidigast i april o dit är de ju långt.....

Men men så äre nu iaf o ja gillar väl läget så smått eller ja ja måste för att de inte ska stiga mig åt huvudet :) Men det gör de ju emellanåt ändå :P
    Min ägglossning kom igång efter några kurer pergo (jag blev gravid 2 mån efter sista kuren). Har du ont när du har glad gubbe? Jag kände av ägglossningen supertydligt. Det är ju inte säkert att man har äl bara för att man får glad gubbe tyvärr. 
  • MrsPA

Jag har haft ont, varit på extremt dåligt humör o mått illa runt glada gubben tidigare så jag tror att jag känner av ÄL. Men som den här gången har ja kännt allt detta men inte fått nå utslag på stickorna så jag vet inte ja.

Ja man får hoppas att även nästa månad utan pergo kanske kan ge resultat om de inte blir nått nu heller.

Svar på tråden Va inne på Gyn i ett annat ärende och fick Pergotime