Hur går det när de börjar förskola?
Ni som gjort någon variant av EC/EC light/"rutinpottning"- vad händer när barnen börjar förskola?
Ni som gjort någon variant av EC/EC light/"rutinpottning"- vad händer när barnen börjar förskola?
Tja, ingenting. Min dotter var torr när hon var 6-7 månader och började förskola när hon var närmare 2 år om jag minns rätt. Hon var så pålitligt torr att det inte var några problem, dessutom var personalen fullt införstådd eftersom storasyster gick på samma avdelning, så de hade ju sett henne gå på toa sen hon var nyfödd i princip.
Vi håller precis på att skola in på förskola nu, och när vi nämnde att D var van vid pottan så frågade "hennes" pedagog hur vi brukade göra, så de skulle kunna göra likadant. Det är säkert olika från förskola till förskola, och kanske även från pedagog till pedagog, men här uppmuntrar de till potta, och tyckte att det var självklart att de skulle fortsätta på vår bana.
D är alltså inte torr, och jag räknar inte med att de ska hålla lika noggrann koll på henne som jag/vi gör hemma för att tolka signaler (vilket ändå har gått i vågor). Jag är nöjd med att de rutinpottar henne före och efter mat och vila, samt någon gång till under dagen.
Vi får väl se hur det går. Oavsett så tänker vi fortsätta potta hemma.
För oss har det blvit bakslag nu när A börjat på Dagis. är vi hade henne hemma så bajsade hon nästan alltid på pottan och kissade ibland. Men dagmamman har inte haft samma koll, så nu har a bröjat bli van att bajsa i blöjan och vi måste gå tillbaka med att känna in när hon behöver bajsa/kissa. Innan så sa hon till.
Men jag hoppas att det bara är ett bakslag av att hon börjat hos dagmamman och att vi kan fixa till det iallafall när hon är ledig i sommar. Men det borde inte vara problem eftersom hon fyller 2 i maj.